10 فروردين 1403



دونات ساده با رویه شکلاتی

5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 5.00 (1 رای)

یکی از ساده ترین و مطمئن ترین روش های تهیه #donuts#دونات در ادامه مطلب آمده است. امیدوارم مورد توجه تان قرار گرفته و لذت ببرید.

 دونات یا پیراشکی یک نوع شیرینی خوشمزه آمریکایی است که به روش های مختلفی تهیه میشود. پایه دونات یا خمیر آن را میتوان به شکل ساده، طعم دار، شکلاتی و... تهیه کرد.

اگر اندازه و مراحل کار مطابق روشی که در ادامه توضیح خواهم داد رعایت شود، نتیجه کار کاملاً رضایت بخش خواهد بود.

 

مواد لازم: ( 10 عدد دونات )

  • شیر ولرم / نصف لیوان
  • مایه خمیر / 1 قاشق غذاخوری ( 15 گرم )
  • شکر / 1 قاشق غذاخوری ( 15 گرم )
  • آرد / 250 گرم
  • تخم مرغ / 1 عدد ( نیم ساعت قبل از مصرف از یخچال بیرون آورده و در دمای محیط قرار دهید )
  • پودر شکر / 2 قاشق غذاخوری ( 30 گرم )
  • دارچین / ¼ قاشق چایخوری ( 1.25 گرم )
  • کره / 35 گرم
  • نمک / ¼ قاشق چایخوری ( 1.25 گرم )
  • وانیل / ¼ قاشق چایخوری ( 1.25 گرم )
  • روغن برای سرخ کردن / به مقدار لازم ( بهتر است از روغن مایع معمولی استفاده کنید، با روغن مخصوص سرخ کردنی ماندگاری دونات شما کمتر خواهد بود )



مواد لازم روی دونات:

  • شکلات تیره / 50 گرم
  • شکلات سفید / 30 گرم
  • ترافل / به مقدار لازم
  • پودر قند / به مقدار لازم


طرز تهیه:

1 قاشق غذاخوری شکر را در نصف لیوان شیر ولرم ( نباید دست را بسوزاند ) حل کنید و بعد مایه خمیر را روی آن بپاشید و یک هم کوچک زده و روی ظرف را پوشانده و به مدت 10 دقیقه استراحت دهید تا مایه خمیر بعمل آید.

آرد، پودر شکر، دارچین و نمک را با هم مخلوط کرده و 4 تا 5 بار الک کنید. ( هر چه بیشتر الک کنید، پف دونات های شما بهتر خواهد شد.

تخم مرغ را داخل کاسه بشکنید و با همزن دستی کمی بزنید تا کف کند. مایه خمیر آماده را کم کم به تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید تا به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند.

آرد را به شکل گنبدی داخل کاسه ای بریزید و وسط آن را با دست باز کنید و مایه تخم مرغی را در وسط آن بریزید. کره را با روش غیر مستقیم آب کرده و بگذارید کمی از حرارت بیفتد و سپس آن را داخل آرد بریزید.

اکنون مایه را ابتدا با یک قاشق چوبی هم بزنید تا مواد کمی با هم مخلوط شود و بعد با دست مواد را به خورد هم بدهید تا خمیر نرم و یکدستی حاصل شود. خمیر نباید به دست بچسبد، خوب ورز دهید و اگر باز هم بعد از ورز دادن حالت چسبندگی داشت، کمی آرد اضافه کنید. خمیر را جمع کرده و روی آن را با حوله نمداری ولرمی بپوشانید و به مدت 3 ساعت در جای نسبتاً گرمی ( در تابستان در دمای محیط ) قرار دهید. ( بعد از دو ساعت حجم خمیر تقریباً دو برابر خواهد شد )

طی این مدت، هر 15 – 20 دقیقه یکبار حوله را از روی خمیر بردارید و کمی خمیر را ورز دهید تا در انتها دونات های سرخ شده، سطحی کاملا صاف و بدون حباب داشته باشند.

بعد از دو ساعت خمیر را به کمک وردنه به ضحامت 1 سانتی متر باز کرده و با کاتر گرد قالب بزنید و وسط آنرا نیز با کاتر کوچکتری قالب زده و با فاصله روی سینی که درون آن کاغذ روغنی انداخته اید بچینید. ( اگر از قالبهای میان تهی مخصوص دونات استفاده کنید راحت تر است ) بعد از اینکه کار قالب زدن تمام شد، روی سینی را با یک پارچه نخی نمدار بپوشانید و به مدت 30 دقیقه دیگر استراحت دهید.


داخل یک قابلمه کوچک گود، روغن بریزید ( تا نصف قابلمه را پر از روغن کنید ) و روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا داغ شود. ( حرارت زیر ظرف زیاد نباشد، در این صورت دونات ها سریع سرخ شده و میسوزند )

وقتی روغن داغ شد و دونات ها را یکی یکی داخل روغن بیندازید و بعد از اینکه پف کرد زیر و رو کنید که تمام سطح آنها به یک اندازه سرخ شود.

دونات های سرخ شده داخل صافی بگذارید تا روغن اضافی آن بریزد. سپس روی یک تور سیمی قرار دهید تا خنک شوند.


بعد از اینکه دوناتها کاملاً سرد شد میتوانید آنها را برای تزئین آماده کنید. برای تزئین میتوانید فقط از پودر قندی روی دوناتها الک میکنید استفاده کنید و یا با شکلات آب شده ( به روش بن ماری ) تزئین کنید و روی شکلات را ترافل بپاشید و با عزیزانتان نوش جان کنید.

تزئین دونات ها را نسبت به سلیقه خود و ذائقه خانواده میتوانید تغییر دهید.

( من گاهی اوقات با دو یا سه برابر کردن مواد دوناتهای بیشتر تهیه کرده و وقتی هنوز کاملاً سرد نشده، بدون تزئین آنها را بسته بندی کرده و فریز میکنم. 1 ساعت قبل از مصرف، از فریزر خارج کرده و به دلخواه تزئین کرده و سرو میکنم و طعم آن با دونات تازه هیچ فرقی ندارد - البته نگهداری آن مانند سایر نانها نباید به مدت طولانی باشد )

 

دستور اختصاصی مامی سایت

ارائه دهنده: مریم محمدی

 

.


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه