29 اسفند 1402



پوست و مو

تاثیرگذاری دستگاه لیزر دایود و تحقیقات کلینیکی در مورد این درمان

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

تاثیرگذاری دستگاه لیزر دایود و تحقیقات کلینیکی در مورد این درماناز آنجا که درمان‌های نوین بیشتر در کانون شایعات مختلف قرار می‌گیرند، مطالعات زیادی در مورد دستگاه‌های لیزر انجام شده است. در این میان می‌توان به مطالعات Grossman و Dierickx اشاره کرد.

در این تحقیق پزشکی بیش از نود بیمار با ترکیب‌های رنگ پوست و مو مختلف مورد آزمایش قرار گرفتند. بر اساس جدول رده بندی رنگ پوست Fitzpatrick، این افراد دارای رنگی بین درجه دو تا چهار بودند. در این درمان تقریبا اکثر افراد دارای رنگ مو تیره بودند. در این مطالعات ازدستگاه لیزر دایود استفاده شد. در این درمان از انرژی دستگاه در یک نقطه با مساحت 18 میلیمتر استفاده شد. همچنین برای تسکین حسن درد، از دستگاه خنک سازی استفاده شد تا کاربر حس بهتری را تجربه کند و در کنار آن شاهد عوارض جانبی مثل سوختگی نباشند. لیزر دایود نه تنها می‌تواند از ایجاد عوارض جانبی جلوگیری کرده بلکه می‌تواند تاثیرگذاری بسیار مناسبی برای بیمار در بر داشته باشد.
یکی از ابتدایی‌ترین مشاهدات در این آزمایش این بود که رشد مو در بازه زمانی شش ماهه کاملا ثابت ماند. همچنین مشخص شد که در بازه زمانی شش تا دوازده ماه تقریبا هیچ موی زائدی رشد کرد. همچنین مشخص شد که این عدم رشد می‌تواند نسبتا دائمی باشد. کاهش رشد در این مطالعات کاملا اثبات شد و مشخص شد که دستگاه لیزر می‌تواند رشد مجدد موهای زائد را با تاخیر زیادی مواجه کند. از نکات دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد کاهش قط و ضخامت موهای زائد بود. همچنین موهای زائد تحت درمان دچار تغییر رنگ شدند. بدین ترتیب دستگاه لیزر دایود توانست رنگ موهای زائد را به رنگی روشن تغییر داده و ضخامت آنها را نیز به شدت کاهش دهد. دستگاه لیزر دایود در این مطالعه نتوانست که روی موهای طبیعی بدن انسان که از بدو تولد حضور دارند تاثیرگذار باشد و همچنین منافذ تعریق و چربی نیز تحت تاثیر قرار نگرفتند. همچنین باید گفت که تحقیقات دیگری نیز در این زمینه انجام گرفته است. در تحقیق Adrian که توسط پزشکی با همین نام انجام گرفته بود مشصد شکه دستگاه لیزر می‌تواند بعد از دو تا سه جلسه درمانی روی کاهش رشد موهای زائد تا شصت درصد تاثیرگذار باشد. زمان ماندگاری نیز تقریبا شش ماه اعلام شده بود. همچنین مشخص شد که بهترین کاندیدا برای درمان افرادی با موهای زائد با رنگی تیره و پوستی با رنگ روشن هستند. البته افرادی با رنگ پوست تیره نیز تحت شرایط درمانی مناسب می‌توانند از مزایای دستگاه لیزر استفاده کنند. یکی دیگر از مطالعات انجام شده Lou et al است. این تحقیق در ابتدای دهه پیش میلادی انجام شد توانست نتایج مناسبی را ارائه کند. مطالعات مد نظر مشخص کرد که استفاده از دستگاه لیزر در جلسه اول می‌تواند کاهش رشد بیست دو تا سی و یک درصدی را به همراه داشته باشد. اگر درمان با تعداد جلسات مناسب انجام شود، مقدار کاهش تا شصت و پنج درصد تا هفتاد درصد افزایش پیدا می‌کند. تحقیقات مشابه دیگری نیز در این زمینه انجام شده است که تقریبا همه آنها تاثیرگذاری مناسب و ماندگاری استفاده از دستگاه لیزر را برای رفع موهای زائد تایی می‌کنند. استفاده از دستگاه لیزر دایود همچنین شامل محدودیت‌هایی نیز خواهد بود. رنگدانه‌های ملانین، جذب کننده بسیار بهتری برای طول موج کوتاه هستند. در درمان لیزر، معمولا از طول موج بالا استفاده می‌شود. به همین خاطر دستگاهی مانند لیزر دایود جذب بسیار خوبی مانند الکساندرایت ندارد. همچنین لیزر می‌تواند باعث قرمزی، تورم و عوارض جانبی بسیار کوتاه مدتی شود. این عوارض جانبی معمولا بعد از چند ساعت یا چند روز بدون نیاز به نگه داری خاص برطرف می‌شوند.

محبوبیت استفاده از دستگاه لیزر در سطح جهان

استفاده از دستگاه لیزر در سال 2014 در کشور آمریکا به عنوان اولین عمل زیبایی بدون نیاز به عمل جراحی معرفی شد. در حال حاضر این عمل زیبایی به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرده است. بر اساس اطلاعات ارائه شده بیشتر افرادی در سن بیست تا سی سال برای این درمان داوطلب می‌شوند. در کشور استرالیا، محبوبیت دستگاه لیزر به شکل قابل توجهی در حال افزایش است. اگر قصد گسترش کسب و کار را دارید، خرید دستگاه لیزر می‌تواند انتخابی بسیار معقول باشد. دستگاه لیزر بیش از سه دهه است که به صورت پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به خاطر پیشرفت در تکنولوژی، دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد نیز تحت تاثیر قرار گرفته. در چند سال گذشته شاهد پیشرفت بسیار زیاد در زمینه ساخت این دستگاه ها بودیم. این پیشرفت باعث شده که تاثیرگذاری این درمان نیز بسیار قابل توجه باشد.

درمان با استفاده از دستگاه لیزر و کاندیدای مناسب
دستگاه لیزر ملانین و فولیکول مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بر همین اساس باید فرد مد نظر برای درمان دارای رنگ موی تیره و رنگ پوست روشن باشد. در این میان استثنا نیز وجود دارد که نمی‌توانند نتیجه مناسب را شاهد باشند. افرادی با موهای رنگ روشن، بلوند، خاکستری و قرمز نتیجه مناسبی را از درمان لیزر دریافت نمی‌کنند. به صورت کلی افرادی با رنگ پوست درجه چهار تا شش جدول Fitzpatrick، کاندیدای خوبی برای درمان لیزر نیستند. در سمت مقابل لیزر دایود تاثیر بسیار خوبی روی پوست‌هایی با رنگ یک تا چهار دارد. رنگ قرمز یکی از رنگ‌هایی است که نمی‌توان آن را تحت درمان لیزر قرار داد. دستگاه لیزر به گونه‌ای طراحی شده است که انرژی تولید شده آن توسط رنگدانه‌های تیره جذب می‌شود. موهای قرمز دارای رنگدانه‌های تیره نیستند و از همین رو درمان لیزر به خوبی روی آنها قابل پیاده سازی نیست. البته اگر موهای قرمز دارای رنگی تیره باشند و ضخامت آنها نیز بسیار زیاد باشد، استفاده از لیزر امکان پذیر خواهد بود. اگر همه چیز برای انجام لیزر روی موهای قرمز فراهم باشد، فرد برای رسیدن به حداقل نتیجه به هشت جلسه درمانی نیاز دارد. به صورت کلی افرادی با موهای قرمز به پنج جلسه درمانی بیشتر نیاز دارند. رنگ‌های روشن دیگر نیز پاسخگویی مناسبی به درمان از طریق درمان لیزر ندارند.

تاثیرگذاری دستگاه لیزر دایود و تحقیقات کلینیکی در مورد این درمان

بارداری و استفاده از دستگاه لیزر برای رفع موهای زائد
در دوران بارداری، اختلالات هورمونی در بدن بانوان باعث می‌شود که رشد موهای زائد بیش از پیش افزایش پیده کرده و حتی نقاطی از بدن که قبلا موی زائی در آن رشد نمی‌کرد نیز تحت تاثیر قرار گیرد. بسیاری از بانوان علاقه دارند که در این برحه زمانی نیز بدن آنها عاری از موهای زائد باشد و علاقه دارند که این شیوه نسبتا دائمی باشد. سوال بزرگی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آن استفاده از دستگاه لیزر در حین بارداری تصمیمی درست است؟ حقیقت این است که تا با امروز تحقیقاتی در این زمینه صورت نگرفته است چون احتمال ایجاد آسیب به جنین وجود دارد. این احتمال دانشمندان را از انجام آزمایش باز می‌دارد. در برخی از موارد درمان لیزر برای بانوان باردار انجام می‌شود اما این درمان در ناحیه سینه و شکم انجام نخواهد شد. دستگاه لیزر با استفاده از ساختار خاص خود می‌تواند حرارت زیادی را تولید کند. این حرارت نیز همان چیزی است که باعث نابود شدن موهای زائد می‌شود. این فناوری به صورتی تولید شده که باعث جهش سلولی نمی‌شود اما حرارت تولید شده می‌تواند برای جنین و رحم خطر آفرین باشد. همانگونه که اشاره شد به خاطر عدم تحقیقات، اطلاعات خاصی در مورد تاثیرگذاری لیزر روی جنین وجود ندارد اما ریسکی نیز برای انجام اینکار انجام نمی‌شود. برای درمان مناسب و بدون درد بسیاری از کلینیک‌ها از کرم‌های بی حسی موضعی استفاده می‌کنند. استفاده از این کرم‌ها در حین بارداری اصلا پیشنهاد نمی‌شود چون امکان جذب آنها به بدن و آسیب رسیدن به جنین وجود دارد. از آنجا که لیزر نیز برای رسیدن به نتیجه مناسب به تعداد جلسات درمانی زیاد نیاز دارد، درمان در حین بارداری تصمیمی مناسب نیست. البته بارداری نیز می‌تواند باعث افزایش حس درد شود. همچنین طول درمان لیزر به حداقل یکسال نیز می‌رسد و دوران بارداری در حین درمان تمام می‌شود. تقریبا هیچکدام از کلینیک‌های لیزر و پزشک‌های متخصص از درمان بانوان باردار با دستگاه لیزر خودداری می‌کنند و باید گفت که در حین بارداری بهترین راهکار برای رفع موهای زائد همان شیوه های سنتی با مانداگاری کوتاه است.

نکاتی برای رسیدن به بهترین نتیجه با درمان دستگاه لیزر
استفاده از شیوه‌های سنتی برای رفع موهای زائد می‌تواند بسیار سریع خسته کننده شود. از آنجا که این شیوه‌ها ماندگاری زیادی ندارند، فرد باید در بازه های زمانی چند روزه تا حداکثر چند هفته این درمان را تکرار کند. در طول زمان اینکار بسیار خسته کننده خواهد شد و فرد حس می‌کند که تلاش‌های او برای حفظ ظاهر زیبای بدن بیهوده است. دستگاه لیزر می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای راهکارهای سنتی باشد. دستگاه لیزر می‌تواند فرد را با کاهش دائمی رشد موهای زائد روبرو کند. اینکار صرفا در چند جلسه درمانی انجام خواهد شد. لیزر با استفاده از پرتودرمانی، انرژی حرارتی را به پوست انتقال خواهد داد. این حرارت سپس روی فولیکول مو تاثیرگذاشته و آن را نابود می‌کند. آسیب دیدن فولیکول باعث می‌شود که موهای زائد با تاخیر بسیار زیادی رشد کنند. همچنین تاثیرگذاری روی ملانین باعث می‌شود که افرادی با رنگ مو تیره و پوست روشن بهترین انتخاب برای این درمان باشند. البته با پیشرفت در تکنولوژی امکان درمان افرادی با رنگ پوست تیره نیز با استفاده از لیزر Nd:YAG فراهم شده است. این لیزر از طول موج بسیار بالاتری نسبت به دستگاه های دیگر استفاده می‌کند و بدون ایجاد آسیب به پوست باعث درمان موهای زائد می‌شود. لیزر درمانی است که درد نسبتا کمی به بدن وارد می‌کند. برای مقایسه باید گفت که شیوه نسبتا دائم رفع موهای زائد با الکترولیسیس، به خاطر تمرکز اختصاصی روی موهای مختلف و استفاده از سوزن‌های بسیار کوچک می‌تواند بسیار دردناک باشد. دستگاه لیزر می‌تواند برای درمان بسیاری از افراد مناسب باشد. در حال حاضر به خاطر پیشرفت تکنولوژی اکثر ترکیب‌های رنگی مو و پوست قابل درمان هستند اما هنوز هم استثنائاتی مانند موهای قرمز و روشن وجود دارند. جلسات درمانی بر اساس نیازهای هر فرد می‌تواند کاملا متفاوت باشد. سطح مقطع مد نظر برای درمان می‌تواند تاثیر مستقیم روی زمان مد نظر برای درمان داشته باشند. نقاطی بسیار کوچک مانند گونه‌ها یا چانه صرفا در چند دقیقه درمان می‌شوند اما نواحی بزرگتر مثل کمر برای درمان به زمانی بسیار بیشتر نیاز خواهد داشت. در حین درمان برای حفظ سلامتی چشم‌ها از عینک مخصوص استفاده شده و در صورت نیاز از کرم‌های بی حسی استفاده خواهد شد. البته بسیاری از لیزر‌ها دارای دستگاه خنک سازی سطح پوست هستند که باعث می‌شوند کاربر شاهد سوختگی موضعی نباشد. بعد از درمان عوارض جانبی مانند قرمزی و تورم مشاهده خواهد شد. این عوارض جانبی معمولا بعد از چند ساعت به صورت خودکار برطرف شده و نیازی به نگه داری خاصی ندارند. بدین ترتیب نیازی به استراحت خانگی برای بهبود وجود ندارد. پیشنهاد می‌شود که قبل و بعد از درمان حتما از کرم‌های ضد آفتاب مرغوب استفاده کنید. آفتاب سوختگی می‌تواند عوارض جانبی ثانویه را به همراه داشته باشد. برای رسیدن به نتیجه بهتر راهکار‌های مختلفی وجود دارد. پیشنهاد می‌شود که شش هفته قبل از درمان لیزر به هیچ وجه از واکس برای جدا کردن مو از ریشه استفاده نکنید. همچنین نباید تا 24 ساعت قبل از عمل از خوراکی‌های دارای کافئین استفاده کنید. البته این مورد اجباری نیست اما باعث کاهش حس درد خواهد شد. بیمار باید قبل از مراجعه برای انجام عمل موهای زائد خود را شیو کند. انجام اینکار باعث می‌شود که نور و انرژی لیزر به راحتی به ریشه موها رسیده و نتیجه بهتری مشاهده شود. در حین عمل ناحیه مد نظر نباید دارای هیچ گونه آلودگی مثل لوازم آرایشی و بهداشتی باشد. همچنین از استعمال داروهای موضعی نیز باید در حین عمل خودداری شود. اگر محبور به استفاده از داروی خاصی هستید، حتما آن را با پزشک معالج مطرح کنید. بعد از درمان نباید ورزش‌های سنگین انجام دهید و همچنین نباید وارد سونا و جکوزی شوید. همچنین در روزهای ابتدایی بعد از عمل نباید با آب داغ استحمام کنید. بعد از عمل و در هفته اول شاید شاهد رشد موهای زائد باشید. این امر بسیار طبیعی است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه