09 فروردين 1403



راهنمای انتخاب لنز از نظر کیفیت و زیبایی

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

792572 118امروزه بسیاری از خانم ها و دختر خانم ها عادت دارند که از لنز استفاده کنند. در این مقاله راهنمای انتخاب لنز از نظر کیفیت و زیبایی را عنوان می کنیم.

همه ما در این سال‌ها، از بد و خوب استفاده از انواع و اقسام لنزهای رنگی فراوان شنیده‌ایم اما در کنار تمام توصیه‌های پزشکی و بایدها و نبایدهایی که دانستن آنها از نان شب برای چشم‌تان واجب‌تر است، باید قبول کنیم هنوز برخی جوان‌ها  از استفاده از لنز های رنگی و فانتزی دست برنداشته‌اند چون مثل دیگر لوازم زیبایی و آرایشی هنوز پرطرفدار و محبوب هستند. اگرچه زیبایی طبیعی به مراتب بهتر و مورد پسندتر است اما برای کسانی که مشتریان ثابت استفاده از لنزهای رنگی هستند، اطلاعاتی داریم که با آن هم در انتخاب لنز به شما کمک می‌شود و هم روش‌های صحیح مصرف لنز و رعایت نکات بهداشتی آن را می‌آموزید.  

لنزهای رنگی محبوب دختران ایرانی

95 درصد متقاضیان لنزهای رنگی و زیبایی خانم‌ها هستند؛ خانم‌هایی که دیگر اعتقاد چندانی به زیبایی طبیعی ندارند چراکه در سبک زندگی این روزهای‌شان جسم و ظاهر اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. زمانی که روبه‌روي آينه می‌ایستیم و چهره‌‌مان را با دقت ورانداز مي‌کنیم، دل‌مان مي‌خواهد تغييراتي در چهره‌مان ايجاد کنیم؛ درست مثل هزاران نفر دیگری که با انواع و اقسام روش‌ها و تغییرات، چهره‌شان دیگر طبیعت و طراوت قبل را ندارد. خریدن لنز و استفاده از رنگ‌های متنوع آن یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد این تغییر در ظاهر چشم‌هاست اما امروز دوره دوباره گفتن جملاتی مثل «لنز مضر است و باعث نابینایی می‌شود» نیست چراکه لنز وسیله‌ای است کاملا بی‌خطر، البته اگر روش مصرف آن را به درستی بدانیم و رعایت کنیم.

بعد از موج سیل‌آسای جراحی‌های زیبایی و استفاده از لوازم آرایشی، استفاده از لنزهای رنگی و تزئینی هم در بین خانم‌های جوان ایرانی طرفداران فراوانی پیدا کرده است؛ لنزهایی که این روزها در هر مطب چشم‌پزشکی، داروخانه و عینک‌فروشی‌های شهر به سادگی یافت می‌شود. شناخت درست نوع و نحوه استفاده از لنزهای رنگی مهم‌ترین قسمت ماجراست چراکه باید درنظر داشته باشید کوچک‌ترین بی‌دقتی، مشکلات جبران‌ناپذیری را برای چشم‌های‌تان ایجاد می‌کند.

با کدام لنز طبیعی به نظر می‌رسید

لنز‌های رنگی این امکان را به شما می‌دهند که رنگ چشمان خود را همان‌طور که دوست دارید تغییر دهید تا ظاهری جذاب‌تر و زیباتر پیدا کنید. لنزهای رنگی هم به صورت شماره‌دار و هم بدون شماره در بازار موجود هستند؛ لنز‌های تماسی شماره‌دار، نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم شما را هم اصلاح کرده و در عین حال باعث تغییر رنگ چشم شما می‌شوند.

اما لنزهای رنگی بی‌شماره صرفا جنبه زیبایی داشته و برای تغییر رنگ چشم طراحی شده‌اند که به‌طور معمول گران‌تر از نمونه‌های مشابه معمولی آنها هستند ولی کسانی که مایل به تغییر رنگ چشم خود هستند معمولا مشکلی در پرداخت این هزینه‌ها ندارند؛ مثلا بعضی افراد یک تغییر دراماتیک را می‌پسندند اما بعضی دیگر از افراد تنها تغییراتی جزئی راضی‌شان می‌کند. بیشتر کنتاکت لنزهای رنگی طوری طراحی شده‌اند که ظاهر طبیعی بخش رنگی چشم یعنی عنبیه که از مجموعه‌ای از شکل‌ها و خطوط رنگی درست شده را تغییر می‌دهند. بعضی کنتاکت لنزهای رنگی از یکسری نقطه‌ها و خطوط شعاعی رنگی تشکیل شده‌اند تا بتوانند ظاهری طبیعی روی چشم ایجاد کنند. مرکز این لنز‌ها جایی که روی فضای مردمکی واقع می‌شود بدون طرح است تا مانعی برای دید ایجاد نکند.

چه رنگی را انتخاب کنید

انتخاب رنگ لنز مناسب چشم شما تابع عوامل زیادی از جمله رنگ مو یا ظاهر پوست شماست. اما در نهایت بستگی دارد به سلیقه شما و اینکه دوست دارید ظاهری طبیعی، دراماتیک یا دوست‌داشتنی‌تر داشته باشید. اگر مایلید رنگ چشم‌تان را تغییر دهید ولی آن تغییر خیلی بارز نباشد بهتر است از لنز‌ها که کناره‌های عنبیه شما را مشخص‌تر می‌کنند و رنگی طبیعی‌تر به ظاهر شما می‌بخشند، استفاده کنید. برای کسانی که چشمان آبی دارند اما دوست دارند تغییر کوچکی در ظاهرشان به‌وجود آورند، لنز خاکستری مایل به سبز پیشنهاد می‌شود. اگر دل‌تان می‌خواهد ظاهری دراماتیک پیدا کنید که هر کسی در نگاه اول متوجه شما شود؛ مثلا رنگ چشم خود شما روشن با ته‌زمینه‌ای سرد به‌رنگ آبی- قرمز است بهتر است از رنگی گرم‌تر مثل قهوه‌ای روشن یا برعکس اگر چشم شما به همین رنگ است از رنگ سردی مثل آبی روشن استفاده کنید.

اما اگر رنگ چشم خودتان تیره است بهترین انتخاب برای شما رنگ‌های مات است. برای اینکه طبیعی‌تر به نظر برسید از رنگ عسلی روشن یا رنگ فندقی استفاده کنید یا اگر دوست دارید که در میان جمع کاملا متمایز به‌نظر بیایید، مطابق سلیقه‌تان از رنگ‌های روشن‌تر مثل آبی، سبز یا بنفش استفاد کنید و درنهایت اینکه اگر پوست تیره‌ای دارید، لنز‌های روشن می‌توانند ظاهری کاملا متفاوت را به شما ببخشند.

حتما با چشم‌پزشک مشورت کنید

شاید مهم‌ترین قسمت این مطلب همین جا باشد که قبل از انتخاب لنز رنگی نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید. گرچه لنزهایی با اندازه‌های مختلف وجود دارد که برای افراد مختلف مناسب است، ولی مواردی هم هست که اتفاق می‌افتد (مثلا در جریان پلک زدن) که بخش رنگی کنتاکت لنز روی قسمت مردمک لیز می‌خورد و این موضوع به‌ویژه در مواردی که از لنز‌های مات استفاده می‌کنید کمی نمای غیر طبیعی به‌خود می‌گیرد. لنز‌های رنگی بی‌خطر است البته به شرطی که به‌درستی تجویز شده، توصیه‌های لازم را رعایت کرده و از جاهای معتبر تهیه شده باشند. لازم است برای دریافت لنزهای رنگی حتما به کلینیک‌های معتبر یا چشم‌پزشک مراجعه کنید چراکه تنها در آن صورت است که می‌توانید کنتاکت لنزی بی‌خطر و مطمئن را تهیه کنید که ظاهری طبیعی‌تر را هم به شما هدیه کند.

در کشورهای دیگر برای تهیه لنزهای رنگی حتما لازم است نسخه مشخصی در دست داشته باشید تا جایی که این موضوع حتی در مورد لنزهای بدون شماره که صرفا تجویز زیبایی دارند هم صادق است چراکه تمامی لنز‌ها به عنوان وسایل پزشکی محسوب می‌شوند و لازم است برای دریافت آنها نسخه تجویزی مشخصی از یک چشم‌پزشک یا کسی که تخصص مربوطه را دارد در دست داشته باشید و مطابق آنچه در ایران معمول است به صرف مراجعه به داروخانه یا حتی فروشگاه‌های لوازم بهداشتی آرایشی نمی‌توان آنها را تهیه کرد.

792572 118

بگذارید چشم‌ها نفس بکشند

 چشم‌های ما مثل همه جای بدن، نیاز به سوزاندن مواد غذایی دارند که به وسیله رگ‌های خونی به چشم می‌رسند و برای انجام گرفتن این کار، یعنی فرآیند سوخت و ساز، نیاز به اکسیژن است. این در حالی است که قرنیه، یعنی جلویی‌ترین قسمت چشم یا به عبارتی همان قسمت گنبدی‌شکلی که روی چشم ما قرار دارد- که لنزهای طبی را روی آن قرار می‌دهیم- باید همیشه شفاف باشد تا بتوانیم همه جا را ببینیم. برای اینکه قرنیه شفاف بماند، لازم است که رگ‌های خونی در قرنیه شفاف بمانند به همین علت قرنیه بدون رگ است و امکان دریافت اکسیژن از خون را ندارد. جالب است بدانیم که قرنیه چشم ما اکسیژن را مستقیم از هوا دریافت می‌کند و شاید تنها جای بدن باشد که قادر به استفاده از اکسیژن موجود در هواست. بله! چشم‌های ما نفس می‌کشند اما حتما می‌پرسید اگر لنز مصرف کنید، چطور؟

آیا باز هم چشم شما نفس می‌کشد؟ پاسخ این سؤال بستگی دارد به اینکه از چه نوع لنزی استفاده می‌کنید. اگر لنز شما از نوع نرم معمولی کم‌آب است، میزان اکسیژنی که به چشم شما می‌رسد، ابدا کافی نیست. دقت کنید لنزهای معمولی کم‌آب تا چند سال پیش برای مصرف در ساعاتی که چشم‌ها باز هستند، مورد تایید بودند ولی امروزه اعتقاد دانشمندان بر این است که میزان اکسیژن مورد نیاز چشم خیلی بیشتر از آن چیزی است که در گذشته فکر می‌کردیم. لنزهای نرم معمولی که کمتر از 55 درصد آب داشته باشند حتی در ساعاتی که چشم‌ها باز هستند آن را با کمبود اکسیژن مواجه می‌کنند.

چشمان‌تان را به باد ندهید

لنز شما فقط برای خود شماست. نباید لنز‌های خود را به اشتراک بگذارید. هیچ‌گاه لنز دوستان خود را استفاده نکنید و لنز خود را به دیگری قرض ندهید. لنز همانند مسواک یا دارو یا هر وسیله دیگر پزشکی است که به همان فرد دارنده آن و ویژگی‌های همان فرد اختصاص دارد و معاوضه می‌تواند خطرات بالقوه‌ای مانند انتقال باکتری‌های بیماری‌زا و متعاقبا ایجاد عفونت‌های نابینا کننده را به‌دنبال داشته باشد. باید از لنزهای خود به خوبی مراقبت کنید چون لنز‌های رنگی همانند کنتاکت لنز‌های معمولی باید به‌درستی نگهداری، تمیز و ضد عفونی شده و در محلول‌های مخصوص قرار داده شوند.

حتما بنا بر توصیه متخصص مربوطه کنتاکت لنز خود را بیرون انداخته و در زمان تعیین شده از یک نمونه جدید و نو استفاده کنید. اگر از کنتاکت لنز تنها گاه و بیگاه استفاده می‌کنید بهتر است بیشتر از کنتاکت لنزهای روزانه یکبار مصرف بهره ببرید.

اگر چشم‌تان بیمار است؛ دور لنز خط بکشید

یادتان باشد نباید در زمانی که چشم شما زخمی و تحریک شده یا قرمز است از لنز استفاده کنید. زیرا این کار ممکن است باعث ایجاد عفونت‌های مخاطره‌آمیزی شود که حتی به از دست رفتن بینایی شما بینجامد بنابراین اگر هنگام مصرف کنتاکت لنز متوجه هر گونه ناراحتی یا آزاری در چشم خود شدید حتما این مسئله را با چشم‌پزشک خود در میان بگذارید.

رنگ لنز متناسب با چشم

انتخاب رنگ لنز مناسب چشم شما تابع عوامل زیادی از جمله رنگ مو یا ظاهر پوست شماست. اما در نهایت بستگی دارد به سلیقه شما و اینکه دوست دارید ظاهری طبیعی، دراماتیک یا دوست‌داشتنی‌تر داشته باشید. اگر مایلید رنگ چشم‌تان را تغییر دهید ولی آن تغییر خیلی بارز نباشد بهتر است از لنز‌ها که کناره‌های عنبیه شما را مشخص‌تر می‌کنند و رنگی طبیعی‌تر به ظاهر شما می‌بخشند، استفاده کنید.

لنزی مناسب چهره خود انتخاب کنید

باید از تغییری که با استفاده از لنز رنگی در رنگ چشمان خود ایجاد کرده‌اید لذت ببرید و این‌کار شما را به همان تصویری از خود که انتظار داشته‌اید برساند. امروزه مصرف کنتاکت لنز‌های رنگی مقبولیت فراوانی در میان مردم پیدا کرده است پس با کمک چشم‌پزشک یا اپتومتریست می‌توانید کنتاکت لنز مناسبی را انتخاب کنید که به شخصیت و چهره شما ظاهر مناسب‌تری بخشیده و انتظار شما را بیشتر برآورده کند. این لنز‌ها هم در صورتی که توسط چشم‌پزشک یا اپتومتریست تجویز شده باشند لنزهایی قابل قبول و مطمئن‌تری هستند. هرگز این لنز‌ها را از فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی و حتی بدون داشتن نسخه‌ای مشخص از داروخانه‌ها تهیه نفرمایید.

به‌یاد داشته باشید اگرچه لنز‌های آرایشی هرازگاهی مصرف می‌شوند اما باز هم باید تابع قانون‌های بهداشتی مصرف لنز‌های طبی باشند. لنزهای رنگی این روزها با قیمت‌های متفاوتی بسته به مارک و کیفیت و مدت‌دار بودن‌شان عرضه می‌شوند. اما میانگین قیمت برای تهیه لنزی خوب و بادوام حدود 100 تا 250 هزار تومان است. پس حواس‌تان باشد همان قدر که پول می‌دهید آش بخورید چون این روزها لنزهای بی‌کیفیت را هم با قیمت‌های عجیب و غریب به‌راحتی می‌فروشند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه