30 فروردين 1403



حلوای نشاسته ی آذرشهر

3.5454545454545 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 3.55 (22 رای)

حلوای نشاسته مربوط به آذرشهر، شهری در ۵۴ کیلومتری جنوب غرب تبریز است. این #حلوا همیشه برای من یادآور سفره های افطاری مادربزرگم بوده و هر سال زحمت تهیه اش رو خاله عزیزم میکشن و ما هم نوش جان میکنیم. امسال دست به کار شدم تا برای مامی سایت و شما دوستان عزیز هم که شده یکبار این حلوا رو با نظارت مادر بزرگوارم تهیه کنم.

الحق که برای نسل امروز کار طاقت فرسایی ست. Laughing از این به بعد هم قول میدم هر وقت سر سفره افطار مادربزرگ دیدم، به دید یک گنج نگاهش کنم. Kissچون فقط یک حلوا نیست، یک حلوای خوشمزه و خوش عطره که باید حدود 3-4 ساعت به پاش بایستی. ( کنار اجاق تو این گرما Yell ) و مدام هم بزنی! InnocentEmbarassed ولی خب خوشمزه است و برای من یادآور طعم کودکیست. پس میارزید. Kiss

خب بریم سراغ طرز تهیه اش، پیمانه ای که من برداشتم، از این استکانهای کمر باریک چای هست، شما میتونید هر پیمانه ای که دوست دارید، بسته به مقدار حلوایی که میخواهید بردارید. پیمانه رو به دلخواه گفتم، چون اینجا بیشتر نسبتها برای ما مهم هست. همونطور که در مواد لازم می بینید، نسبتها؛ نشاسته 1 - شکر 1 - گلاب 1 - آب 4 - روغن محلی یا کره به ازای هر پیمانه استاندارد 2 قاشق غذاخوری زعفران

مواد لازم:

  • نشاسته گندم / 1 استکان چای
  • آب / 4 استکان چای
  • شکر / 1 استکان چای
  • گلاب / 1 استکان چای
  • روغن محلی یا کره / 20 گرم
  • زعفران دم کرده /  1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

نشاسته را داخل تابه تفلون گودی بریزید و 4 استکان آب سرد به آن اضافه کرده و هم بزنید تا نشاسته داخل آب حل شود و سپس روی حرارت ملایم بگذارید و مدام هم بزنید. ( حتی یک لحظه هم غافل نشوید! Smile ) وقتی مایه کمی گرم شد و شروع به جوشیدن کرد، شکر را اضافه کنید و باز مدام هم بزنید!  هم بزنید تا کمی غلیظ شود سپس گلاب را اضافه کنید و هم بزنید تا حالت بی رنگ شدن مایه را ببینید. یعنی رنگ سفید نشاسته کاملاً از بین رفته و شروع به بی رنگ شدن میکند. در این مرحله زعفران و در صورت دلخواه کمی هل اضافه کنید ( در دستور اصلی هل ندارد )

مدام هم بزیند تا کاملاً غلیظ شود. وقتی به غلظت حلوای معمولی رسید، کره یا روغن محلی را اضافه کنید و باز هم، هم بزنید تا غلیظ تر شده و مانند حلوای آرد گندم از قابلمه جدا شده و جمع شود.

در این مرحله حلوا را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا کمی سرد شده و آب از دست دهد. ( حدود 45 دقیقه تا یک ساعت زمان برای سرد شدن حلوا کافیست! )

بعد از یک ساعت حلوا را دوباره روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا از حالت خمیری دربیاید. ( این مرحله کمی طول میکشه، و بیشتر سلیقه ای هست. بعضی ها حلوا رو سفت تر و استخونی تر دوست دارند که بیشتر روی حرارت میذارن و بعضی هم کمتر ) در کل بافت آن باید چیزی شبیه به پاستیل نرم باشد. ( مثل پاستیل کشدار نیست! )

بعد از اینکه به بافت دلخواه رسیدید، بگذارید کاملاً سرد شده و بعد سرو کنید.

این حلوا در ظرف در بسته به مدت یک هفته تا 10 روز قابل نگهداری است. اگر برای طولانی مدت در معرض هوا قرار بگیرد، خشک میشود. پس اگر قصد نگهداری آن را دارید، حتماً داخل ظرف دربسته و در یخچال قرار دهید.

نوش جان!

 

مطلب اختصاصی مامی سایت

ارائه دهنده: مریم محمدی

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • نیلوفر از اذرشه

    خیلی ممنون عزیزم که غذای این دیار را به اشتراک گذاشتی خیلی هم عالی بود عین خودش از دقت وظرافت شما ممنونم :eek:

  • محمدی

    نباید بذاری اینجوری بشه .ما حلوا که خوب غلیظ شد پهنش میکنیم تو بشقاب گودی بعد چن ساعت که سرد شد،برش میدیم ..و ته دیگش میشه اونی که شما درس کردی .به روش شما حلوا زود تر خشک میشه .ولی به این روش که من گفتم تا مدت بیشتری میمونه.ضمنا،ما خلال بادوم هم میریزیم عالیییه !
    <br />دوست عزیز <br />ممنون از به اشتراک گذاشتن روشتون<br />حلوای ما هم خشک نمیشه و همونطور که عرض کردم با یک روش سنتی تهیه شده.<br />حتماً دستور شما رو هم امتحان میکنم.

  • فاطی

    نباید بذاری اینجوری بشه .ما حلوا که خوب غلیظ شد پهنش میکنیم تو بشقاب گودی بعد چن ساعت که سرد شد،برش میدیم ..و ته دیگش میشه اونی که شما درس کردی .به روش شما حلوا زود تر خشک میشه .ولی به این روش که من گفتم تا مدت بیشتری میمونه.ضمنا،ما خلال بادوم هم میریزیم عالیییه !

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه