10 فروردين 1403



خواص معجزه آسای کلم بروکلی

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

Broccoliکلم بروکلی نیز مانند تمام سبزیجات فواید بیشماری دارد که در این مطلب به آن خواهیم پرداخت.

 


1.  مبارزه با آرتروز (ورم مفاصل)
در کلم بروکلی ترکیبی به نام سولفورافان  وجود دارد که ترکیبی غنی از سولفور است.این ترکیبجلوی آنزیم های مخرب و کلیدی را که به غضروف صدمه می زنند، می گیرد. اگر در برنامه ی غذایی خود از این کلم استفاده کنید، آرتروز را به تأخیر انداخته و یا حتی از بروز آن جلوگیری می کند. وجود این ماده در بعضی از قسمت های بدن بسیار مهم و کلیدی است.کلم بروکلی

2. تنظیم فشار خون و سلامتی کلیه
سولفورافان در بروکلی باعث بهبود فشار خون و همچنین بهبود عملکرد کلیه می شود.طبق آزمایشات انجام شده روی موش ها، به افرادی که فشار خون بالا داشتند، مقداریسولفورافان دادند، پس از آن کلیه اشان بهتر کار کرده و فشار خونشان نیز کاهش پیدا کرد.

3. مبارزه با سرطان
سولفورافان جزء سبزیجات خانواده ی کلم محسوب می شود و این ماده توانایی مبارزه با سرطان را نیز دارد. طعم تلخی که به خاطر ترکیب سولفور است، همان چیزی است که در مبارزه با سرطانمفید است. سولفورافان مانع آنزیمی می شود که در پیشرفت سلول های سرطانی نقش دارد. علاوه بر این ترکیباتی به نام ایزوتیوسیانات در بروکلی وجود داردکه مانع از  ژن های جهش یافته ای می شود که با رشد سرطان ارتباط مستقیم دارند.

4. حاوی مقدارزیادی فولات
مصرف به اندازه فولات در برابر سرطان معده، روده بزرگ، لوز المعده و سرطان دهانه رحم از بدن محافظت می کند. فولات باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان نیز می شود.

5. کاهش کلسترول
مانند سایر میوه ها و سبزیجات، کلم بروکلی حاوی فیبر محلول (قابل حل) است که کلسترول را از بدنتان دفعمی کند.

6. یک آنتی اکسیدان قوی
آنتی اکسیدان های بسیاری وجود دارد که ویتامین C فقط یکی از آن هاست و بروکلی بیشتر از هر سبزیجاتی در خانواده کلم،حاوی این ویتامین است. این کلمدارای آنتی اکسیدان های قوی دیگری مثل لوتئین و بتا کاروتن نیزمی باشد.

7. باعث سلامتی استخوان
به خاطر مقادیر بالای کلسیم و ویتامین K، این کلم برای استخوان ها بسیار مفید می باشد. چون هر دو ویتامین کلید سلامتی استخوان هستند، از پوکی استخوان نیز جلوگیری می کنند.

8. مؤثر در کاهش واکنش های آلرژیک و التهاب
کلم بروکلی منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است که مثل ضد التهاب طبیعی عمل می کنند. این کلم حاوی ترکیبی به نام کامفرولنیز می باشد که باعثکاهش اثرات مواد آلرژی زا در بدن می شود.

9. مبارزه با بیماری های قلبی- عروقی
مطالعات نشان داده که کامفرول نه تنها خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، بلکه خطر ابتلا به سرطان را نیز کاهش می دهد.

Broccoli

10. مؤثر در سلامت کلی قلب
سولفورافانموجود در کلم بروکلی نه تنها به خودی خود یک ضد التهاب است، بلکه می توانداز بعضی آسیب های وارده به دیوار عروق خونی ( که با التهاب به خاطر مشکلات مزمن قند خون ایجاد می شود) نیز جلوگیری کند.

11. کاهش آسیب های ناشی از دیابت
نمی توان ادعا کرد که خوردن کلم بروکلی با دیابت مقابله می کند، اما سولفورافان  تولید آنزیم هایی که از عروق خونی حفاظت می کنند را تقویت کرده و تعداد مولکول هایی که می توانند به سلول ها آسیب برسانند را کاهش می دهند.

12. محافظت در برابر آسیب اکسیداتیو میوکارد و مرگ سلولی
وقتی برای مدتی به قلب اکسیژن کافی نرسد، این پدیده به عنوان "ایسکمی" شناخته می شود.برگشت ذخیره خون به جریان خون، به خاطر فقدان اکسیژن و مواد مغذی، منجر به التهاب و آسیب اکسیداتیو می شود. این پدیده"پرفیوژن مجدد" نامیده می شود و کلم بروکلی می تواند در برابر این آسیب از بدن محافظت کند.

13. سرشار از فیبر
کلم بروکلی حاوی مقادیر زیادی فیبر محلول است که همان طور که قبلاً ذکر شدبرای مشکلات کلسترول بسیار مفید است، اما این ماده به هضم غذا، جلوگیری از یبوست و حفظ تعادل قند خون نیز کمک می کند.

14. سرشار از پروتیئن
قطعاً پروتئین این کلم به اندازه گوشت گاو، مرغ و ماهی نیست، اما پروتئین موجود در بروکلی به اندازه یک فنجان برنج یا ذرت است. تفاوت بین این کربوهیدرات های نشاسته ای با بروکلی در این است که این کلم به اندازه نصف آن ها کالری دارد.

15. مؤثر در کاهش وزن
کلم بروکلی به چند دلیل در کاهش وزن مؤثر است. دلیل اصلی این است که به خاطرفیبر محلول از پرخوری جلوگیری می کند. علاوه بر این این کلم احساس سیری را بیشتر کرده و باعث می شود مدت طولانی تری احساس سیری کنید. سه ماده غذایی در احساس سیری مؤثر هستند: پروتئین، آب و فیبر. سه ماده ای که در کلم بروکلی فراوان است.

16. قلیایی کردن بدن
مانند سایر سبزیجات، کلم بروکلی نیز از اسیدی شدن بیش از حد بدن جلوگیری می کند. وقتی PH بدن از تعادل خارج شود، منجر به مشکلاتی مثل کمبود مواد معدنی، فشار خون بالا، سکته مغزی و ضعف سیستم ایمنی بدن می شود.

نتیجه گیری
همیشه این نکته را می دانستید که کلم بروکلی برای شما بسیار مفید است، اما حالا دلایل آن را کامل می دانید. پس تا جایی که ممکن است این سبزی کوچک را وارد برنامه غذایی خود کنید. کلم بروکلی به صورت سرخ شده، خرد شده در سالاد و حتی بخار پز شده با مقداری پنیر چدار تازه و آب شده روی آن فوق العاده می شود. آماده و مهیا کردن کلم بروکلی راحت، ارزان و البته مغذی است.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه