09 فروردين 1403



با جوش ها قهر باشید

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

joshاز ابتداي تاريخ بشر و ميان انسان‌هاي عهد باستان هم مي‌توان نشانه‌هايي از تلاش براي زيباتر شدن پيدا كرد. اين امر نشانگر آن است كه توجه به زيبايي يك ميل طبيعي است و محدوديتي ندارد. معمولا مركز توجه به زيبايي هم صورت است.

به همين دليل اگر كوچك‌ترين موردي اين كانون زيبايي را مخدوش كند، آرامش سلب مي‌شود و فرد براي برطرف كردن آن به تكاپو مي‌افتد. جوش‌ها يكي از متداول‌ترين مشكلات پوستي هستند كه تقريبا همه آن را تجربه مي‌كنند. شايد به همين دليل باشد كه روش‌هاي بسيار زيادي براي رفع جوش دهان به دهان نقل مي‌شود؛ فارغ از اينكه درست يا غلط هستند. دكتر  ايرانزاداصل، دستيار تخصصي طب سنتي و مدير انجمن علمي طب سنتی بعضي از اين تلاش‌ها را بيهوده مي‌داند و روش‌هاي صحيح را معرفي مي‌كند.

چرا جوش مي‌زنيم؟
طب سنتي اندام‌ها را بر مبناي اهميت نقش‌شان در فعاليت‌هاي حياتي به دو گروه «شريف» و «غير شريف» دسته‌بندي مي‌كند. در بدن انسان طي فرآيند سوخت‌وساز، مقداري مواد زائد توليد مي‌شود كه تا حد ممكن از راه‌هاي طبيعي مثل ادرار، مدفوع و تعريق از بدن خارج مي‌شوند. اگر حجم مواد زائد درون بدن در اثر پرخوري و عدم رعايت تغذيه صحيح يا مشكلات گوارشي و هضم ناقص، بيش از حد معمول باشد يا عمل دفع به هر دليلي از راه‌هاي طبيعي انجام نشود، بدن به صورت خودكار براي حمايت از اندام‌هاي حياتي، مواد زائد را به سمت اعضاي غير شريف از جمله پوست، هدايت مي‌كند و بيماري يا ناراحتي در آن عضو پديد مي‌آيد.

ضمنا بدن مواد زائد را به اعضاي غير شريفي مي‌دهد كه دچار ضعف بيشتري هستند. حالا اگر فردي به علل ژنتيكي يا علت‌هاي ديگري در ناحيه پوست دچار ضعف باشد، پوستش مشكل پيدا مي‌كند. يكي از مشكلات پوستي رايج، جوش‌ها هستند كه طبق همين ساختار روي پوست ظاهر مي‌شوند.

جوش‌ها و اخلاط چهارگانه
جوش‌ها از ديدگاه طب ايراني انواع مختلفي دارند كه بر اساس بيشترين نوع ماده مولد آنها كه در بدن تجمع پيدا كرده و باعث بروزشان شده‌اند، چهار نوع هستند :

اول : وقتي خلط صفرا بيشترين ماده مولد جوش باشد، باعث پديد آمدن جوش‌هايي مي‌شود كه رنگ‌شان قرمز است، نوك تيز هستند، سوزش و خارش دارند و دردناك هستند و گاهي زردآب از آن خارج مي‌شود.

دوم : وقتي خلط خون بيشترين ماده مولد جوش باشد، باعث بروز جوش‌هايي مي‌شود كه درشت هستند و ملتهب و دردناك مي‌شوند و گاهي با خروج خون همراه است.

سوم : وقتي خلط بلغم بيشترين ماده مولد جوش باشد، باعث تشكيل جوش‌هايي مي‌شود كه سفيد رنگ هستند و به جوش‌هاي سر سفيد معروف‌اند.

چهارم : وقتي خلط سودا بيشترين ماده مولد جوش باشد، باعث تشكيل جوش‌هايي مي‌شود كه مسطح هستند، ورم زيادي ندارند و رنگ‌شان قدري به تيرگي مي‌رود.

اصلاح سبك زندگي، درمان عمومي جوش
ابتدايي‌ترين و موثرترين راهكار براي درمان جوش، اين است كه سبك زندگي‌تان را اصلاح كنيد.
* حجم غذاي مصرفي روزانه‌تان را كم كنيد. ريزه‌خواري و روي هم‌خوري نداشته باشيد.
* هرگز غذاهاي آماده و فست‌فود كه اكثرا غذاهاي پرادويه‌اي هستند، مصرف نكنيد.
* غذاهاي سبك و خانگي را در برنامه غذايي بگذاريد.

غذاهاي سنتي مثل : زرشك پلو با مرغ، چلو سماق، هويج پلو، خورش آلو اسفناج، خورش به‌آلو و خورش ريواس يا سوپ‌هاي رقيق همچون سوپ جو و سوپ گشنيز بهترين گزينه‌ها هستند.
از مصرف غذاهاي سرخ‌كردني پرهيز كنيد و ترجيحا از مقدار كمي روغن زيتون در طبخ غذا استفاده كنيد.

* يك ليوان عرق كاسني و شاتره همراه يك قاشق خاكشير و سكنجبين طبي هر روز صبح ناشتا، به ويژه براي جوانان، نوشيدني مناسبي است.

يبوست را درمان كنيد
در صورت عدم دفع مواد زائد از بدن، جوش‌ها ظاهر مي‌شوند. يكي از راه‌هاي دفع مواد زائد، عمل دفع است بنابراين اگر دچار يبوست شده‌ايد، بايد پي درمان باشيد.

250 گرم آلو بخارا، 150 گرم تمبرهندي، 100 گرم ترنجبين و 100 گرم شكر سرخ را در 7 ليوان آب جوش بگذاريد شب تا صبح خيس بخورند. صبح مواد را در يك كيسه پارچه‌اي بريزيد و با فشار كيسه را بماليد و صاف كنيد. به مدت سه روز هر روز صبح يك سوم از آن را ناشتا ميل كنيد. به اين ترتيب مشكل يبوست درمان مي‌شود و وضعيت جوش‌هايتان تا حدي بهبود پيدا مي‌كند.

josh2

صورت‌تان را زياد نشوييد
برخي افراد، بروز جوش را ناشي از كثيفي پوست مي‌دانند. در نتيجه به اميد از بين رفتن جوش چندبار در روز صورت خود را مي‌شويند. در حالي‌كه تماس بيش از حد پوست با آب (به ويژه اگر شست‌وشو با صابون انجام شود) باعث از بين رفتن چربي طبيعي پوست و خشكي مي‌شود. ضمن اينكه غدد چربي در واكنش دفاعي، ترشح سموم را افزايش مي‌دهد و وضعيت جوش بدتر مي‌شود. بهترين راه براي تميز كردن پوست، استفاده از پنبه آغشته به گلاب است.

چندبار پنبه را به گلاب آغشته كنيد و به آرامي و به شكل دوراني پوست را مالش دهيد. وقتي پنبه ديگر تيره نشد، يعني پوست كاملا تميز شده است. حواس‌تان باشد پنبه را به مژه‌ها و ابروها نكشيد. براي مرطوب نگه داشتن پوست و طبيعي شدن ترشح غدد چربي، هر يك ساعت آب ساده را روي پوست‌تان اسپري كنيد.

از صابون و لوازم آرايشی الكل‌دار پرهيز كنيد
اگر پوست دچار جوش شده بايد مدتي با پوست‌تان قهر كنيد و هيچ كاري برايش نكنيد. شايد در وهله اول كمي دشوار به نظر بيايد ولي در هر صورت از داشتن جوش روي صورت بهتر است. ضمن اينكه حتي بعد از درمان جوش بايد دنبال راهي براي رفع آثار محل جوش باشيد كه به مراتب سخت‌تر از رعايت اين توصيه‌هاست.

* اگر جوش‌هايتان زمينه‌اي قرمز رنگ دارند و ملتهب هستند، به هيچ وجه نبايد آن را دستكاري كنيد و پوست نباید تحريك شود.
* همچنين حوله زبر روي صورت‌تان نكشيد.
* از لايه بردارهاي شيميايي و فيزيكي استفاده نكنيد.
* از ليزر استفاده نكنيد.
* تا حد امكان لوازم آرايشي مصرف نكنيد.
* پوست صورت را در معرض گرما و حرارت قرار ندهيد.
* در صورت امكان صورت را اصلاح نكنيد.
* از ضدآفتاب بدون چربي استفاده كنيد.

يك لايه‌بردار طبيعي
وقتي پوست صورت كاملا درمان شد و ديگر سر و كله جوش تازه‌اي پيدا نشد؛ يعني وقت استفاده از لايه‌بردار رسيده است. با لايه‌بردار مي‌توانيد آثار جوش و جوش‌هاي زيرپوستي را از بين ببريد. يادتان باشد جوشگاه (محل جوش) بايد بلافاصله پس از بهبودي جوش درمان شود. در غير اين صورت جاي آن براي هميشه روي صورت باقي مي‌ماند.

لايه‌بردارهاي طبيعي را خودتان در منزل تهيه كنيد
لايه‌بردار اول : آرد كتيرا و باقلا را به نسبت مساوي پودر و با كمي آب خمير كنيد. خمير را به شكل ماسك روي صورت بگذاريد. بعد از 20 دقيقه آن را با شير گرم پاك كنيد.

لايه‌بردار دوم : 100 گرم گل ارمني را با 20 گرم بذر كتان پودر كرده، با كمي آب خمير كرده و روي صورت ماسك كنيد. پس از يك ساعت زير شير آب گرم بگيريد تا ماسك خودش جدا شود.
استفاده از اين ماسك‌ها را روزي دو بار صبح و شب قبل از خواب انجام دهيد.

توجه داشته باشيد اين لايه‌بردارهاي طبيعي از انواع شيميايي ضعيف‌تر هستند و لايه‌برداري ملايمي انجام مي‌دهند در صورتي‌كه پوست شما نياز به درمان‌هاي جدي‌تري داشته باشد بايد به متخصصان مربوطه مراجعه كنيد.

چرا نبايد جوش را بتركانيم؟
هر نوع ضربه يا فشاري كه به پوست وارد مي‌شود، در اطراف محل ضربه مقداري سلول مرده ايجاد مي‌كند. با تركاندن جوش به خود جوش و به محيط اطراف آن صدمه مي‌زنيد. در اين حالت مشكل دو تا مي‌شود چون پوست هم بايد از شر آكنه يا جوش خلاص شود هم سلول‌هاي مرده را به نحوي دفع كند. به اين ترتيب با تركاندن جوش فقط درمان را سخت‌تر و طولاني‌تر مي‌كنيد. همان طور كه قبلا گفته شد به هيچ وجه نبايد به صورت‌تان دست بزنيد. با پوستت‌تان قهر باشيد!

حجامت و زالو جوش را درمان مي‌كنند؟
يكي از شايعاتي كه درباره درمان جوش سر زبان‌ها افتاده، استفاده از روش حجامت يا حتي زالو انداختن است. هيچ كدام از اين روش‌ها صحيح و اصولي نيستند. بعد از حجامت و زالو جاي زخمي روي صورت باقي مي‌ماند كه از جای جوش‌ها هم بدتر است و به هيچ وجه از بين نمي‌رود. اولين قدم در راه درمان، پاكسازي به وسيله اصلاح سبك زندگي است. در مرحله بعدي از درمان‌هاي موضعي استفاده مي‌شود. ضمن اينكه مراكز تخصصي و علمي در زمينه حجامت مشكلات پوستي انگشت شمارند و نبايد سرخود پوست صورت‌تان را به دست حجامت بسپاريد. فقط در مواردی نادر پزشك متخصص آن هم وقتي تشخيص بدهد كه خون صالح توليد شده و با آوردن آن به سطح پوست مي‌توان به جوش‌ها كمك كرد، حجامت مي‌كند.

آب خوردن زياد جوش را از بين مي‌برد؟
طب سنتي مي‌گويد هر وقت تشنه شديد، آب بنوشيد. ميزان آن را هم بدن خودش تشخيص مي‌دهد؛ يعني اگر با نوشيدن نصف ليوان تشنگي برطرف شود، لزوما نبايد يك ليوان را كامل بنوشيد. نيم ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا نبايد آب بنوشيد. آب خوردن همراه ميوه قدغن است. ناشتا نبايد آب سرد بنوشيد. غير از اينها با نوشيدن هر چه بيشتر آب، اتفاقي براي جوش‌هاي‌تان نمي‌افتد.

منبع : مجله سیب سبز

 

 

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه