10 فروردين 1403



ردپای دایناسور در منطقه ویژه گردشگری ایران

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

به گزارش به نقل از مهر، بی بی گل عروس دریاچه های ایران است و تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که در روزگاران گذشته این دریاچه آبشخور دایناسورها بوده و این ماجرا حکایتگر ویژگی معجزه آسای بزرگترین دریاچه شمال شرق کشور است.
امروز نیز یکی دیگر از ویژگی های اعجاب انگیز و معجزه آسای دریاچه بی بی گل این است که در سردترین فصل سال هم آب دریاچه یخ نمی زند طوری که قسمتي از آن داراي آب شور و قسمتي ديگر داراي آب شيرين است و سطح قسمت شور آن به علت وجود املاح زياد حتي در سردترين ماه هاي سال يخ نمي بندد.

منطقه نمونه گردشگری بی بی گل
دریاچه بی بی گل در 120 کیلومتری جاده سرخس و در جنوب رشته کوه های هزار مسجد واقع شده است و از این منطقه به دلیل زیبایی اعجاب انگیز و رویایی بودن به عنوان منطقه نمونه گردشگری نیز یاد می شود.

این درياچه که یکی از تفرجگاههای شگفت آور خراسان رضوی و تنها زيستگاه پرندگان مهاجرو وحشي بومي است با گذر زمان به یکی از مناطق مهم گردشگری برای مسافران تبدیل شده و امروزه کمتر توریسم و گردشگری است که در سفر به سرزمین خراسان سراغی از دریاچه بی بی گل نگیرد.

دریاچه ای که رویا را همرنگ واقعیت می سازد
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان گردشگری این مکان برای مسافران رویا را همرنگ واقعیت می سازد و به تعبیری دیگر بهشت گردشگران و توریسم های خارجی است.
کارشناس محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: این دریاچه برای زيستگاه 130 گونه از پرندگان آبزي و كنارآبزي بومي و مهاجر محیط مناسب و آرامی است و در محدوده بی بی گل پستانداراني همانند قوچ، ميش، پلنگ، گربه پالاس، سياه گوش و كفتار زندگي مي كنند.

شناسایی 33 گونه فيتوپلانكتون جلبكي در اطراف دریاچه بی بی گل
فاطمه ظفر قاسم پور تصریح می کند: تاكنون 33 گونه فيتوپلانكتون جلبكي در اطراف این دریاچه شناسایی شده است و اغلب پرندگاني نظیر اردک سرحنايي، انواع حواصيل، انواع آبچليک، تليله، چوب پا، تنجه، چنگر نوک سرخ و باکلان براي استراحت و يا زمستان گذراني در مناطق گرم جنوبي از سيبري و کشورهاي اروپايي به اين شهرستان و از جمله درياچه بزنگان فرود مي آيند.
وی ادامه می دهد: اين درياچه که يک اثر طبيعي وملي وجزومنطقه نمونه گردشگري است دارای عجایب و شگفتی های بسیاری است و یکی از شگفتي هاي درياچه اين است كه قسمتي از آن داراي آب شور و قسمتي ديگر داراي آب شيرين است و سطح قسمت شور آن به علت وجود املاح زياد حتي در سردترين ماه هاي سال يخ نمي بندد.

تماشای دریاچه در فصل زمستان
این کارشناس محیط طبیعی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی معتقد است؛ همگان بی بی گل را می شناسند و افراد بسیاری روزها و لحظات شیرینی را در کنار این دریاچه گذرانده اند و به اعتقاد من زمستان زیباترین فصلی است که می توان این دریاچه را با پرندگان مهاجر آن به تماشا نشست.
یک کارشناس گردشگری نیز در رابطه به زیبایی های این دریاچه به خبرنگار مهر می گوید: پرنده های مهاجری که از دشت قره قوم ترکمنستان، در آغاز سرما، مهاجرت می کنند و به سمت نقاط گرمتر وارد می شوند اولین ایستگاه شان دریاچه بزنگان است و این خود یکی از شگفتنی ها و زیبایی های دریاچه بی بی گل محسوب می شود.


وجود شیرماهی سفید و کپور در آبهای تیره دریاچه
صادق مشیری از وجود د شیرماهی سفید و کپور در آبهای تیره این دریاچه خبر می دهد و می افزاید: ماهیگیری نیز یکی دیگر از جذابیت های بی بی گل است، شیرماهی سفید و کپور دو گونه ماهی است که در آبهای تیره این دریاچه زیست می کنند.


وی بیان می کند: دریاچه بی بی گل دارای حيات وحش است و در محدوده آن پستانداراني مانند قوچ، ميش، پلنگ، گربه پالاس، سياه گوش و كفتار زندگي مي كنند.

مشیری عنوان می کند: تماشای این دریاچه در فصل زمستان و پاییز بسیار بی نظیر و جذاب است چرا که هم زمان با آغاز زمستان و پاییز چنگر نوک سفید و اردک سر سبز در سطح آب این دریاچه مشاهده می شود.
این کارشناس گردشگری در توضیح این دریاچه رویایی می گوید: دریاچه بزنگان مهمترین دریاچه خراسان رضوی به شمار می آید که آب آن از بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک تأمین می شود. دریاچه بزنگان که مرکز پرورش ماهی بوده، در صورت برنامه ریزی صحیح از ویژگی های لازم برای جلب گردشگران برخوردار است. این دریاچه در فصول مختلف سال، محل تجمع پرندگان مهاجر است.


وجود دایناسور در اطراف بی بی گل افسانه نیست
وی با اشاره به افسانه هایی که در زمینه این دریاچه بر سر زبان اهالی محلی شهرستان سرخس افتاده است، می گوید: وجود دایناسور در اطراف این دریاچه یک افسانه نیست و در روزگاران گذشته این محل آبشخور دایناسورها بوده است.
این کارشناس گردشگری یادآور می شود: مطابق تحقیقات صورت گرفته، مقداری فسیل دایناسور در اطراف این دریاچه پیدا شد و از سویی با توجه به قدمت دریاچه می توان نتیجه گرفت که بی بی گل روزگاری آبشخور دایناسورها نیز بوده و این امر یکی از شگفتی های برجسته این دریاچه است.

 

نویسنده: مامی سایت


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه