10 فروردين 1403



گلاب گیری قمصر کاشان

0.66666666666667 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.67 (3 رای)

جشن گلاب‌گیری مراسمی است که هر ساله از اواسط اردیبهشت تا اواسط خرداد در اکثر روستاهای توابع کاشان همچون قمصر و نیاسر برگزار میشود.

در این مراسم که سالانه بیش از دو میلیون نفر گردشگر به خود جذب می‌کند، از گل‌های سرخی که در این مناطق کاشته شده‌اند، گلاب تهیه می‌شود. در هزار و پانصد واحد گلابگیری که در کاشان وجود دارد، سالانه پانزده‌هزار تن گلاب سنگین تولید می‌شود.

مطلبی که در ادامه خواهید خواند توسط یکی از اعضای مامی سایت نوشته شده، که تجارب شخصی ایشان از سفر به این مراسم معطر و شهر زیبای قمصر کاشان است.

خانم راضیه پورشعبان: کاشان خیلی به ما نزدیکه! همیشه هم دوران مدرسه یکی از اردوهای ثابت فصل اردیبهشت بازدید از گلاب گیری کاشان بوده و هست.ولی جالب اینجاست که من تا حالا نرفته بودم.
چند روز پیش به همراه همسرم رفتیم گلاب گیری کاشان که جای اصلش هم تو قمصر هست. برام خیلی جالب بود و چون احتمالش رو دادم دوستانی مثل من باشند که ندیده باشند و مشتاق باشند با عکس و توضیحات براتون میذارم.

برای گلاب گیری دیگ های بزرگی که درتصویر میبینین استفاده میشه. در واقع روند کار اینه که داخل دیگ گلبرگ گل و آب میریزن و بخار اون رو با لوله به سمت ظرفی هدایت میکنن که داخل آب سرد هست و بخار آب وقتی وارد اون ظرف میشه به خاطر سردی تبدیل به مایع میشه. (تقطیر) اون بخار معطر میشه گلاب

برای تهیه گلاب درجه 1 تا لب دیگ رو پر از گلبرگ گل محمدی میکنن که میشه 30 کیلوگرم؛ 70 لیتر آب روی اون میریزن و درش رو میبندن.

زیر دیگ شعله آتش هست و ابتدای کار 3 شعله رو روشن میکنن.

بعد از نیم ساعت که خوب به جوش افتاد و شروع میکنه بخار کنه راه لوله رو چک میکنن.

یعنی اون سر لوله که داخل ظرف داخل حوضچه آب سرد هست رو در میارن و اگه بخار یکنواخت و یکدست بیرون زد یعنی مسدود نیست و مشکلی نداره.

پس شعله رو کم میکنن. ( دو تاش رو خاموش میکنن و اون یک شعله هم کم میکنن )

8 ساعت زمان بهش میدن.




در تصویر زیر کل دستگاه رو میبینین:
بخار از این لوله وارد ظرف داخل حوضچه آب سرد میشه و تبدیل به مایع میشه که همون گلاب هست.




گلاب دو یا سه آتیشه چیه؟

گلابی که از روش بالا تولید میشه رو میگن گلاب درجه 1 که اعلا هست.

حالا اگه بیاییم و باز دیگ رو پر گل کنیم و به جای 70 لیتر آب از این گلاب درجه 1 استفاده کنیم، اون عصاره تولید شده میشه گلاب 2 آتیشه.

اگه باز بیاییم دیگ رو پر گل کنیم و از گلاب دو آتیشه به جای آب استفاده کنیم میشه گلاب 3 آتیشه.

که فوق العاده قوی و معطر هست و البته تلخ (چون خیلی خالص و غلیظه) و بیشتر برا اماکن متبرک مثل مکه و... از این نوع گلاب ها استفاده میکنن.

 

گلابی که بعد از 8 ساعت از ظرف استخراج میکنن باید دو ماه بمونه داخل یخچال. اینجور به اصطلاح جا میافته و عطرش خیلی خیلی قوی و خوب میشه

به همین روشی که گلاب گرفته میشه انواع عرقیجات از جمله عرق زیره، نعنا، آویشن و... هم گرفته میشه. (داخل دیگه به جای گلبرگ گل اگه هل بریزن میشه عرق هل) و تمامی روند کار همینطوره.

امیدوارم براتون مفید بوده باشه دوستای گلم.

 

مطلب اختصاصی مامی سایت

ارائه دهنده: خانم راضیه پورشعبان

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه