30 فروردين 1403



راهنمای انتخاب رنگ مناسب برای لباس

1.0454545454545 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 1.05 (11 رای)

450296 649در این مقاله از مامی سایت قصد داریم نکاتی در مورد رنگ بندی لباس و همچنین راهنمای انتخاب رنگ مناسب برای لباس را برای شما عزیزان ارائه دهیم.

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که برای رفتن به مهمانی نمی دانید چه بپوشید و یا در بازار بزرگی پر از رنگ ها و مدل های مختلف نمی دانید چه چیزی انتخاب کنید.
 
این استیصال در پوشش برای همه پیش آمده و خیلی از ما نمی دانیم چگونه باید سر موقع به محل مورد نظرمان برسیم. این در حالیست که با دانستن اصول کلی برای انتخاب هایمان، می توانیم به راحتی پوششی ساده و شیک داشته باشیم
 
مهمترین هدف ما از کنار هم گذاشتن و سِت کردن لباس های مختلف، ایجاد هارمونی و هماهنگی است. هارمونی چیزی است که خوشایندِ چشم بیننده باشد و حس نظم و توازن را به فرد القاء کند. اگر چیزی فاقد هماهنگی و هارمونی لازم باشد، خسته کننده و آشفته به نظر خواهد آمد. در یک حالت این تجربه دیداری آنقدر ملایم و یکنواخت می شود که بیننده را درگیر نمی کند. مغز انسان اطلاعات با قدرت انگیزش پایین را رد می کند، مثل مجموعه های تک رنگ با بافت و طرح یکسان.

در حالت دیگر، تجربه دیداری آنقدر تکرار شونده و خسته کننده می شود که بیننده طاقت نگاه کردن به آن را نخواهد داشت. مغز انسان چیزی را که قادر به تعدیل و فهم آن نباشد، مثل چهار طرح و رنگ متناقض و متضاد در یک مجموعه را پس زده و رد می کند.
به طور خلاصه، یکپارچگی بیش از حد باعث انگیزش بسیار پایین و پیچیدگی افراطی نیز باعث انگیزش بیش از حد خواهد شد. در این میان هارمونی و هماهنگی تعادل پویا خواهد بود.

با دانستن رنگ های اصلی و ترکیب رنگ های مختلف می توان به انتخاب های بهتری دست پیدا کرد. رنگ های اصلی شامل زرد، قرمز و آبی هستند که با ترکیب در یکدیگر می توان ترکیب های متفاوتی از آنها ساخت. ترکیب رنگ های مختلف به شکل زیر است:

قرمز + آبی = بنفش

قرمز + زرد = نارنجی

زرد + آبی = سبز

سبز+ آبی = آبی فیروزه ای

سبز+ آبی = سبز آبی (آبی آكواریومی)

سبز + آبی = لاجوردی

زرد + نارنجی = كهربایی

450296 649

رنگ های متمم
 
دو رنگ گرم را با یک یا دو رنگ سرد انتخاب کنید، یا دو رنگ سرد را با یک رنگ گرم انتخاب کنید،با اینکار تعادل پویا ایجاد خواهید کرد
 
این رنگ ها رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ کاملاً متضاد و روبه روی هم قرار گرفته اند. وقتی این رنگ ها در کنار یکدیگر قرار بگیرند، یکدیگر را تشدید کرده و یکدیگر را روشن تر نشان می دهند.
 
رنگ های سبز و قرمز مقابل همدیگر قرار گرفته اند، به همین دلیل است که شلوار ارتشی با کت یا پیراهن شرابی یا زرشکی اینقدر زیبا به نظر می رسد. آبی هم در مقابل نارنجی قرار گرفته است، از این رو طلایی، زنگاری و قهوه ای متمم سایه های مختلف رنگ آبی به حساب می آیند.

مثال: کت و شلوار آبی نفتی، پیراهن آبی روشن، یا پیراهن زرد، کت زنگاری و شلوار آبی.

رنگ های مشابه
 
این رنگ ها همچنین به رنگ های مجاور، رنگ های هماهنگ و رنگ های مرتبط نیز خوانده می شوند. این رنگ ها، رنگ هایی هستند که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. این رنگ ها از این رو ایجاد هارمونی می کنند که کمی از رنگ یکدیگر را در خود دارند. برای مثال می توان از شلوار آبی، پیراهن سبز-آبی و کت بنفش نام برد.

رنگ ها گرم و سرد
 
خانواده های رنگ های مجاور و مشابه شامل رنگ های گرم (قرمز، نارنجی، زرد) و رنگ های سرد (سبز، آبی بنفش) می شود. طراحان معمولاً طرح های رنگی را بر اساس دو یا سه رنگ مرتبط می سازند. دو رنگ گرم را با یک یا دو رنگ سرد انتخاب کنید، یا دو رنگ سرد را با یک رنگ گرم انتخاب کنید، با اینکار تعادل پویا ایجاد خواهید کرد.

مثال: کت و شلوار آبی نفتی، پیراهن آبی روشن، یا پیراهن زرد، کت زنگاری و شلوار آبی.

رنگ های خنثی
 
اگر لباسی دارید كه از تركیب چند رنگ طراحی و دوخته شده، اصل بر این است كه با یكی از رنگ ها هماهنگ سازی را انجام دهید؛ آن هم رنگی كه بیشتر از همه در لباس به كار رفته است.
 
رنگ های خنثی شامل سایه های سفید، سیاه، خاکستری و خرمایی می شود. از رنگ های خنثی می توان در ترکیب با همه رنگ ها یا ترکیب با خودشان استفاده کرد. شلوار خاکی، پیراهن سفید، و یک ژاکت خاکستری، مجموعه ای از رنگ های خنثی را ایجاد می کند. درست است که رنگ های خنثی اگر با هم استفاده شوند پویا نخواهند بود،اما ظاهری زیبا را به وجود می آورند.
رنگ های سیاه، سفید، خاکستری و قهوه ای در چرخه رنگ ها، جدا از هم نیستند، اما از نسبت های مختلف قرمز، زرد و آبی ساخته شده اند. برای ساخت رنگ های خنثی می توان سه رنگِ رنگ های اصلی یا اولیه را باهم یا یکی از رنگ های اولیه را با یکی از رنگ های ثانویه (رنگ های ثانویه از ترکیب دو نوع از رنگ های اولیه ساخته می شوند) ترکیب کرد.

1. رنگ های اصلی كه در چرخه رنگ در كنار هم قرار گرفته اند، در تركیب هم با یکدیگر هم خوانی دارند مثلا آبی با بنفش و سبز هماهنگی دارد و زرد با قرمز و نارنجی. این رنگ ها می توانند با هم تركیب شوند اما از نظر بصری، نور یكدیگر را به شدت كاهش می دهند. ست كردن این رنگ ها خوب است ولی چندان چشمگیر نیست.
 
2. به رنگ های اصلی و غیر اصلی كه در چرخه رنگ مقابل یكدیگر قرار گرفته اند، رنگ های مكمل گفته می شود، مثلا بنفش از تركیب قرمز و آبی به وجود آمده و با رنگ اصلی زرد در تضاد است. رنگ سبز از تركیب زرد و آبی به وجود آمده و با رنگ قرمز كنتراست (هم خوانی) مكمل دارد. این رنگ ها «كنتراست مكمل» نامیده می شوند، چون همدیگر را كامل می كنند و وقتی در كنار هم قرار می گیرند، جلوه یكدیگر را قوت می بخشند و تاثیر رنگ ها بیشتر از زمانی است كه به تنهایی استفاده می شوند. تركیب این رنگ ها در یك ست لباس، زیبایی قابل توجهی خلق می كنند.
 
3.  اگر لباسی دارید كه از تركیب چند رنگ طراحی و دوخته شده، اصل بر این است كه با یكی از رنگ ها هماهنگ سازی را انجام دهید؛ آن هم رنگی كه بیشتر از همه در لباس به كار رفته است.
 
4.  پارچه هایی كه طرح های مختلف دارند، برای ست كردن و پوشیده شدن در كنار هم توصیه نمی شوند. از نظر زیباشناسی تركیب یك بلوز راه راه با دامن خال خالی جالب به نظر نمی رسد، البته طراحان از این تركیب استفاده می كنند ولی آنها اصول حرفه ای تری را می شناسند كه نتیجه كار را دلنشین می کند. برای شما كه نگاه حرفه ای در زمینه لباس ندارید، بهتر است از این تركیب پرهیز كنید یا ست های كامل طراحان را به كار ببرید.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه