29 اسفند 1402



تشک خوشخواب: از راحتی...تا سلامتی!

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 1.00 (1 رای)
تشک خوشخواب: از راحتی...تا سلامتی!
تشک خوشخواب: از راحتی...تا سلامتی!
تشک خوشخواب: از راحتی...تا سلامتی!

نام تشک خوشخواب برای اغلب مردم مترادف با کلمه راحتی است. نخستین تصوری که از خوابیدن بر روی آن به ذهن خطور می‌کند ترکیبی از آرامش، نرمی و لطافت است. اما در عمل، این بخش مدرن از بسترهای امروزی دارای ویژگی‌هایی بمراتب بیش از این‌هاست که موضوع این مطلب به آنها می‌پردازد. تا انتهای این نوشتار با ما همراه باشید.

خوشخواب چنان که از نامش برمی‌آید اگرنه تنها، که از اصلی‌ترین ملزومات خوابی خوش واستراحتی کامل است. تشکی مدرن و امروزی که بناست زیبایی، دوام و راحتی را یکجا به اتاق خواب ما مهمان کند. اما گردآوری این مجموعه کامل در یک محصول مستلزم صنعتی پیشرفته و هنری ظریف است. که ما آن را در تشک خوشخواب جستجو می‌کنیم.

هنگامی که بدن‌مان با ما سخن می‌گوید...

ساختار طبیعی و آناتومیک بدن انسان بر اساس الگوهای علمی بدست آمده اصولاً برای ایستایی بر روی ستون مهره پدید نیامده است. ایستادن، راه رفتن، دویدن و فعالیت‌های شدید بدنی می‌تواند بدن را خسته و استخوان‌ها را دچار تنش نماید. اما تغییر و تنوع همراه با رعایت اصول علمی در این حرکات به خودی خود به رفع این خستگی کمک کرده و بدن را به حالت ریلاکس و قدرت عضلانی می‌رساند. و این همان چیزی است که پایه و اساس ورزش‌های گوناگون بر آن استوار است. وقفه‌های کوتاه و بلند در فعالیت‌های جسمانی همراه با تغییر در فُرم بدنی از تجویزهای اکید متخصصین علم ارتوپدیک است. که انجام آن برای پیشگیری از فشار نقطه‌ای بر اندام‌های بدن به افراد توصیه‌ می‌شود. با این وجود بسیاری از ما به دلیل نوع شغل یا فعالیت روزانه‌ای که داریم این توصیه‌ها را نادیده می‌گیریم. نشستن‌های طولانی را شاید بتوان بیشترین ژست نادرست در میان فُرم‌های غلط رایج بین انسان‌های مدرن و امروزی دانست. اشتغال به امور اداری، تدریس و تحصیل، کار با لوازم دیجیتال و بسیاری از دیگر امور از این نوع در حالت نشستن و بصورت طولانی و مستمر انجام می‌شوند.که معمولاً توأم با فشار بر کمر، ستون مهره و مفاصل بدن بوده و این بخش‌های بدن را دچار آسیب‌های مزمن می‌نماید. اما این فشارها منحصر به زمان بیداری نیست و حتی در حین خواب نیز می‌تواند به نوعی ادامه یابد.

برای کاهش آسیب‌های بدنی حین خواب چه باید کرد؟

این پرسش آنقدر وسیع و شامل فاکتورهای مختلف است که برای پاسخ به آن نه یک مقاله که حتی چندین رساله نیز کفایت نمی‌کند. اما در بحث ما که بررسی مزیت‌های تشک خوشخواب در حفظ راحتی و سلامتی افراد است، می‌توان مجموعه‌ پاسخ‌های آن در حوزه علم ارتوپدی را بررسی نمود.

باقی ماندن در یک حالت برای مدت طولانی چنان که گفتیم برای بدن مضر بوده و عوارضی دارد. اما آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد این نکته است که استمرار در یکنواختی حرکات و حالات بدنی فقط در طول روز اتفاق نمی‌افتد.

مشکلات ناشی از بی‌تحرکی حتی در حین خواب هم می‌تواند دامنگیر افراد شود.

از کوفتگی، خواب‌رفتگی و بی‌حسی عضلات بدن تا خشکی مفاصل و اختلال در سیستم گردش خون همه از عوارض عدم تحرک در طول 24 ساعت شبانه‌روز هستند. که بیش از همه انسان مدرن و کم‌تحرک قرن حاضر را با خود درگیر نموده‌اند.

برای رفع بخشی از این مشکل شاید توصیه به خرید تشک خوشخواب آسان‌ترین تجویز دنیا نباشد اما می‌تواند عملی‌ترین آنها باشد.

از یک تشکخوب چه انتظاراتی داریم؟

اولین و معمولی‌ترین خواسته اکثر مردم از یک تشک نرمی و راحتی آن است. طول روز برای بسیاری از ما معمولاً با فعالیت‌های خسته‌کننده و صرف انرژی همراه است. نتیجتاً رسیدن به ساعت خواب و استراحت در ذهن‌مان با رفع خستگی و جبران انرژی از دست رفته مترادف می‌شودکه چندان عجیب هم نیست. اما توجه به حالت بدنی صحیح در این بخش از شبانه‌روز و به عبارتی حالتِ درستِ خوابیدن نکته‌ای است که اکثراً در این گیرودار به فراموشی سپرده می‌شود.

یک خوشخواب ایده‌آل چه مشخصاتی دارد؟

اما یک تشک خوشخواب ایده‌آل علاوه بر نرمی و راحتی باید بتواند سلامتی جسمانی فرد را در حین خواب تأمین نماید. به این معنا که ضمن رفع خستگی از عضلات و مفاصل آنها را در فُرم صحیح از نظر آناتومی نگه دارد. در مورد کمر و ستون مهره هم موقع خواب زمان حساس و تعیین کننده‌ای است. که می‌تواند منجر به سلامتی یا بیماری فرد شود. تصور کنید که بدن در هنگام خواب تا چه حد بی‌دفاع بوده و نسبت به حرکات رفلکسی و پیچ و تاب‌های عضلانی ناخودآگاه بی‌اختیار است. هر فرد در طول یک خواب 7 یا 8 ساعته شبانه بارها تغییر حالت داده و به اصطلاح پهلو به پهلو می‌شود. این حرکات که تحت تأثیر مغز و بطور ناخودآگاه انجام می‌شوند کاملاً طبیعی بوده و ایجاد مشکل نمی‌کنند. اما از آنجا که بدن در این زمان نسبت به خود و عوامل اطرافش هوشیار نیست نیاز به کنترل و مراقبت دارد.

نقش خوشخواب در سلامتی:

بستری که بر روی آن می‌خوابیم نقش مهمی در انجام این حفاظت شخصی بر عهده دارد. یک تشک خوشخواب استاندارد باید به گونه‌ای طراحی ‌شود تا بتواند از بدن حین خواب محافظت نموده و از بروز آسیب‌های جسمانی پیشگیری نماید. اما این لزوماً و تنها به معنای نرمی سطح تشک نیست. بلکه برعکس در برخی موارد بخش‌هایی از تشک باید سفتی و قوام لازم برای حفظ حالت صحیح بدن را داشته باشد.

دیواره‌هایی که توسط نوارهای ریباند محکم می‌شوند یکی از همین موارد هستند. در صورت نبود استحکام در این دیواره‌ها، تشک تغییر شکل داده و باصطلاح دفرمه می‌شود. که پارگی و کاهش طول عمر تشک تنها پیامد منفی آن نیست. بلکه در پی این بی‌قوارگی، بدن نیز در حالت غلط قرار گرفته و با چرخش‌های متوالیِ کمر، مهره‌ها دچار پیچش و ناهماهنگی با سایر بخش‌های استخوانی و مفاصل وابسته می‌شوند. به همین ترتیب سیستم گردش خون و دستگاه تنفسی نیز تحت تأثیر این تنش قرار گرفته و روال عادی و طبیعی کار خود را از دست می‌دهند.و نهایتاًبا ناهماهنگی در این دو بخش مهم بدن، قلب و ریه‌ها نیز از روند عادی خود فاصله گرفته و دچار اختلال می‌شوند.

ملاحظه می‌کنید که یک مشکل ریشه‌ای در ساختار تشک چگونه می‌تواند در کار قسمت‌های مختلف بدن دخالت کرده و آنها را دستخوش مشکلات جانبی ‌نماید.

تشک سفت بهتر است یا نرم؟

این سوال پر مخاطب بی‌شک بیشترین آمار طرح را در میان دیدگاه‌های متفاوت خریداران تشک به خود اختصاص می‌دهد. صرف‌نظر از سلیقه شخصی افراد درجه سفتی و نرمی بستر تا حد زیادی در سلامت جسمانی کاربران دخالت دارد. و بخصوص در مورد افرادی که با مشکلات درد، دیسک یا لغزندگی مهره و مواردی از این قبیل درگیرند بسیار رایج است.

این که گروهی از مردم به سطوح نرم و عده‌ای به بسترهای سفت عادت دارند صرفاً به عادات و سلیقه شخصی افراد وابسته وانتخاب تشک بر اساس اصول علمی بیشتر به شرایط جسمانی و الزامات پزشکی افراد ارتباط می‌یابد.

اگر نرمی تشک به معنی تراکم پایین اسفنج باشد باعث فرو رفتن آن در اثر فشار وزن شده و بدنبال آن با تغییر موقعیت مهره‌های کمری و مشکلاتی در ناحیه مفاصل مواجه خواهیم شد. اما در انواع تشک خوشخواب مدرن و استاندارد موضوع بسیار متفاوت است. در این محصولات با استفاده از فوم‌های فشرده و اسفنج‌هایی با دانسیته حساب شده، سفتی تشک دقیقاً محاسبه می‌شود. و نسبت آن با سنگینی فرد به طرزی تعیین می‌شود که فشار وزن، سطح تشک را دچار آسیب یا دفرمه نکند. نمونه‌هایی از محصولات خوشخواب شامل بالش و تشک نیز با بهره‌مندی از فوم حافظه‌دار یا مموری‌فوم (Memory Foam) آزمون تنظیم فشردگی و تعامل با وزن کاربر را با موفقیت از سر می‌گذرانند.

لایه‌های محافظ مانند اسپان‌باند و نیز نوارهای ریباند دورتادور نیز در این کار دخالت داشته و بدنه تشک را از تغییر شکل و تخریب محافظت می‌کنند.

تا اینجا ذر مورد تشک‌های نرم و خواص آنها صحبت کردیم. اما اگر به تشک‌های سفت علاقه دارید یا پزشکتان شما را به استفاده از آنها تشویق کرده است باید در مورد درجه سفتی آن اطلاعاتی پیدا کنید. این درجات بر اساس میزان و نوع اسفنج‌های بکار رفته و در مورد تشک‌ خوشخواب فنری بسته به نوع و میزان خاصیت ارتجاعی فنرها شماره‌گذاری می‌شوند. به این ترتیب با توجه به وزن و وضعیت کمر یا سایر مشخصات بدنی می‌توان نسبت به انتخاب تشک بی میزان سفتی معین قدام نمود.

رویه تشک خوشخواب چه نقش در سلامتی ایفا می‌کند؟

نگاهیدوباره و البته دقیق‌تر به ساعات طولانی و دفعات خواب افراد تأثیر رویه تشک در سلامتی را بهتر برای ما روشن می‌کند.

مثلاً سالمندان، افرادی با درجاتی از معلولیت یا محدودیت‌های حرکتی و افرادیاز این دست، به تشکی با رویه مناسب و استاندارد بیش از سایرین نیاز دارند. معمول‌ترین این مشکلات به شکل زخم‌های بستر بروز می‌کند.

تشک ویسکوژل آسایش، خوشخوابی برای خواب‌های خوش...

در اینجا از میان انواع تشک خوشخواب به تشک آسایش ویسکوژل اشاره‌ای خواهیم داشت. این محصول شرکت آسایش با دارا بودن ساختار ترکیبی فنر و اسفنج محصولی طبی و نسبتاً سفت محسوب می‌گردد. فنرهای آن مارپیچ و متصل هستند که از ستقامت بالایی در برابر ضربه و فشار برخوردارند. این تشک در هر دو طرف قابل استفاده و با 30 کیلوگرم اسفنج فشرده در بدنه تقویت شده است.

وجود عوامل جانبی نظیراسکلت و فریمداخلی M شکل فلزی نیز بر استحکام آن افزوده است. تا جایی که به قابلیت محافظت از اسکلت و فُرم صحیح آناتومیک در بخش‌های استخوان و مفاصل رسیده و نیز ستون مهره و کمر را در برابر تغییر حالت بیمه می‌نماید.

رویه در این تشک از الیاف طبیعی و به شکل گردبافت تهیه و از نرمی و لطافت ویژه‌ای برخوردار است. الیاف بکار رفته در رویه به عصاره گیاه آلوورا آغشته شده‌اند. که خواص مفید آن در لایه‌برداری و جوان‌سازی پوست مورد تأیید محافل پزشکی قرار گرفته است. دفع سلول‌های مُرده و قشری پوست توسط این ماده گیاهی نیز بر لطافت پوست و حفظ شادابی آن به طرز چشمگیری موثرند. وجود خواص آنتی‌باکتریال و ضدآلرژی نیز این تشک را بعنوان محصولی بهداشتی و مدیکال در میان محصولات خوشخواب معرفی می‌کند.

تشکویسکوژل آسایش را مانند سایر محصولات این شرکت با ارسال رایگان در هر نقطه از سراسر کشور دریافت خواهید نمود. دریافت گارانتی معتبر صحت و سلامت کالا و نیز ضمانت‌نامه تعویض کالا طبق موارد شرکتی به خریدار تعلق می‌گیرد. مشاورین وبسایت کالای خواب گرم و نرم نیز برای ارائه اطلاعات بیشتر در کنار شما خواهند بود. و امکان تماس تلفنی و برقراری ارتباط اینترنتی جهت پاسخ به سوالات و ثبت سفارش این تشک نیز برای شما محفوظ است.

توسط مهین مکتبی

منبع : ویرلن

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه