10 فروردين 1403



کفشهای پر خطر!

0.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.50 (3 رای)

اگر سلامتی برایمان مهم است، باید بگوييم که 6 گروه از کفش‌ها خطرناک‌تر از بقيه کفش‌ها هستند. اين 7 گروه عبارتند از: کفش‌هاي پاشنه‌بلند، نوک‌تيز زنانه، عروسکي، نوک‌تيز مردانه، صندل‌ها و کفش‌هايي که دقيقا اندازه پاي شما نيستند.


1 - کفش‌هاي پاشنه‌بلند

پاشنه‌هاي نامناسب تشديدکننده مشکلات قلبي‌اند. از بين اجزا و قسمت‌هاي مختلف کفش، پاشنه آن اهميت بسياري دارد. پاشنه نامناسب کفش مي‌تواند با اثر مستقيم بر پاشنه پا و تشديد مسايل قبلي، مشکلاتي به وجود آورد. پاشنه بلند با آنکه خودبه‌خود پينه ايجاد نمي‌کند ولي مي‌تواند آن را تشديد کند. کوتاهي تاندون آشيل و کم شدن محدوده دامنه حرکتي مفصل مچ پا نيز از ديگر عوارض کفش‌هاي پاشنه‌بلند است که باعث ايجاد درد در پاشنه پا مي‌شود. يکي از دلايل شيوع درد در ناحيه پاشنه پا در خانم‌ها هم پوشيدن کفش‌هاي پاشنه‌بلند است به‌طوري که وقتي خانمي با درد ناحيه پاشنه يا خارپاشنه مراجعه مي‌کند، بايد حتما نگاهي به کفش‌هاي او از نظر اندازه و پاشنه‌هاي بلند انداخت زيرا بعضي از بررسي‌ها نشان داده‌اند نزديک به 70 درصد خانم‌هايي که دچار درد ناحيه پاشنه پا هستند، کفش‌هاي پاشنه‌بلند مي‌پوشيده‌اند. علاوه بر درد ناحيه پاشنه به دليل اينکه با پوشيدن کفش‌هاي پاشنه بلند پلي‌ بين پاشنه و قسمت جلويي پا ايجاد مي‌شود، محافظي در ناحيه قوس پا وجود ندارد که اين مساله باعث ايجاد درد در ناحيه قوس پا مي‌شود و انتقال بيش از حد وزن به قسمت جلويي پا نيز باعث درد در سر استخوان‌هاي کف پا و قاعده انگشتان خواهد شد بنابراين کفش‌هاي پاشنه‌بلند مي‌توانند باعث ايجاد درد در هر قسمتي از پا شوند.

 

2 - کفش‌هاي نوک‌تيز زنانه

با پوشيدن کفش‌هاي پاشنه بلند علاوه بر ايجاد درد، احتمال زمين خوردن به دليل کم شدن تعادل و پيچ‌خوردن مفصل مچ پا در افراد بيشتر مي‌شود. متاسفانه کفش‌هاي پاشنه‌بلند، معمولا نوک‌تيز هم هستند بنابراين عوارض پاشنه‌هاي بلند را تشديد و خود مشکلات جديدي ايجاد مي‌کنند. هر چند اين کفش‌ها شيک هستند، اما به دليل اينکه پنجه پا را به هم مي‌فشارند، بعد از مدتي باعث بروز درد عصبي، پينه پا، تاول و انگشت چکشي مي‌شوند. در برخي زنان، افزايش فشار وارده به پا، باعث کبودي ناخن‌ها مي‌شود. برآمدگي دردناک در قاعده انگشت شست نيز از ديگر مشکلات اين نوع کفش‌هاست که به دليل خم شدن غيرطبيعي انگشتان پا بروز مي‌کند و هنگامي به‌وجود مي‌آيد که بافت يا استخوان در مفصل، جابجا شود. کفش‌هاي پاشنه‌بلند و نوک تيز، انگشتان پا را به هم مي‌فشارند و با گذشت زمان انگشتان چکشي و خميدگي‌هاي غيرطبيعي در مفاصل انگشتان پا ايجاد مي‌کند که با مرور زمان، سفت‌تر و سخت‌تر مي‌شوند و گاهي کار به جايي مي‌رسد که درمان آن فقط با روش‌هاي جراحي امکان‌پذير مي‌شود. مناسب‌ترين ارتفاع پاشنه کفش براي آقايان 2تا 3 سانتي‌متر و براي خانم‌ها 3 تا 4 سانتي‌متر است. اگر پاشنه‌هاي کفش بيش از 4 تا 5سانتي‌متر باشد، بلند محسوب مي‌شود.

 

3 - کفش‌هاي عروسکي

کفش‌هاي بدون پاشنه هم دردسرساز هستند و باعث به وجود آمدن مشکلاتي در زانو، لگن و پشت و بيماري دردناکي به نام التهاب «پلانتار فاسيا» مي‌شوند. علاوه بر اين، به‌دليل اينکه کف اين کفش‌ها معمولا نازک است و قوس مناسبي ندارند، با پوشيدن آنها احتمال شکستگي استخوان‌هاي کف پا و تشديد دردهاي زانو و ستون فقرات به‌خصوص در افراد سالمند، بيشتر است. اين نوع کفش‌ها هيچ قوسي ندارند و از عملکرد مناسب پا جلوگيري مي‌کنند و مشکلات زانو، لگن و کمر به وجود مي‌آورند. کفشي که قوس مناسب نداشته باشد، باعث دردناک شدن يا التهاب کف پا مي‌شود.

 

4 - صندل‌ها

احتمال آسيب به پا و شکستگي در اين کفش‌ها بسيار است. افراد مبتلا به ديابت، نبايد اين کفش‌ها را بپوشند زيرا کوچک‌ترين بريدگي و خراش پا مي‌تواند باعث بروز عوارض جدي براي آنها شود. به علاوه برخي از اين نوع صندل‌ها داراي هيچ‌گونه قوسي نيستند و از قوس پا محافظت نمي‌کنند و مي‌توانند منجر به التهاب کف پا شوند و مشکلات زانو، لگن و کمر را تشديد کنند. پوشيدن صندل‌هاي تخت لاانگشتي مي‌تواند باعث کشيدگي بيش‌ازحد، پارگي يا التهاب بافت کف پا شود. اين وضعيت باعث افزايش درد پاشنه خواهد شد.

 

5 - کفش‌هاي بزرگ يا کوچک

خيلي از خانم‌ها کفش‌هايي مي‌پوشند که براي پايشان کوچک است و اين کفش‌ها باعث به‌وجود آمدن پينه، تاول، ميخچه و مشکلات ديگر در پا مي‌شود. فشار مداوم به پا مفاصل پا را تحريک مي‌کند و ورم مفصل (آرتروز) را پي دارد. براساس نتايج تحقيقات، بسياري از کودکان که کفش‌هايي با اندازه‌هاي نامناسب مي‌پوشند در معرض خطر ناهنجاري‌هاي پا قرار مي‌گيرند.

 

6 - کفش نوک‌تيز مردانه

اين نوع کفش‌هاي مردانه باعث ايجاد مشکلاتي مانند انگشتان چکشي، پينه و درد پا مي‌شوند. براي جلوگيري از ايجاد اين مشکلات کفش‌هاي نوک پهن بپوشيد.

 

منبع: خراسان نیوز


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه