09 فروردين 1403



بهترین راهنمای خانگی هواگیری شوفاژ

4.6666666666667 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 4.67 (3 رای)

بهترین راهنمای خانگی هواگیری شوفاژ آیا شوفاژ مثل همیشه گرم نمی شود؟ آیا فقط قسمت های پایینی یا فقط بعضی نقاط آن گرم می شوند؟ و یا آیا موقع گرم شدن صداهای عجیبی از شوفاژ می شوید؟

شاید زمان آن رسیده که شوفاژ را هواگیری کنید.اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید می‌تونید در قدم اول می‌توانید قیمت تعمیر شوفاژ را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال تعمیرکار شوفاژ در تهران باشید می‌توانید سفارش تعمیر شوفاژ ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

نحوه هواگیری شوفاژ

گرچه این کار کمی سخت به نظر می آید، اما فقط باید هوای گیر افتاده در شوفاژ را آزاد کنید. اگر هوا در شوفاژ به دام بیفتد و راهی برای خروج نداشته باشد، موجب گرفتگی دستگاه می شود. این مسئله نمی گذارد آب داغ در سراسر شوفاژ به گردش درآید.

هواگیری به معنی وجود مشکل در کل سیستم مرکزی گرمایش نیست پس لازن نیست متخصص یا تعمیرکار خبر کنید. این فقط یک کار ساده است که باید به طور مرتب انجام شود تا سیستم گرمایشی کارش را خوب انجام دهد و خانه گرم بماند.

هواگیری شوفاژ طبق یک برنامه نیمه منظم (حدودا هر  دو ماه یکبار) به معنای عملکرد خوب سیستم گرمایشی و کاهش قبض است. پس بیایید با نحوه هواگیری شوفاژ آشنا شویم. از آنجایی که این کار ساده نیست پس اصلا نباید آن را به تعویض بیندازید.

نحوه آگاهی از اینکه شوفاژ به هواگیری نیاز دارد یا نه

خوشبختانه این کار ساده است.

آیا قسمت بالای شوفاژ سرد است؟ اگر پاسخ مثبت است، احتمالا وقت هواگیری است. حباب های هوای به دام افتاده بالا آمده و اغلب در بالاترین قسمت سطح شوفاژ جمع شده و باعث می شوند نیمه بالایی از پایینی سردتر باشد.

آیا نقاط مرطوب یا نشانه های چگالش در اطراف یا بالای شوفاژ  دیده می شود؟

آیا شوفاژ در زمان گرم شدن صداهای عجیبی می دهد؟ این صداها به خاطر لرزشی هستند که فشار غیر عادی هوا ایجاد می کند.

برای هواگیری شوفاژ به چه چیزهایی نیاز دارید؟

سر پیچ شوفاژ

دستمال یا دستکش

حوله های قدیمی

سطل

پس کارتان ساده اس! احتمالا همه اینها را در خانه دارید. تنها چیزی که ممکن است نداشته باشید، سرپیچ شوفاژ است که در همه ابزاریراقی ها ، سوپرمارکت های بزرگ، و یا در اینترنت پیدا می شود.

سپس باید نحوه انجام آن را یاد بگیرید.

قدم های ساده برای هواگیری شوفاژ

1. بررسی اطراف شوفاژ

هواگیری شوفاژ کار نسبتا ساده ای است. ابتدا سیستم گرمایشی را روشن کنید و صبر کنید تا شوفاژها کاملا گرم شوند. اینطوری میفهمید کدام شوفاژها به هواگیری نیاز دارند.

به سطح شوفاژها دست بزنید (خودتان را نسوزانید) تا ببینید نقاط سردی احساس می کنید یا نه. اگر در زمان گرم شدن صداهای عجیبی شنیدید، یا قسمتهایی از شوفاژ گرم نشدند یا قسمت بالای یک شوفاژ سرد است، بهتر است آن را هواگیری کنید تا قبض تان سر به فلک نکشند.

شاید بپرسید چرا محض اطمینان همه شوفاژها را هواگیری نکنیم؟ لازم نیست. اگر شوفاژی که هیچ هوایی در آن محبوس نیست را هواگیری کنید، ممکن است فشار آبگرمکن را زیادی پایین بیاورید و کل سیستم از کار بیفتد. که قطعا این را نمی خواهید.

ممکن است بپرسید وقتی شوفاژ روشن است هواگیری کنم یا وقتی خاموش است؟ قطعا وقتی خاموش است. اگر وقتی روشن است این کار را بکنید، آب داغ می تواند بیرون بپاشد و به شما آسیب بزند. شما که نمی خواهید فقط برای هواگیری شوفاژ خودتان را به خطر بیندازید.

بنابراین وقتی فهمیدید کدام شوفاژها باید هواگیری شوند، سیستم گرمایشی را خاموش کنید. صبر کنید. به شوفاژها وقت دهید تا خنک شوند.

بهترین راهنمای خانگی هواگیری شوفاژ

2 . هوای به دام افتاده را آزاد کنید

در قدم بعدی می توانید شوفاژ را هواگیری کنید. توصیه می کنیم از پایین شروع کنید بیایید بالا یعنی اول شوفاژهای طبقه پایین را هواگیری کنید بعد به سراغ طبقه بالا بروید.

قبل از اینکه مشغول باز کردن شیر تخلیه شوفاژ شوید، باید خانه را از هرگونه کثیفی و بریز و بپاش احتمالی حفظ کنید. یک حوله قدیمی و یک سطل زیر شیر تخلیه بگذارید تا آب خروجی را جمع کنید.

حالا که از فرش و کفپوش محافظت کردید، مراقب خودتان هم باشید. برای پیچاندن شیر در خلاف جهت عقربه های ساعت، از یک حوله ضخیم و یا دستکش استفاده کنید.

حواستان باشد نباید یکباره کلا شیر را باز کنید و یا برای مدت طولانی آن را باز بگذارید. ممکن است آب خیلی زیادی از آبگرمکن کم شود.

فشار خیلی سریع کم می شود. کافی است فقط آرام شیر تخلیه را کمی باز کنید تا صدای هیس بیرون رفتن هوا را بشنوید. بگذارید همه هوا خارج شود و صدا قطع شود و آب با فشار کم بیرون بزند. این یعنی شما در هواگیری شوفاژ حرفه ای شده اید. حالا شیر را بندید. عالی است. 

برای اینکه رسوبات در اطراف شیر تخلیه شوفاژ جمع نشود، در پایان کار حتما رطوبت را خشک کنید.

3 . ببینید کارتان نتیجه داده است یا نه

قدم سوم و آخر کسب اطمینان از نتیجه کار است. 

اول فشار آبگرمکن را چک کنید. اگر فشار کمی پایین آمده طبیعی است. اما فشار باید در حین خاموشی 1.0-1.5 و در حین روشن بودن 2 باشد.

آیا نشانگر فشار خیلی پایین آمده است؟ اگر اینطور است باید دوباره فشار آبگرمکن را تنظیم کنید. این کار با استفاده از حلقه تغذیه بالای آبگرمکن انجام می شود یا می توانید با متخصص تماس بگیرید.

اگر فشار آبگرمکن کافی به نظر می رسد، وقت آزمایش حرارت است. سیستم گرمایش مرکزی را زیاد کنید و یکبار دیگر شوفاژها را آزمایش کنید. اگر همه چیز خوب پیش رفته باشد دیگر نباید در اطراف شوفاژها سرما احساس کنید، پس دیگر خانه تان گرم و نرم می شود و قبض تان هم سر به فلک نمی کشد. 

آیا با هواگیری مشکل حل نشد؟ 

هواگیری کاری است که تنها باید هر دو ماه یکبار انجام شود. اگر می بینید که اغلب شوفاژ سرد است پس مشکل دیگری وجود دارد. در این صورت، در خانه، موتور و زیر شوفاژها به دنبال نشتی باشید. نشتی به صورت نقاط مرطوب یا خیس دیده میشود. حتی رسوبات هم نشان دهنده نشتی هستند.

اگر متوجه هیچگونه نشتی نشدید اما یک شوفاژ در قسمت پایین سرد است، شاید لازم باشد سیستم را تخلیه کنید تا رسوباتی که در آن جمع شده اند بیرون بریزید. با گذشت زمان، طبیعی است که کثیفی ها و ناخالصی ها در موتور جمع شوند و از طریق لوله ها به کف شوفاژ هم سرایت کنند. بیرون ریختن این آب کثیف اجازه می دهد آب داغ تمیز بدون هیچ محدودیتی در شوفاژهای خانه تان جریان داشته باشد.

اگر در کار با موتور تجربه ندارید بهتر است با یک مهندس تماس بگیرید تا سیستمتان را تخلیه کند. آنها این فرایند را ایمن و بدون آسیب زدن به خانه تان انجام داده و به شما کمک می کنند نشتی ها و ایرادهای احتمالی سیستمتان را پیدا کنید.

بهترین راهنمای خانگی هواگیری شوفاژ

چرا باید به طور مرتب شوفاژها را هواگیری کرد؟

هواگیری علاوه بر فواید فوری مثل گرم کردن خانه، فواید بلند مدت هم دارد.

اگر شوفاژها را هواگیری نکنید، در بلندمدت موتور را خراب  کرده و طول عمرش را کاهش خواهید داد. تعویض موتور کابوس همه ماست پس وقتی می توانید از آن جلوگیری کنید، حتما این کار را بکنید. شاید فکر کنید سرتان شلوغ تر از این حرف هاست، اما با کمی زحمت و وقت گذاشتن می توانید این کار را انجام دهید.

همه کارهایی که گفتیم را انجام دادید ولی باز هم مشکل دارید؟

اگر احساس می کنید بعضی از شوفاژهایتان هنوز سرد هستند، بهتر است با مهندس تماس بگیرید. در غیر این صورت باید کلی پول قبض بدهید. اغلب اوقات مهندس ها می توانند هرگونه مشکل سیستم گرمایشی را به سادگی برطرف کنند. اما متاسفانه گاهی هم باید شکست را پذیرفت و موتور را تعویض کرد. 







برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه