10 فروردين 1403



بادمجان و این همه خاصیت + روش صحیح پخت

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

4همانطور که می دانید بادمجان دارای خواص زیادی است و تاثیر بسزایی در سلامت قلب و کاهش کلسترول و کاهش وزن و ... دارد. اما روش پخت آن نیز از اهیمت زیادی برخوردار است. همه ما عادت داریم سرخ کردن را به عنوان تنها روش پخت بادمجان انتخاب می کنیم ولی غافل از اینکه همین روش بسیاری از خواص آن را از بین می برد. در این مطلب به جزییات این موضوع می پردازیم.

خیلی از ما عاشق بادنجان هستیم و نمی‌توانیم از غذاهایی مثل خورش بادنجان دست بكشیم. با این وجود در مورد سلامت بادنجان اما و اگر‌هایی وجود دارد. اگر آن را به صورت بخارپز یا كبابی مصرف كنید یكی از سالم‌ترین سبزیجات است كه به سلامت بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف كمك می‌كند و در صورتی‌كه آن را در روغن فراوان سرخ كنید اصلا نمی‌توانید روی سلامت و مزایای مفیدش حساب كنید.

پس همین‌جا در مورد تغییر روش مصرف بادنجان تصمیم بگیرید. اگر دل‌تان می‌خواهد از خواص بی‌شمار بادنجان بهره‌مند شوید، روش پخت این سبزی سالم را تغییر دهید و درباره مزایای خوب آن بیشتر بدانید.

 بادنجان و سلامت قلب

فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین‌های گروه E و سایر ریزمغذی‌هایی كه در بادنجان پیدا می‌شود همه و همه به سلامت قلب كمك می‌كند. به گفته متخصصان مجله كلینیك تغذیه آمریكا احتمال مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی در افرادی كه در رژیم غذایی‌شان مصرف مواد غذایی حاوی فلاوونوئید وجود دارد به مراتب كمتر است. از این رو محققان می‌گویند غذاهای حاوی فلاوونوئید را برای سلامت قلب در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.

بادنجان چه خواصی دارد و چطور باید طبخ شود؟

بادنجان با داشتن این تركیب مفید به شما كمك می‌كند قلب و عروق سالم‌تری داشته باشید. یكی دیگر از تركیبات مفید موجود در بادنجان آنتوسیانین است. در تحقیقی معلوم شد افرادی كه در هفته سه وعده میوه و سبزیجات حاوی آنتوسیانین مصرف می‌كنند، نسبت به بقیه با احتمال 34 درصد كمتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. علاوه بر این آنتوسیانین با كاهش فشار خون هم در ارتباط است و از این راه هم به سلامت قلب شما كمك می‌كند.

 كاهش كلسترول خون

ما ایرانی‌ها عادت داریم بادنجان را داخل ماهیتابه پرروغن سرخ كنیم و این ماده غذایی را با انواع و اقسام چربی‌های اشباع مضر به رژیم غذایی‌مان راه دهیم. در این صورت مصرف مداوم چنین غذایی نه‌تنها مفید نیست بلكه مضرات زیادی هم همراه دارد و می‌تواند سبب بالا رفتن چربی و كلسترول خون شود. تحقیقات محققان خارجی نشان می‌دهد اگر بادنجان به صورت سرخ نشده و به كمك سایر روش‌های طبخ مانند بخارپز یا كبابی مصرف شود می‌تواند سبب كاهش كلسترول خون شود.

در بادنجان مقدار قابل توجهی اسید كلروژنیك یافت می‌شود كه یك آنتی‌اكسیدان قوی برای از بین بردن رادیكال‌های آزاد به شمار می‌رود. این تركیب سبب كاهش كلسترول بد خون می‌شود و در بدن نقش یك آنتی‌بیوتیك و آنتی‌ویروس قوی را ایفا می‌كند. پس با روش صحیح طبخ بادنجان از این خاصیت آن بیشتر بهره‌مند شوید.

 تقویت حافظه

اگر می‌بینید این روزها تمركزتان كاهش یافته و حافظه‌تان ضعیف شده برای بهبود وضعیت مغز از بادنجان غافل نشوید چون در تقویت حافظه و بهبود عملكرد مغز تاثیرگذار است. یافته‌های محققان نشان می‌دهد آنتوسیانین‌های موجود در بادنجان خون‌رسانی به مغز را تسهیل می‌كند. ضمن اینكه از بروز اختلالات مغزی ناشی از كهولت سن پیشگیری كرده و عملكرد حافظه را بهبود می‌بخشد.

 كاهش وزن و احساس سیری

یك خبر خوش برای افرادی كه اضافه وزن دارند این است كه می‌توانند از بادنجان برای كاهش وزن استفاده كنند؛ البته بادنجان بدون چربی و سرخ نشده. فیبر موجود در بادنجان یكی از عوامل مهم و تاثیرگذار در كنترل وزن است. درواقع نقش بادنجان این است كه سبب احساس سیری و كاهش اشتها شده و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. در نتیجه كالری دریافتی بدن‌تان كاهش می‌یابد. نكته مهم دیگر این است كه بادنجان كالری كمی دارد و همین موضوع سبب می‌شود كه بتوانید به عنوان یك جزء اصلی در رژیم‌های كاهش وزن از آن استفاده كنید.

 نمك ندارد

در میان املاح معدنی تشكیل‌دهنده بادنجان تقریبا هیچ نمكی پیدا نمی‌شود. درواقع در هر فنجان بادنجان پخته شده فقط یك میلی‌گرم نمك وجود دارد كه مقدار بسیار ناچیزی است. افزایش نمك در رژیم غذایی سبب بالارفتن فشار خون و بروز مشكلات قلبی، سكته مغزی و بیماری‌های كلیوی می‌شود. به گفته متخصصان تغذیه، افراد بالغ نباید روزانه بیش از 2 هزار و 300 میلی گرم سدیم در رژیم غذایی‌شان داشته باشند.

پتاسیم موجود در بادنجان ماده معدنی دیگری است كه به كاهش فشار خون كمك می‌كند. در هر فنجان بادنجان 122 میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد و البته مقدار مجاز مصرف روزانه پتاسیم 4هزار و 700 میلی‌گرم است.

3

رفع كم‌خونی

كمبود آهن خون مشكلی است كه می‌تواند سلامت عمومی بدن را به خطر بیندازد. بیماری كمبود آهن همان كم‌خونی است كه با علائمی مانند سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی همراه می‌شود و حتی ممكن است عملكرد شناختی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین مصرف مواد غذایی آهن‌دار از این جهت اهمیت دارد و با كم‌خونی می‌جنگد.

در تركیبات بادنجان هم مقداری آهن وجود دارد. علاوه بر این در جدول تركیبات بادنجان مس هم به چشم می‌خورد كه این ماده معدنی مانند آهن برای ساخته شدن گلبول‌های قرمز ضروری است. بدون این دو ماده معدنی تعداد گلبول‌های قرمز خون كاهش می‌یابد و كم‌خونی ایجاد می‌شود. از این رو بادنجان پخته شده می‌تواند در پیشگیری از كم‌خونی هم نقش داشته باشد.

 هشدارهایی درباره مصرف بادنجان

درست كه سبزیجات مختلف برای سلامت ما مزایای زیادی به همراه دارند اما گاهی اوقات هم دردسرساز می‌شوند. این موضوع زمانی پیش می‌آید كه با مصرف معدودی از سبزیجات علائم آلرژی مانند كهیر پوستی، خارش و قرمز شدن پوست ایجاد می‌شود.

بادنجان چه خواصی دارد و چطور باید طبخ شود؟

بادنجان هم در دسته مواد غذایی آلرژی‌زا قرار می‌گیرد و بعضی از افراد پس از مصرف آن با نشانه‌های آلرژی روبه‌رو می‌شوند. البته آلرژی به بادنجان به اندازه گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی رایج نیست اما به هر حال ممكن است برای بعضی‌ها پیش بیاید. از این رو اگر به بادنجان‌های خوشمزه آلرژی دارید چاره‌ای نیست كه در این مورد با پزشك‌تان مشورت كنید و برای رفع این مشكل چاره‌ای بیندیشید.

نكته دیگر در مورد مصرف بادنجان به نحوه پخت آن مربوط می‌شود. بسیاری از مردم به اشتباه روش سرخ كردن را انتخاب می‌كنند كه بدترین گزینه برای حفظ سلامت بادنجان‌هاست و می‌تواند خواص مفید بادنجان را نابود كند. علاوه بر این سرخ کردن سبب افزایش وزن شده و مصرف آن تهدیدی برای قلب شماست. از این رو با تغییر روش‌های طبخ رایج از خواص بادنجان بیشتر بهره‌مند شوید.

 یك سبد بادنجان سالم

هنگام خرید بادنجان آنهایی را انتخاب كنید كه بدنه سفتی دارند و نسبت به اندازه شان سنگین‌تر هستند. اگر می‌بینید لكه‌ای روی بادنجان‌ها وجود دارد یا رنگ و رو رفته به نظر می‌رسند، از خریدشان خودداری كنید. پوست بادنجان باید نرم و براق و بنفش پررنگ باشد.

بادنجان مزه تلخی دارد كه گاهی اوقات سبب می‌شود نتوانید آن را به شیوه سالمی طبخ كنید. برای از بین بردن تلخی بادنجان كافی است پوست بادنجان‌ها را بگیرید و آنها را به مدت نیم‌ساعت در آب‌نمك غوطه‌ور سازید.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه