10 فروردين 1403



سال نو ؛ آشپزخانه نو!

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

آشپزخانه به دلیل اینکه تامین کننده غذای خانواده است، باید بسیار تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و گرد و خاک باشد. در این محیط به دلیل وجود شوینده ها و انواع مواد غذایی معمولاً  بوها و باکتری‌ها پراکنده میشوند، ولی نباید اجازه دهید که این محیط به فضایی امن و راحت برای رشد و پرورش باکتری‌ها و میکروب‌ها تبدیل شود. سری به آشپزخانه‌تان بزنید و این موارد را چک کنید. همچنین برخی از مواد غذایی را در آشپزخانه دوباره بچینید، برخی از آنها را حذف کنید و در فکر خرید و تهیه برخی دیگر باشید. با یک برنامه‌ریزی غذایی می‌توانید غذاهای اصلی و موردنیاز را همواره در دسترس خود قرار دهید.

 

 

 

 

روشنایی

نور و روشنایی بسیار مهم است، روشنایی آشپزخانه شما از یک لامپ الکتریکی تأمین می‌شود یا از نور تابیده شده از پشت پنجره‌ها؟ نور خورشید گزینه خوبی است، چرا که باعث کشتن و از بین رفتن بسیاری از باکتری‌ها می‌شود، پس اجازه دهید تا نور کافی وارد آشپزخانه شود. اگر خانه‌تان را خودتان می‌سازید، حتماً به اندازه پنجره‌ها توجه کنید و از پنجره‌های بزرگ‌تر استفاده کنید. اگر نور کافی وارد آشپزخانه می‌شود، ‌نیازی نیست که در طول روز چراغ یا لامپی روشن کنید و از این طریق نیز می‌توانید در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.

 

 

لطافت و پاکیزگی

مهم‌ترین بخش تولید کننده آشغال و زباله در خانه، آشپزخانه است. برای آنکه آشغال‌ها ایجاد بیماری یا بوی بد نکنند، باید با شست‌وشو، آشپزخانه را تمیز نگه دارید. بعد از هر بار پخت و پز، ظروف را بشویید، سطوح را تمیز کنید، آشغال‌ها و مواد زائد را دور بریزید و … . کیسه زباله را زود به زود عوض کنید تا از رشد و تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌های سمی جلوگیری کنید. به خاطر داشته باشید که محیط آشپزخانه نباید تاریک و کثیف باشد، بلکه باید تمیز و روشن باشد. آشپزخانه باید تمیز‌ترین و سالم‌ترین بخش خانه باشد تا از پختن غذاهایی که می‌خورید در آنجا لذت ببرید.

 

 

ظرف‌های شیشه‌ای

با انتخاب کردن ظروف شیشه‌ای در واقع خود را از شر آسیب‌های ناشی از بیس‌فنول (مثل BPA) نجات می‌دهید. در واقع ظروف شیشه‌ای این مواد شیمیایی را ندارند، ظروف پیرکس بهترین انتخاب هستند، اما برخی از آنها درپوش پلاستیکی دارند. پس به خاطر داشته باشید که این ظروف با درپوش‌های پلاستیکی را هرگز در مایکروویو نگذارید.

 

 

 

جریان هوا

به هنگام آشپزی کردن، ممکن است غذا را بسوزانید یا اینکه به‌طور کلی غذایی که درست می‌کنید بو و دود زیادی داشته باشد. اگر در محیط اطراف‌تان دود بسیار پخش شده باشد، احساس راحتی نخواهید کرد و به جریان داشتن هوا نیاز پیدا می‌کنید. باید پنجره یا منافذ کافی باشد تا در این‌گونه مواقع هوای داخل به خارج راه یابد، اما اگر به طور کلی ساختار آشپزخانه شما اینگونه نباشد، از هود آشپزخانه استفاده کنید تا دود و بوی بیشتری را جذب کند.

 

 

ظروف استیل ضد زنگ

بهتر است از ظروف استیل ضد زنگ و چدن به جای ماهی‌تابه و قابلمه‌های تفلون استفاده کنید. مواد شیمیایی و خطرناک موجود در تفلون با وجود تمام مزایایی که ماهی‌تابه‌ها و قابلمه‌های تفلون دارند، باز هم آنقدر مضر هستند که ارزش‌ این ریسک‌پذیری را ندارند. ظروف استیل و چدن این خطرات را به حداقل می‌رسانند، مطمئن و بی‌خطرند و در واقع خرید آنها مقرون به صرفه‌تر نیز می‌باشد.

 

 

 

 

ظروف پلاستیکی

کفگیر، ملاقه، قاشق و. . . نباید از جنس پلاستیک باشند، چرا که با حرارت بالا در ارتباط هستند. این وسایل پلاستیکی برای بدن ما مضر هستند، برعکس انواع چوبی و استیل آنها بسیار مناسب و بی‌خطرند.

 

 

 

 

 

پاک کننده‌های سمی!

وقتی که در مورد داشتن آشپزخانه‌ای سالم‌تر و پاکیزه‌تر حرف می‌زنیم، باید بسیاری از اصول را در نظر داشته باشیم. اگر از مواد شیمیایی سمی برای تمیز کردن سطوح استفاده می‌کنید، دیگر نباید روی این سطوح مواد غذایی را خرد کرده و یا آنها را آماده پخت کنید. جایگاهی که مخصوص تهیه و آماده کردن غذا است، اصلا نباید سمی باشد و یا اینکه به مواد سمی آغشته شده باشد. بهتر است برای تمیز کردن و نظافت از مواد طبیعی و بی‌خطر استفاده کنید مثل سرکه و جوش شیرین.

 

 

محصولات پاک کننده مناسب

۵ دقیقه از وقت خود را برای یک کار ضروری اختصاص دهید. در کابینت را باز کنید و روی برچسب کلیه محصولات پاک کننده که مورد استفاده قرار می‌دهید را بخوانید. برخی از آنها حاوی خوشبو کننده‌های مصنوعی می‌باشند که فتالیت دارند. فتالیت‌ها نیز باعث ایجاد اختلال در غدد درون‌ریز می‌شوند، سیستم هورمونی را بر هم می‌زنند، باعث بروز اختلالات تناسلی می‌شوند، مشکلات مربوط به ناباروری را به بار می‌آورند و خطر به وجود آمدن دیابت را افزایش می‌دهند. این محصولات را کنار بگذارید و دیگر از آنها استفاده نکنید.

 

یک پارچ پر از آب خنک

آب نوشیدنی نیروبخش و طراوت دهنده‌ای است که کالری آن صفر می‌باشد. هفتاد درصد از وزن بدن را نیز آب تشکیل می‌دهد. آب به انتقال پروتئین، ویتامین‌ها و سایر املاح به جریان خون کمک می‌کند و دمای بدن را کنترل می‌کند. به این دلایل و هزاران دلیل دیگر باید بدن خود را در طول روز مرطوب نگه داریم. مامی سایت به شما پیشنهاد میکند، برای این منظور همواره یک پارچ پر از آب در وسط یخچال بگذارید، جایی که خوب دیده می‌شود و به راحتی می‌توانید آن را بردارید و آب بنوشید. اینکار باعث می‌شود در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شود و با باز کردن شیر آب مجبور نباشید چند ثانیه صبر کنید تا آب خنک شود.

 

 

لیست غذایی برای روزهای هفته

اینکار باعث می‌شود که غذاهای اصلی و ضروری را که در لیست دارید، همواره تهیه کرده و سعی کنید طبق برنامه پیش بروید و سالم‌تر غذا بخورید. علاوه بر آنکه می‌‌توانید برای خود غذاهای سالم تهیه کنید، از نظر مالی نیز خواهید دید که در طول یک هفته چقدر هزینه‌های‌تان کاهش می‌یابد، چرا که فقط آن چیزهایی را خریداری کرده‌اید که نیاز دارید.

 

 

 

 

بطری‌های پلاستیکی

برخی از بطری‌های آب از جنس استیل و یا شیشه هستند، این بطری‌ها برای نگهداری آب مناسب‌اند، ولی بطری‌های پلاستیکی بسیار خطرناک می‌باشند.

 

 

 

 

 

 

پاک کننده‌های مطمئن و بی‌خطر

یکی از مهم‌ترین شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها که در تمام آشپزخانه‌ها موجود است، مایع ظرفشویی می‌باشد. شاید فکر کنید این شوینده‌ها هر چه باشند، با آب‌کشی ظرف‌ها پاک می‌شوند و دیگر اثری از آنها روی ظرف‌ها بر جا نمی‌ماند. با توجه به تمام معیارهایی که هنگام خرید این نوع محصولات دارید، سعی می‌کنید سالم‌ترین آنها را انتخاب کنید، ولی لازم است به یک مسئله دیگر نیز اهمیت دهید و آن مسئله تأثیر آن شوینده روی محیط است. انتخاب مایع ظرفشویی مطمئن و بی‌خطر نه تنها برای سلامت خود شما مهم می‌باشد، بلکه برای سلامت محیط زیست (حیات وحش و گیاهان) نیز مهم است.

 

یک سبد میوه روی میز

هیچ چیز به اندازه یک سبد زیبا پر از میوه‌های رنگی در وسط یک میز، جلب توجه نمی‌کند و شما را به برداشتن یکی از میوه‌ها و خوردن آن تحریک نمی‌کند. وقتی میوه‌ها دم دست شما باشند، به‌طور ناخود‌آگاه تحت تأثیر قرار می‌گیرید که یکی را انتخاب کنید. این کار را انجام دهید و به جای آن ظرف حاوی چیپس و پفک را از روی میز بردارید. بعد از خرید میوه آنها را به خوبی بشویید و خشک کنید و داخل سبد میوه بچینید و روی میز بگذارید. سعی کنید همیشه میوه و سبزیجات تازه در آشپزخانه داشته باشید. میوه‌های کنسروی نیز حاوی شهد و شکر بسیار بالا هستند. سبزیجات و میوه‌های تازه مثل انگور، سیب، پرتقال، موز و. . . سرشار از ویتامین‌ها هستند. حتی بهتر است که از میوه‌های فریزری استفاده کنید، ولی سراغ میوه‌های کنسروی نروید.

 

مواد غذایی ارگانیک

زندگی سالم داشتن، به معنی انتخاب غذاهای سالم است. مواد غذایی که تهیه می‌کنید از کجا می‌آیند و چه راهی را طی می‌کنند تا وارد آشپزخانه شما شوند. گاهی اوقات مواد غذایی سفری بسیار دور و دراز را طی می‌کنند تا به دست ما برسند. در این میان خرید مواد غذایی ارگانیک در جهت داشتن تغذیه زندگی سالم مؤثرتر است. مسیر دور و دراز انتقال میوه‌ها و مواد غذایی باعث می‌شود که آلودگی‌ها روی آنها اثر بگذارند و از خواص مفیدشان بکاهند و در عین حال گران‌قیمت‌تر شوند. اگر بتوانید تا حد امکان برخی از خریدهای خود را از مغازه‌های نزدیک محل زندگی خود انجام دهید، می‌توانید از انواع سالم‌تر و تازه‌تر آنها بهره‌مند شوید.

 

 

ظروف کوچک‌تر

هر چه بشقاب‌ها، کاسه‌ها و لیوان‌های شما بزرگ‌تر باشند، شما نیز دچار پرخوری مضاعف می‌شوید. اغلب ما عادت داریم تمام غذایی که در ظرف غذایمان است را بخوریم و چیزی از آن باقی نماند. بنابراین انتخاب ظرف‌های کوچک‌تر به ما کمک می‌کند تا دچار عادت نادرست پرخوری نشویم. پس اگر امکان خرید دوباره دارید، ظرف‌های بزرگ دم دستی را بردارید و به جای آنها از ظرف‌هایی با اندازه‌های کوچک‌تر استفاده کنید.

 

 

 

منبع: مامی سایت

لینک: http://mamisite.com/health/family-health/1179-kitchen-nowrooz


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه