29 اسفند 1402



اردیبهشت و باغ لاله ها

0.5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.50 (2 رای)
Lalelerماه #اردیبهشت یکی از ماه هایی است که به علت زیبایی طبیعت، زمان مناسبی برای سفر است، استفاده از طبیعت زیبای روستای #گچسر و گشتی در باغ #لاله های گچسر در تعطیلات آخر هفته خالی از لطف نیست.

 

فلات ایران و  بخصوص البرز مرکزی خاستگاه بسیاری از گونه های گیاهی و از جمله گل لاله است. از دیر باز تا کنون، ایرانیان این گل را به خاطرایرانی بودن، راست قامتی و زیبایی منحصر به فردش در فرهنگ غنی خود به عنوان سمبل و نشانه پذیرفتند و در کنار سفره هفت سین عید نوروز به عنوان تبرکی از بهار، طراوت و زیبایی مورد استفاده قرار می دهند .

 

مجموعه باغ لاله های گچسر در کیلومتر 52 جاده چالوس وا قع در روستای گرماب است. به منظور آشنایی بیشتر مردم به چگونگی تکثیر و تولید گل لاله در ایران شرکت مهد لاله ها اولین باغ لاله را در سال 1360 در منطقه گچسر بنا نهاد که در حال حاضر در این باغ  بالغ بر 30 واریته گل لاله و یک ملیون پیاز لاله تولید و تکثیر می شود.

گل لاله هایی که در این باغ وجود دارد شامل انواع متنوعی از جمله ستاره ای، حاشیه دار، پرگلبرگ، جامی، فنجانی و قدحی در رنگ های زرد، قرمز، نارنجی، ارغوانی و صورتی است.

این باغ که در مساحتی نزدیک به 10 هزارمتر 32 گونه از 1400 گونه لاله را در معرض نمایش می گذارد، نمونه کوچکی از باغ لاله کوکن هولف هلند است. باغی 10 هزار هکتاری که یکی از بزرگترین باغ لاله های جهان است.

زمان گل دهی باغ لاله های گچسر تقریبا همزمان با لاله های هلند یعنی در ماه اردیبهشت و اوایل خرداد است.

 

 زمان بازدید از این باغ و جشنواره گل لاله، معمولا اوایل و اواسط اردیبهشت ماه است که البته سرما یا گرمای زودرس در شروع و اتمام دوره آن تاثیر می گذارد.

بازدید از این باغ رایگان بوده و محدودیت خاصی از نظر رسیدن به مقصد ندارد، هر بازدید کننده علاقمندی می تواند از زیبایی های این باغ که در محیطی در دسترس قرار دارد لذت ببرد.

همچنین روستای گچسر به دلیل استقرار در یک ناحیه کوهستانی جاذبه های طبیعی متنوع و زیبایی دارد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:

چشمه ولد که در جنوب غربی گچسر و شمال غربی دهکده ولد واقع شده و تا هتل گچسر دو کیلومتر فاصله دارد. آب این چشمه از گروه آب های بی کربنات کلسیم گوگردی سرد است که گوکرد آن از احیاء سولفات حاصل می شود. استفاده از این آب معدنی برای درمان بیماری های جلدی، مجاری تنفسی و روماتیسم توصیه شده است. چشمه ولد از مشهورترین جاذبه طبیعی روستای گچسر است.

غار یخ مراد در مسیر جاده تهران – چالوس در ناحیه خوش و آب و هوای آزادبر گچسر قرار دارد و با دو ساعت پیاده روی از روستا قابل دسترسی است. سرمای درون غار به اندازه ای است که تا خرداد ماه نیز قندیل های یخ در آن قابل مشاهده است. در فصل بهار، گل ها و گیاهان معطر و زیبایی، محیط بیرون غار را می پوشاند و فضای دلنشینی برای اقامت موقت گردشگران فراهم می آورد.

رودخانه گچسر از میان روستا عبور می کند. حاشیه رودخانه با درختان مختلفی مانند گردو و سیب به تفرجگاه و سایه سار تبدیل شده است.

از آثار تاریخی روستای گچسر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در دو کیلومتری گچسر، پلی سنگی با معماری ویژه وجود دارد و قدمت آن به دوره ایلخانی می رسد که احتمالا در دوره صفوی نیز مرمت شده است.

کاخ روستای گچسر در زمان حکومت رضاشاه احداث شده و در حال حاضر، به عنوان هتل بهره برداری می شود.

کوره های گچپزی در فاصله 3 کیلومتری جنوب گچسر قرار دارند. قدمت این کوره ها به دوره قاجاریه منسوب شده است.

از غذاهای رایج روستا می توان به آبگوشت محلی، حلوا و انواع آش اشاره کرد.

هتل آزادی گچسردر منطقه ای بسیار خوش آب و هوا واقع شده كه از شمال به استان مازندران، از جنوب به دهستان آسارا وكرج، از غرب به طالقان و از شرق به شمشك منتهی می شود ومکان مناسبب برای استراحت و صرف غذاست. این هتل که یک عمارت متعلق به دوره پهلوی اول است با رستورانی قدیمی با سقف های بلند در پای کوه و در میان درختان زیبای این ناحیه کوهستانی قرار دارد.

دسترسی: روستای گچسر از طریق جاده کرج – چالوس قابل دسترسی است.

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه