01 ارديبهشت 1403



دلایل عجیب افزایش وزن و چاقی

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

overweight personافزایش #وزن و #چاقی یکی از مشکلاتی است که برای همه افراد به ویزه خانم ها بسیار نگران کننده است. در این مقاله دلایل عجیب افزایش وزن و چاقی را عنوان می کنیم.

1. بى‌خوابى

اگر دچار بى‌خوابى‌هاى شبانه شده‌ايد يا مجبور هستيد تا دير وقت بيدار بمانيد، اولا ممكن است بيشتر به خوردن ميان‌وعده‌ها تمايل پيدا كنيد، دوم اينكه بى‌خوابى باعث تغييرات هورمونى و درنتيجه افزايش گرسنگی و اشتهاى شما مى‌شود، بنابراين ممكن است حتى پس از صرف غذا، هنوز هم احساس سيرى نكنيد.

 
2. استرس

هورمون كورتيزول،که نوعی هورمون استرس است، در شرایط استرس ترشح شده و باعث افزايش اشتها مى‌شود. درنتیجه زمانى كه دچار استرس مى‌شويد، تمايل بدن نسبت به غذاهاى پركالرى نيز افزايش پيدا مى‌كند.

 
3. مصرف داروهای ضدافسردگی

يكى از اثرات جانبى برخى از داروها، مانند قرص‌هاى ضدافسردگى، اضافه وزن و چاقى است. اگر فكر مى‌كنيد مصرف اين داروها باعث چاقى شما شده است، از پزشكتان بخواهيد تا در روش درمانى‌تان تغيير ايجاد كند، اما به هيچ وجه خودسرانه داروها را قطع يا كم نكنيد. در برخى افراد، مصرف هر دارويى كه منجر به بهبود شرایط بیماری مى‌شود، بهبود اشتها و اضافه وزن را در او به دنبال دارد. داروهای ضدالتهابی استروئیدی مثل پردنیزون نیز با احتباس مایعات و افزایش اشتها منجر به اضافه وزن می شوند. داروهاى روان درمانى و داروهای مورد استفاده در درمان تشنج، ميگرن، فشار خون بالا، ديابت و قرص‌هاى ضدباردارى نیز در این امر دخیل هستند.

 
4. کم کاری تيروييد

اگر غده تيروييد شما به اندازه كافى هورمون توليد نكند، احساس خستگی و ضعف و سرما کرده ، سوخت و ساز بدنتان كاهش يافته و درنتيجه دچار اضافه وزن مى‌شويد.

overweight person

 
5. يائسگى

اكثر زنان، در دوران يائسگى دچار اضافه وزن مى‌شوند. علاوه بر نقش هورمون‌ها، كاهش سوخت و ساز بدن بر اثر افزايش سن نيز از دلايل اصلى چاقى در دوران يائسگى می باشد.

 
6. سندرم کوشینگ

افزایش وزن یکی از علایم شایع این سندرم است. این سندرم در اثر ترشح زیاد هورمون استرس به نام کورتیزول ایجاد می شود. همچنین در اثر مصرف استروئیدها برای درمان آسم، آرتریت (التهاب مفاصل) یا لوپوس ، در پرکاری غدد آدرنال و در اثر تومور نیز ممکن است این سندرم بوجود آید. در این سندرم اضافه وزن بیشتر در نواحی صورت، گردن و کمر مشاهده می شود.

 
7. سندروم تخمدان پلى‌كيستيك

اين سندرم یک مشکل هورمونی شایع در میان زنان در سنین باوری می باشد. این مشكل، باعث تغييرات هورمونى ،به هم خوردن سیکل قاعدگی ، پرمویی و آکنه در بدن شده و همچنین آنها را نسبت به انسولين مقاوم مى‌كند، كه همين امر باعث اضافه وزن مى‌گردد. در چنين شرايطى، معمولا چربى دور شكمى افزايش پيدا مى‌كند که ریسک بیماری های قلبی را در این افراد بیشتر می کند.

 
8. ترك سيگار

اين كار يك تصميم درست و عاقلانه است، اما بدون اينكه متوجه شويد، همراه با ترك سيگار، دچار اضافه وزن نيز مى‌شويد. معمولا مقدار این اضافه وزن کمتر از 5 کیلوگرم می باشد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه