31 فروردين 1403



عوارض خطرناک قرص های ضد سوزش معده برای کلیه ها

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

HeartburnPillsبسیاری از افرادی که به #رفلاکس #معده مبتلا هستند از قرص های ضد #سوزش معده استفاده می کنند. در این مقاله عوارض خطرناک قرص های ضد سوزش معده برای کلیه ها را برای شما عزیزان ارائه می دهیم.

در بررسی یك مطالعه نشان داده شده است افرادی كه از قرص های رفع سوزش سر دل (PPIS) استفاده می كنند كه با عنوان  داروهای مهاركننده پروتون پمپ (این ها گروهی از داروها هستند که وظیفهٔ اصلی شان در بدن کاهش پایدار اسید معده است. عملکرد پی‌پی‌اچ‌ها شامل جلوگیری از ترشح اسید معده و برخی آنزیم‌های گوارشی است.) شناخته شده اند ، احتمال بروز بیماری های مزمن كلیوی در آنان به مراتب از افرادی كه از این قرصها استفاده نمی كنند بیشتر است.

این عارضه جانبی بندرت پیش می آید و مطالعات تایید نمی كند كه این دارو مسبب مشكلات كلیوی است .اما مطالعات قبلی به ارتباط این قرصها وعوارض جانبی اشاره می كند و باعث نگرانی ها می شود . زیرا هر ساله ده ها میلیون نفر از این قرصها استفاده می كنند و این قرص ها از طریق تجویز نسخه و یا غیر از آن فروخته می شود ،این قرصها در برخی كشورها با نامهای تجاری Prilose،  Zegerid, Prevacidشناخته می شوند.

طبق نظر دكتر مورگان گرامز از دانشگاه Johns Hopkins در Baltimore با افزایش شواهد تجربی موجود می توان گفت با مصرف این قرصها افرادی كه كاملا سالم بودند دچار عوارض جانبی زیان آوری شدند.

با توجه به گستردگی استفاده از قرص های مذبور،حتی عوارض جانبی خیلی ضعیف از این داروها می تواند بر روی تعداد زیادی از افراد اثر كند" گرامز همچنین اضافه می كند "بنابراین من فكر می كنم استفاده از (PPIS) باید بصورت منطقی باشد.

این قرصها سلولها را در دیواره معده از تولید اسید زیادی باز می دارد .علاوه بر این به جلوگیری از زخم معده و كاهش علائم رفلكس معده مثل سوزش سردل كمك می كند ، در حالی كه محققان در چگونگی اثر این داروها بر كلیه ها مطمئن نیستند ،تحقیقات قبلی تاثیر PPIS را بشكل التهاب كلیه كه بعنوان نفروز بین بافتی (سندرم نفروتیک Nephrotic syndrome که با نام نفروز نیز شناخته می‌شود در پزشکی و اورولوژی٬ مجموعهٔ علائم و سمپتوم‌هایی است که بخاطر آسیب به غشای پایه گلومرول‌های کلیه ایجاد می شود و کلیه‌ها به مقدار زیادی٬ پروتئین دفع می‌کنند.) است ، مربوط دانسته اند.

در مطالعه گرامز و همكارانش دو گروه وسیع از مردم  جهت بررسی ارتباط  میان استفاده كنندگان از PPI و بیماری های كلیوی مورد بررسی قرارگرفته اند. این تحلیل تاثیرمصرف  داروی  PPI را بر افزایش ریسك بیماری مزمن كلیوی در هر دوگروه بررسی  می كند، همچنین احتمال اضافه وزن در آنان  و یا نیاز به تجویز داروهای كاهنده فشارخون وكلسترول در افراد استفاده كننده از PPI وجود دارد. فشارخون بالا نیز ممكن است ریسك بیماری های كلیوی را افزایش دهد.

 HeartburnPills


در تحلیل اول، محققان داده را بر روی 10482 نفرمورد مطالعه، با بررسی نیمی از آنها برای بیشتر از 14 سال، از نظر تصلب شرایین یا سخت شدن سرخرگها بررسی كرده اند.

آنها متوجه شدند كه از 3220 نفر از افرادی كه مصرف كننده قرص (PPIS) بوده اند،56 نفر به صورت ناگهانی به بیماری مزمن كلیه مبتلا شده اند و در مقابل از 10160 نفر افرادی كه از قرصها استفاده نكرده اند 1382 نفر به بیماری كلیه مبتلا شده اند. بعبارت دیگر اگر 1000مصرف كننده قرص(PPI) در عرض یكسال بررسی شوند انتظار می رود كه تعداد 2/14 درصد جدید  مبتلا به بیماری كلیه مشاهده شود. در مقابل تعداد بیماران كلیوی  افرادی كه از این قرصها استفاده نكرده اند معادل 7/10 درصد بوده است.

محققان تخمین زده اند كه در یك دوره 10 ساله ریسك قطعی بیماری كلیوی مزمن 8/11 درصد در بین استفاده كنندگان PPI  و 5/8 درصد در بین عدم استفاده كنندگان از قرص می باشد.

 
در تحلیل دوم ،محققان  به بررسی داده برروی  248751 بیمار در یك مركز سلامتی در پنسیلوانیا انجام داده اند. این بار از 16900 مورد از افرادی كه ازاین قرص ها استفاده می كردند تعداد افراد مبتلا به بیماری مزمن كلیه 1921 نفر بودند . در مقابل افرادی كه از قرص ها استفاده نمی كردند 28226 نفر از 231851 بودند .

این رویداد  نادر برای مصرف كنندگان قرص(PPIS)معادل 1/20  درصد به ازاء هر 1000 نفر در یكسال  در مقایسه با 3/ 18 درصد از كسانی كه  مصرف قرص ندارند. به ازاء هر1000نفر در یكسال بود.

 محققان تخمین زده اند كه در یك دوره بیشتر از 10 ساله، ریسك قطعی بیماری كلیوی مزمن در بین بیماران  برای مصرف كنندگان قرص ، معادل 6/15 درصد و 9/13 درصد برای عدم مصرف كنندگان باشد.

 محققان موسسه پزشكی داخلی JAMA اعلام كرده اند كه این احتمال وجود دارد كه مصرف كنندگان قرص(PPI)ها شامل فاكتورهای دیگری برای ابتلا به بیمای كلیوی باشند كه هیچ گونه ارتباطی به دارو ندارد.

اگرچه طبق اظهارات دكتر Deborah Grady از دانشگاه  California در San Francisco یافته های حاصل از شواهد نشان میدهد که برخی از بیماران ممكن است بواسطه مصرف قرص های یاد شده در معرض عوارض جانبی آن قرار گیرند. آنها در تحقیقات قبلی شان ارتباط این قرصها را با مشكلات كلیوی ،قلبی ،عفونت و شكستگی های استخوانی بررسی كرده اند.

لازم است پزشكان مضرات وفواید قرص ها (PPIS)را بررسی كنند.این مطالعه همچنین اضافه میكند كه ریسك بیماری مزمن كلیوی بندرت رخ می دهد اما عوارض جانبی مربوط به این قرص ها برای مصرف كنندگان جدی است.

بسیاری از بیماران با مشكلات سوزش معده و سوءهاضمه می توانند با تغییر رفتار و سبك زندگی مانند ورزش بیشتر و نوشیدن الكل كمتر به آرام كردن دردهای شكمی كمك كنند تا بدین وسیله ضمن داشتن اثری مشابه با قرص (PPIS) ها از استفاده از آنها بی نیاز شوند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه