31 فروردين 1403



7 دلیل برای مصرف روزانه شکلات

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

chocolateهمانطور که می دانید #شکلات یکی از خوشمزه ترین #خوراکی هایی است که طرفداران زیادی هم دارد. در این مقاله 7 فایده شگفت انگیز شکلات را عنوان می کنیم.

عده کمی هستند که برای خوردن شکلات نیاز به دلیلی قانع کننده داشته باشند. طمع و انرژی بخشی فوری  آن کافی است تا آن را به لذتی بدون نیاز به تبلیغ تبدیل کند. (اما آن تنها تقویت کننده خلق و خوی، نیست. در وافع می توانی با افسردگی توسط رشد دادن خلق و خویت در یک باغ هم مبارزه کنی !)

اما اگر همیشه ازشکلات استفاده نمی کنید ممکن است برخی از خواص شگفت انگیز آن برای سلامتی را از دست داده باشید که هرگز درباره آنها چیزی نشنیده اید. پرفسول ویل کلاور( Will Clower) نویسنده کتاب جدید شکلات بخورید وزن کم کنید (Eat Chocolate, Lose Weight )می نویسد " در حقیقت در فرهنگهای سالم مصرف شکلات متداول است با اینکه تحقیقات تاکنون چیزی از اثرات سلامتی شکلاتهای غنی از کاکائو نشان نداده اند امادر مورداثبات اثرات زیاد شکلات می گوید. "به نظر منطقی می رسد که باید هر روز شکلات مصرف کنید مثل یک ویتامین خوشمزه"

البته که باید نوع درست آن را مصرف کنید, خریدن آبنبات  از سوپر مارکت را قطع کنید. مصرف محصولاتی که به میزان 70درصد یا بیشتر کاکائو دارند بیشترین میزان فایده شکلات تلخ را به شما می رسانند.

 
 این فواید شگفت انگیز چه هستند؟

جدای از شهرت شکلات بعنوان یک محرک جنسی و تقویت کننده آنی روحیه  ، در اینجا 7 دلیل برای مصرف روزانه شکلات را به شما می گوییم.

 

1. پوست سالم تر

مطالعات نشان داده که مصرف شکلات غنی از آنتی اکسیدان پوست را صاف تر، مرطوب تر و مقاوم تر در برابر آفتاب سوختگی می کند. مقاله ای در ژونال علوم تغذیه اروپا  ( European Journal of Nutrition ) نشان داد که مصرف مداوم کاکائو برای 12 هفته خشکی پوست را تا میزان 25 درصد کاهش می دهد این خبر خوشی است برای کسانی که از خشکی پوست رنج می برند.

فایده دیگر؟ آفتاب سوختگی کمتر. محققان انگلیسی به دو گروه از زنان به مدت 12 هفته شکلات شیری یا شکلات تلخ دادند و در پایان تحقیق میزان مقاومت در برابر اشعه های UV در گروهی که شکلات تلخ مصرف کرده بودند 2 برابر بود در حالیکه در گروه دیگر هیچ تغییری مشاهده نشد اساساً در پایان مطالعه مشخص شد  پرتوهای UV با قدرت دو برابر بیشتر می توانستند سبب بروز آفتاب سوختگی در گروهی که شکلات تلخ مصرف کرده بودند شوند. کاکائو موجب افزایش گردش خود در مویرگهای ریز روی سطح پوست می شود. رگهایی که اکسیژن و مواد مغذی را بهتر به پوست می رسانند موجب حفاظت از پوست در برابر کم آبی و آفتاب سوختگی می شوند.

 

2. دندانهای سالم تر

شکر موجود در شکلات است که موجب خراب شدن دندانهایتان می شود, درواقع شکلات از دندان ها محافظت می کند. غلاف دانه های کاکائو حاوی مواد آنتی باکتریالی است که از شکل گیری پلاک و بایوفیلمها (دسته ای از  میکروارگانیسمها که به یکدیگر چسبیده و لایه ای را روی دندان ایجاد می کنند) که باعث ایجاد حفره در دندان و ورود باکتریها به دندان می شود جلوگیری می کند. در واقع در مطالعه ای بر روی دانش آموزان هندی که به مدت 4 روز مسواک نزده بودند، نشان داد که یکبار شستشو با دهانشویه حاوی کاکائو میزان پلاک دندانهای آنها را تا 50 درصد کاهش داده و 21 درصد از باکتریهای دهان آنها را از بین برد.

 
3. کاهش اشتها و وزن

کاکائو غنی از فیبر و پروتئین است، یک تخته شکلات تلخ با سایز استاندارد 4 گرم فیبر و 8 تا 9 گرم پروتئین دارد و یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو 4 گرم فیبرو 1 گرم پروتئین دارد. اما حقیقت جالب دیگری نیز درباره شکلات وجود دارد: محققان هلندی دریافتند که  تنها با بوئیدن شکلات تلخ 85 درصد اشتهای افراد به نصف کاهش می یابد. آنها دریافتند که بوئیدن شکلات تلخ سبب ترشح هورمون ضد گرسنگی(گرلین) شده و اثر آن تا یک ساعت باقی می ماند.

 
4. قلبی سالم تر

شکلات به دلیل اینکه حاوی کره کاکائو که یک نوع چربی اشباع شده است همیشه مورد اتهام بوده اما مشخص شده که مانند سایر چربی های اشباع شده مثل روغن نارگیل (برخی متخصصین تغذیه عقیده دارند که روغن نارگیل، سرعت سوخت و ساز بدن را بالا می‌برد و بنابراین، از وزن افرادی که از این روغن استفاده می‌کنند کاسته می‌گردد. برخی پژوهش‌ها هم نشان داده‌اند که مصرف روغن نارگیل، خطر ابتلا به سرطان سینه را در خانم‌ها کاهش می‌دهد. با وجود این، برخی از پژوهشگران باور دارند که روغن نارگیل در هر حال، نوعی چربی اشباع شده است و حتی مصرف مقدار کمی از آن، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد)، کره کاکائو نیز می تواند برای شما مفید باشد. یک سوم چربی موجود در کره کاکائو اسید استئاریک است که در کبد تبدیل به اسید های چرب اشباع نشده به نامه اسید اولئیک می شود. اسید اولئیک در واقع سطح کلسترول بد خون یا (LDL) را کاهش و سطح کلسترول خوب یعنی (HDL) را افزایش می دهد. همچنین زنجیره های چندگانه ضد التهاب در کاکائو در مبارزه با التهاب مزمن عروق کمک کننده است و باعث افزایش انعطاف در عروق خونی و در نتیجه کاهش فشار خون شده و مانع چسبیدن پلاکتها به یکدیگر و دیواره رگها می گردد که همه اینها از عوامل ابتلا به بیماری قلبی می باشند.

chocolate

 
5. تمرکز بیشتر

بررسی تصاویر حاصل از ام آر آی افزایش جریان خون در مغز را که می تواند توانایی شما در تمرکز را افزایش دهد گزارش می دهند. مصرف مقدار اندکی از فلاونولهای کاکائو به مدت 5روز جریان خون به مغز را بهبود بخشیده و باعث بهبود عمکرد در بزرگسالان سالمی که فعالیتهای شناختی دارند می شود.

 
6. اضطراب کمتر

اضطراب باعث تولید کورتیزول در بدن می شود که جنبه منفی آن موجب تجمع چربی در ناحیه شکم یا رگها شده و این چربی انباشته شده در اندامها می تواند باعث افسردگی همراه با بیماریهای قلبی و سکته شود. تحقیق دیگری که در سال 2009 انجام شد نشان داد افرادیکه به مدت 2 هفته هر روز مقدار 40 گرم ( در حدود یک اونس) شکلات مصرف کردند سطح کورتیزول بدن آنها نسبت به ابتدای آزمایش و قبل از مصرف شکلات کاهش پیدا کرد. پس از یک دوره 30 روزه افرادیکه روزانه کاکائو مصرف کردند میزان اضطراب آنها 10 درصد کاهش داشته و به نسبت ابتدای تحقیق اظهار داشتند که به میزان 10 درصد آرامش بیشتری دارند.

7. ورزش موثرتر

افزایش سطح انرژی پیش از ورزش، قدرت داشتن در حین انجام تمرینهای سخت و کاهش دردهای پس از ورزش, شکلات می تواند به هر سه این موارد کمک کند. کاتچین ها و اپی کاتچین های موجود در کاکائو، دونوع آنتی اکسیدان هستند که جذب مواد مغذی توسط ماهیچه را افزایش داده و انرژی تولید می کنند که می تواند انرژی مورد نیاز شما را پرانرژی و آماده ورزش کرده و انرژی مورد نیاز در حین تمرین های ورزشی را نیز تامین کند. در یک مطالعه مشخص گردید که این آنتی اکسیدانها پس از دو هتفه مصرف کاکائو توسط موجودات آزمایشگاهی موجب افزایش مقاومت در برابر خستگی می شود. همچنین ترکیبات شیمیایی ضد التهاب موجود در کاکائو می تواند در مقایسه با نوشیدنیهای کربوهیدراتی یا انواع دیگر نوشیدنیهای ترمیم کننده ماهیچه ها میزان درد پس از ورزش را تا 5 برابر کاهش دهد .

بهترین روش برای بهره بردن از آن؟ پس از ورزش چند قطعه شکلات تلخ به اندازه انگشت شصت را روی زبان قرار داده تا آب شوند.

دکتر کلاور می نویسد:رمز بهره بیشتر از این فواید استفاده مداوم است.  او مصرف 40 گرم شکلات تلخ به مدت حداقل هشت هفته را توصیه می کند میزان مصرف هر روز باید به قسمتهای 5 گرمی ( اندازه مفصل انتهایی انگشت شصت) تقسیم شود. هر تکه را روی زبان قرارداده به آرامی آب کنید. به برخی از ایده در مورد چگونگی ترکیب شکلات به رژیم غذایی روزانه خود نیاز داریم؟

اگر شکلات تلخ دوست ندارید می توانید به همان میزان پودر ( کاکائو طبیعی non-Dutched) یا دانه کاکائو که مثل چیپس شکلات بدون شکر است را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. 5 گرم پودر کاکائو تقریباً معادل یک قاشق چایخوری است.  شما می توانید نسخه های آلی و  طبیعی، در میان دیگر شرکت های پیدا کنید.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه