09 فروردين 1403



باورهای اشتباه در مورد مصرف نمک

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

saltهمانطور که می دانید #نمک دارای #خواص زیادی است و #بدن به آن نیاز دارد اما نباید در مصرف ان زیاده روی کرد. در این مقاله باورهای اشتباه در مورد مصرف نمک را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

نمک از ترکیب سدیم و کلراید تشکیل شده است و همیشه به بدی از آن یاد شده. اما سدیم برای توازن مایعات بدن، انتقال پیام های عصبی، انقباض ماهیچه و سایر فعالیتهای مهم بدن ضروری است. و اگرچه تا کنون به یقین نشان داده نشده که رژیم غذایی کم نمک چه اثرات مثبتی بر بهبود بیماریهای قلبی یا  پیشگیری از مرگ و میر افراد دارد ( به غیر از افرادی که در حال حاضر به بیماری قلبی یا فشار خون مبتلا هستند) اما بسیاری از متولیان سلامت هنوز توصیه به محدود کردن مصرف نمک دارند.

داستان نمک یک داستان سیاه و سفید نیست. برخی متخصصان بهداشت حتی می گویند که محدودیت نمک اثرات سوء بر سلامت دارد.
پس داستان چیست؟

5 باور متداول درباره نمک و سدیم و تاثیرشان بر سلامت شما :

1- نمک اصلاً برای شما خوب نیست

نادرست است،
نمک برای زندگی ضروری است. نمک یک جزء اصلی از خون شماست. نمک به حمل مواد مغذی به داخل و خارج از سلول های شما کمک می کند. فشار خون را تنظیم می کند و نقش مهمی در عملکرد سیستم عصبی ایفا می کند. ما به نمک نیاز داریم، نه خیلی کم نه خیلی زیاد. میزان نمکی که برای شما مناسب است به حساسیت بدن شما به نمک بستگی دارد.

2- اگر به غذای در حال پخت و یا سر میز نمک اضافه نمی کنید رژیم غذایی شما کم نمک است

نادرست است؛
بخش اعظم سدیم مصرفی از غذاهای فرآوری شده دریافت می شود نه نمکی که شما هنگام پخت و یا سر میز به غذا اضافه می کنید.و مصرف میزان زیادی غذای فرآوری شده در رژیم غذایی برای هیچ کس ضروری نیست! گوشتهای فرآوری شده، سوپهای کنسروی، گوجه فرنگی و سس پاستا، عصاره گوشت، نانها ، بیسکوئیت ها با روکش نمکی ، و خلاصه هر چیزی که در بسته بندی با نمک زیاد تهیه می شود. اگر از غذاهای فرآوری شده استفاده می کنید به دنبال سوپها و سسهای کم سدیم باشید که در بسیاری از فروشگاهها عرضه می شوند.

salt

3- نمکهای فانتزی مثل نمک هیمالیا، نمک کوشر و نمک دریا، سدیم کمتری نسبت به نمک معمولی دارند

نادرست است،
همه انواع نمک ها حاوی مقدار مشابهی از سدیم هستند و هیچ مطالعه که ثابت کند که یکی سالم تر از دیگری است وجود ندارد. استدلال مخالفان نمک این است که این "نمک فانتزی" حاوی سدیم کم و مواد معدنی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن و فسفر است، اما شواهد کمی برای اثبات این وجود دارد.این نمک ها ممکن است، با این حال، طعم بهتر و کمتر فرآوری شده باشند،اما انتخاب نوع نمک واقعا به اولویت های شخصی افراد بستگی دارد.


4-من جوان هستم پس لازم نیست مراقب میزان نمک مصرفی خود باشم

نادرست است،
وقتی نمک زیادی می خورید بدن شما مایعات بیشتری در خود نگه می دارد. این حجم آب اضافی سبب ایجاد فشار روی اندامهایی مثل قلب و کلیه ها و بعلاوه عروق شما می شود که ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی و فشار خون را در مراحل بعدی زندگی افزایش می دهد. درحالیکه افراد جوان نیاز به محدودیت شدید در مصرف نمک ندارند اما ایده خوبی نیست که فرد به خوردن غذاهای پر نمک عادت کند.

5-واکنش بدن همه افراد به نمک یکسان است

نادرست است،
اغلب ما یا حساس و یا مقاوم به نمک هستیم. میزان حساسیت و مقاومت به نمک با فاکتورهای خاصی از جمله ژنتیک، نژاد/قومیت، سن، سایز بدن و رژیم غذایی کلی تعیین می شود. حساسیت به نمک با تغییر قابل توجه فشار خون فرد در نتیجه افزایش یا کاهش میزان نمک در رژیم غذایی تعریف می شود.


افراد مسن، افراد دارای اضافه وزن، زنان، نژاد آفریقایی – آمریکایی و جنوب آسیا جزء گروههایی هستند که به داشتن حساسیت بیشتر به نمک شناخته می شوند. مساله حساسیت به نمک دلیل مطالعات متعددی است که نتایج متناقصی درباره اثر سدیم برسلامت عمومی جامعه دارند. برخی افراد با مصرف نمک تغییری در فشار خون یا جذب آب احساس نمی کنند در حالیکه برخی بسته به میزان حساسیتشان به نمک متوجه این تغییرات می شوند. بیشتر مطالعات درباره عموم مردم گزارش می دهند که این افراد حساس به نمک هستند که باید بیشتر مراقب میزان سدیم مصرفی باشند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه