09 فروردين 1403



کاهش علائم پیش از قاعدگی با رژیم غذایی غنی از آهن

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

دکتر مینو فروزانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه تقریبا تمام زنان و دختران جوان در روزهای قبل از دوره قاعدگی دردها و ناراحتی‌های جسمی را تحمل می‌کنند، گفت: کاهش این دردها و مشکلاتی مثل نفخ، دل‌ پیچه و احساس عصبانیت به سادگی امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه گاهی مواقع زنان و دختران جوان تمایل شدیدی به خوردن عدس، گوشت قرمز، جگر یا اسفناج پیدا می‌کنند، گفت: مطالعات نشان می‌دهد این کشش ممکن است با دوره ماهانه آنها ارتباط داشته باشد و تلاش بدن برای برطرف کردن مشکلات مرتبط با این دوره باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: زنانی که رژیم غذایی غنی از آهن دارند، 30 تا 40 درصد کمتر از سایرین مشکلات قبل از قاعدگی را تجربه می‌کنند.

وی افزود: گروهی که روزانه حدود 20 میلی‌گرم آهن مصرف می‌کنند بسیار کمتر از گروهی که آهن مصرف نمی‌کنند، دچار مشکلات و ناراحتی‌های پیش از قاعدگی می شوند.

فروزانی گفت: زنانی که در روزهای پیش از شروع قاعدگی به شدت درد دارند و علائمی مثل نفخ معده، بی‌اشتهایی و عصبانیت آزارشان می‌دهد، باید مواد غذایی مصرف کنند که دارای آهن زیادی است.

تامین آهن مورد نیاز بدن با مصرف غلات

این دکترای تغذیه با تاکید بر اینکه بهتر است بیشتر از نیمی از آهن مورد نیاز قبل از ظهر به بدن برسد، گفت: یک فنجان غلات کامل حل شده در یک لیوان شیر می‌تواند حدود 50 درصد نیاز روزانه به آهن را برطرف کند.

وی تاکید کرد: تنها یک فنجان عدس می‌تواند 40 درصد نیاز روزانه بدن به آهن را برطرف کند. عدس به عنوان درمانی برای ضعف و بی‌حالی و خستگی و دوره‌های نامنظم زنان بسیار سودمند است. مصرف یک روز در میان عدس به عنوان صبحانه یا ناهار آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند اما خوردن سایر حبوبات هم باید به موازات عدس ادامه یابد، زیرا حبوبات غنی از مواد مغذی و مواد مفید برای بدن هستند.

فروزانی گفت: زنانی که طی هفته حداقل 3 نوبت در غذاهای خود از اسفناج استفاده می‌کنند، طی روزهای پیش از قاعدگی علائم کمتری را تجربه می‌کنند. یک لیوان اسفناج بخارپز شده حدود 7 میلی‌گرم آهن در خود دارد که این به معنای تامین حدود یک ‌سوم نیاز روزانه بدن یک زن جوان به آهن است.

وی با اشاره به اینکه آهن در بدن انسان به تولید هورمون سروتونین کمک می‌کند، گفت: سروتونین واسطه شیمیایی است که بر کنترل خلق و خوی انسان تاثیر دارد. پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که شاید علت مشکلات و دردهای قبل از دوره ماهانه زنان و دختران جوان کمبود برخی هورمون‌ها یا مواد شیمیایی و واسطه‌های شیمیایی بدن باشد.

فروزانی تصریح کرد: اگر زنان مقدار کافی آهن در روز به بدن خود برسانند، مقدار کافی سروتونین در بدن آنها ترشح می‌شود و علایم و مشکلات پیش از قاعدگی نیز کاهش می یابد.

این دکترای تغذیه در پایان خاطرنشان کرد: خوردن آهن زیاد می‌تواند باعث افزایش بیش از حد آهن در بدن شده، تجمع آهن اضافی در بدن باعث ایجاد مشکل می‌شود. میزان مورد نیاز آهن روزانه بدن به صورت رژیم غذایی یا مکمل باید با نظر پزشک متخصص به بدن برسد.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه