06 ارديبهشت 1403



دوران باربی تمام شد!!

0 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

بعد از سالها سيطره عروسک «باربي» بر زندگي زنان و دختران سرتاسر جهان، حالا شرکت هاي غربي مد و عروسک سازي به دنبال جايگزين کردن مدل جديدي به جاي اين عروسک هستند؛ مدلي که با زندگي واقعي آدم هاي اين روزگار سازگار باشد تا شايد ديگر زنان و دختران مجبور نباشند براي تبديل شدن به آن، زندگي را بر خود و اطرفيانشان سخت کنند.

 

اپيدمي رسيدن به سايز صفر در بين دختران و آن حکايت هاي غريب تلاش براي لاغر شدن انگار دارد تمام مي شود؛ انگار نبايد ديگر منتظر شنيدن خبرهايي مثل اين باشيم که فلان دختر براي باربي شدن آنقدر رژيم گرفته تا مرده است؛ انگار دنياي سرمايه داري سر عقل آمده است و از اين پس ديگر نبايد خبرهاي عجيبي مانند گرفتن رژيم غذايي سخت و خوردن دستمال کاغذي براي باربي شدن را بشنويم.

دوران باربي تمام شده است و اين تمام شدن نشان مي دهد که دنياي سرمايه داري با سلطه رسانه اي و آن همه سودي که از بابت فروش محصولات مرتبط با اين عروسک کرد، حالا به اين نتيجه رسيده است که بايد در ارزش هاي خود براي مدسازي تجديدنظر کند. اين تمام شدن از سوي ديگر، نشان مي دهد که دنياي سرمايه داري به چيزي جز سود خود فکر نمي کند و هنجارهايي که مي سازد همه به دنبال مصرف گرايي و فروش بيشتر و در عين حال، تبديل کردن آدم هاي متفاوت به قالب هايي يکسان و شبيه هم است.

انگيزه و علت هر چه باشد، بايد گفت حالا ديگر دوران باربي تمام شده است. «لاميلي» چاق تر و واقعي تر از باربي است؛ آنقدر که دختران و زنان جوان، مانکن ها و کارکنان سالن هاي مد ديگر مجبور نخواهند بود براي لاغر شدن رنج مصرف هزار نوع قرص و رژيم شيميايي را تحمل کنند. شايد حالا سرمايه داري و شرکت هاي مد به اين نتيجه رسيده اند که بازار امروز دنيا در دست آدم هايي است که چندين ساعت در روز کار مي کنند و ديگر فرصت کافي براي گرفتن رژيم و لاغر شدن ندارند، پس بايد الگوي آدم ها را عوض کنند؛ پس، «لاميلي» کليشه و قالبي جديد براي بازار سرمايه داري است تا با تشويق کردن زنان براي نزديک شدن به آن، سرمايه و درآمدي نو کسب کند.

لاغر زيبا نيست! متوسط و نرمال زيباست!

بي بي سي گزارش داد: «نيکلاي لام» جوان 25 ساله اي از اهالي آمريکا عروسک «لاميلي» را طراحي کرده است. او بعد از رونمايي اين عروسک از مردم خواسته است ۹۵ هزار دلار به او کمک مالي کنند تا بتواند اين عروسک را وارد بازار کند؛ اين مبلغ قبل از مدتي که او درخواست کرده بود تامين و به حساب او واريز شد.

به نظر مي رسد اين شيوه معرفي، ترفند ديگري از سوي نظام سرمايه داري و شرکتهاي پشت پرده مد سازي است تا عروسک جديد را مردمي تر جلوه دهند و بازار داغتري براي آن فراهم کنند.

در عين حال، برخي کارشناسان مي گويند مردم آمريکا و ديگر کشورها بعنوان بخشي از نظام سرمايه داري با حمايت از اين عروسک نرمال، اعتراض خود را به فرهنگ باربي نشان مي دهند و مي خواهند بگويند که دوران باربي تمام شده است.

لاميلي دختري با اندامي متوسط و با آرايش بسيار کم است و اندام او بر اساس متوسط ابعاد جسماني يک دختر جوان ۱۹ ساله طراحي شده است. لاميلي تنها بلوند نيست و موهاي قهوه اي هم دارد. در بيشتر عکس هاي تبليغاتي، لاميلي پوشيده تر از باربي لباس پوشيده است و لباس هاي او نيز ساده هستند؛ اين نشان مي دهد که لاميلي بيشتر از باربي به مردم واقعي نزديک است.

اشتهاي بيمارگونه براي باربي شدن

تلاش براي لاغر شدن و رسيدن به سايز باربي بيماري هايي را براي دختران و زنان همراه داشت، بي اشتهايي عصبي بنا به تعريف علمي آن به ضريب توده بدني (BMI) کمتر از ۱۷.۵ اطلاق مي شود. نتايج يک پژوهش نشان مي دهد که در سال ۲۰۰۷ متوسط BMI در زنان ۱۵ تا ۲۴ سال ايراني، ۲۴.۹ و در زنان ۲۵ تا ۳۴ ساله، ۲۶.۹ است. اين آمار نشان دهنده تلاشي است که زنان ايراني براي لاغر شدن و رسيدن به سايز باربي انجام داده اند.

پژوهشي ديگر نشان مي دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد مبتلايان به بي اشتهايي عصبي زنان بين ۱۵ تا 40 سال هستند. در کشورهاي غربي نيز از هر 20 نوجوان يک نفر به اين بيماري مبتلا است.

افزايش چشمگير موارد بيماري بي اشتهايي عصبي ( Anorexia nervosa ) در سال هاي اخير محصول تبليغ رسانه ها در ارائه ويژگي هاي جسماني خاص و نادري بعنوان اندام زيبا تلقي شده است؛ ويژگي هاي که عروسک باربي نماد کامل آن است.

دانشمندان اين بيماري را بجاي آنکه صرفا در ميان بيماري هاي فيزيکي قرار دهند، در زمره بيماري هاي «اجتماعي» قرار داده اند؛ بيماري خطرناکي که شيوع آن در دختران ده برابر پسران است.

به گفته کارشناسان، در کنار عوامل بيولوژيک، ژنتيکي و روانشناختي، عوامل محيطي و فرهنگي در اين بيماري نقش مهمي دارند. در ميان عوامل فرهنگي، نقش رسانه ها و ابزارهاي فرهنگ ساز بارز است و تاثير عروسک هاي باربي نيز در همين راستا ارزيابي مي شود. حالا "لاميلي" داراي اندازه هاي طبيعي تري است، بطور مثال، اندازه دور کمر باربي 45/7 سانتيمتر بود اما اين رقم براي لاميلي 78/7 سانتيمتر است. به اين ترتيب، با تمام شدن دوران باربي ديگر نبايد نگران بيماري هاي ناشي از تلاش دختران براي لاغري مفرط بود؛ لاغر شدني که به دليل حضور باربي در جاي جاي زندگي دختران جهان به ارزش بدل شد و حالا «لاميلي» مي خواهد اين ارزش را بر هم بريزد.

گردآوری: مامی سایت/جام جم

منبع عکسها: سایت شخصی نیکولای لام


نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر به عنوان مهمان

0 محدودیت حروف
متن شما باید بیشتر از 5 حرف باشد
نظر شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد.
  • هیچ نظری یافت نشد

برترین وبلاگ ها

malihejoon773
نام وبلاگ: malihejoon773
باران67
نام وبلاگ: باران67
✿ نیلوفرانه ✿
نام وبلاگ: ✿ نیلوفرانه ✿
kurosh1
نام وبلاگ: kurosh1

لینکهای ویژه