نظر سنجی 76 امین مسابقه عکاسی مکمل
Like Tree9Likes

موضوع: حقوق زن در خانه

نمایش نتایج: از 33 به 40 از 57
صفحه 5 از 8 نخستنخست ... 2345678 آخرینآخرین
  1. #33
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
    محل سکونت
    اهواز
    نوشته ها
    64
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    42
    پسند کرده
    0

    Re: حقوق زن در خانه

    تویه برنامه قانون و قضا که از شبکه یک پخش میشه گفته زن اگر در منزل پدر در رفاه کامل بود و دارای خادم و راننده بود مرد موظف است بعد از ازدواج انها را برای زن فراهم کند
    [HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#ffffff]هیچ وقت ظاهر زندگی خودتو با باطن زندگی کسی مقایسه نکن[/HIGHLIGHT][/HIGHLIGHT]

  2. #34
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    محل سکونت
    زیر سایه خدا ...
    نوشته ها
    45
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    6
    پسند کرده
    0

    Re: حقوق زن در خانه

    دوستان میخوام بدونم زن میتونه تعیین کنه که کجا مرد باید خونه اجاره کنه ؟
    یعنی محل سکونت رو زن انتخاب کنه ( نخواد نزدیک خوانواد شوهرش باشه )

    زنانه عاشق شو ...
    مردانه از عشقت محافظت کن ...
    و کودکانه سالهای سال عشقت را تازه نگهدار ...


  3. #35
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
    محل سکونت
    اهواز
    نوشته ها
    64
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    42
    پسند کرده
    0

    Re: حقوق زن در خانه

    نقل قول نوشته اصلی توسط ستاره عشق
    دوستان میخوام بدونم زن میتونه تعیین کنه که کجا مرد باید خونه اجاره کنه ؟
    یعنی محل سکونت رو زن انتخاب کنه ( نخواد نزدیک خوانواد شوهرش باشه )
    اگه جز شرایط عقد باشه و تویه عقد نامه حق مسکن ذکر شده باشه میتونه تعیین کنه
    [HIGHLIGHT=#ff0000][HIGHLIGHT=#ffffff]هیچ وقت ظاهر زندگی خودتو با باطن زندگی کسی مقایسه نکن[/HIGHLIGHT][/HIGHLIGHT]

  4. #36
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    مامان زرزر آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۰/۰۵/۰۶
    محل سکونت
    شهر راز
    نوشته ها
    515
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    261
    پسند کرده
    94

    Re: حقوق زن در خانه

    1سري از قوانيين رو حالا فهميدم وليي باوركنيد مرد اگه خوب باشه احتياج به شرح دادن وظايفش نيست و اگه بد هم باشه شاهنامه هم تو گوشش بخوني باز هم راه خودشوميره..اينها مسايل اخلاقياتي هست كه با وجدان هم سر و كار داره.
    به نظرم اون چيزي كه مهمه اينه كه اگه از اول زندگي شرايط اخلاق و فرهنگ به هم نخورد..لج و لجبازي نكنند و سعي كنن با رفتار درست و محبت هر چيزي رو به هم ياد بدن آخه در غير اينصورت بعد از چند سال ميبيني ناخواسته اگه 2 تا خصوصيت خوب هم داشت از بين رفته...صرف اينكه بشينيم تا شوهرمون مثل قاضي تمام حق و حقوقمون رو بده راه به جايي نميبريم
    همه دنیا بخواد و تو بگی
    نه
    نخواد و تو بگی
    آره
    ....تمومه

  5. #37
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    نوشته ها
    2
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    0
    پسند کرده
    0

    Re: حقوق زن در خانه

    نقل قول نوشته اصلی توسط mahsali
    i
    1) چند همسری
    تعدد زوجات از اشكال مختلف چند همسری است كه در جوامع مختلف شایع بوده است. دین مبین اسلام به مرد اجازه داده است تا چهار زن اختیار نماید. این اجازه محدود به رعایت عدالت بین همسران بوده و منع مرد از اختیار بیش از یك زن در صورت بیم از عدم رعایت عدالت، ازجمله دستورات قرآن كریم است. علاوه بر كتاب، سنّت نیز بر قبح ظلم و نفی آن به طور كلی و عدم رعایت حقوق همسران به طور خاص تأكید نموده است. رسول اكرم (ص) وضعیت مردی را كه بین دو زن خود به عدالت رفتار نمی*كند و به یكی بیش از دیگری اظهار تمایل نماید، بدین صورت ترسیم می*نماید كه در روز قیامت داخل در آتش می*شود به گونه*ای كه یك طرف بدن خود را به زمین می*كشد.
    در رابطه با تعدد زوجات ذکر چند نکته به نظر می رسد:
    اسلام ضمن تشریع چند همسری (تعدد زوجات) آن را به صورت مطلق و همگانی نپذیرفت، بلکه آن را به اصول و ضوابط خاصی مقید کرد. چنان که تقریبا می توان گفت چند زنی در اسلام، نوع و الگوی خاصی است که آن را از سایر موارد مشابه جدا می کند.
    نظام چند زنی، ضمن آن که نحوه خاصی از ازدواج می باشد از اصول و قوائد ازدواج اسلامی خارج نیست بلکه تحت همان ضوابط و اصول ازدواج اسلامی و مشمول احکام آنست.
    برخلاف تصور شابع یکی از ارکان این نوع از ازدواج ، زنی است که قرار است عقد نکاح با او برقرار شود به عبارت دیگر این زن ، همانند ازدواج معمولی ، قدرت قبول و یا رد این نکاح را دارد؛ یعنی بدون اذن واجازه او چنین عقدی برقرار نمی شود.
    زن اول پیش از عقد خود می تواند شرط کند که همسرش غیر از او هیچ زن دیگری را به عقد ازدواج خود درنیاورد .
    از این رو در دین اسلام چنان نیست که هر مردی بتواند با تشخیص خود با هر زنی ازدواج کند و با دستاویز قرار دادن آیات قرآن و سنت پیامبراکرم (ص) عمل خود را موجه جلوه دهد و به این وسیله موجب ایجاد خلل و هرج و مرج خانوادگی و اجتماعی شود و این اصل اسلامی را با عملکرد خام و نارسای خود زیر سوال ببرد و کاری بکند که بهانه جویان غیرمنصف ، دلیلی برای نقد و سرکوب این حکم شرعی به دست بیاورند.
    شکی نیست که اصل مسئله «تعدد زوجات» یا چند زنی، مورد قبول شریعت اسلام است و این دین بنا به اصول و ضوابط خاص خود آن را تشریع نموده است. از این رو مانند هر حکم شریعی دیگر، برای اجرای بهتر و کارآمد نیازمند فراهم شدن زمینه های لازم است که بدون وجود آن ها اجرای آن سازنده و بجا نخواهد بود . علاوه بر این در صورتی که اجرای آن بدون در نظر گرفتن اهداف و مقاصد و شرعی موجب پدید آمدن خلل در نظام اجتماعی و ... بشود یا مضرت خاصی را به بار بیاورد ، حاکم شرع یا متولیان و کارگزاران دینی واجد شرایط می توانند از انجام و اجرای آن جلوگیری نمایند.

    قسمتی از کتاب زن، دین، اخلاق از دو نظرگاه مختلف
    mahsali
    انسان چیزی جز آزادی نیست، به همان اندازه که آزادتر، انسان تر

  6. #38
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۹۱/۰۲/۳۰
    نوشته ها
    2
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    0
    پسند کرده
    0

    Re: حقوق زن در خانه

    نقل قول نوشته اصلی توسط mahsali
    i
    1) چند همسری
    تعدد زوجات از اشكال مختلف چند همسری است كه در جوامع مختلف شایع بوده است. دین مبین اسلام به مرد اجازه داده است تا چهار زن اختیار نماید. این اجازه محدود به رعایت عدالت بین همسران بوده و منع مرد از اختیار بیش از یك زن در صورت بیم از عدم رعایت عدالت، ازجمله دستورات قرآن كریم است. علاوه بر كتاب، سنّت نیز بر قبح ظلم و نفی آن به طور كلی و عدم رعایت حقوق همسران به طور خاص تأكید نموده است. رسول اكرم (ص) وضعیت مردی را كه بین دو زن خود به عدالت رفتار نمی*كند و به یكی بیش از دیگری اظهار تمایل نماید، بدین صورت ترسیم می*نماید كه در روز قیامت داخل در آتش می*شود به گونه*ای كه یك طرف بدن خود را به زمین می*كشد.
    در رابطه با تعدد زوجات ذکر چند نکته به نظر می رسد:
    اسلام ضمن تشریع چند همسری (تعدد زوجات) آن را به صورت مطلق و همگانی نپذیرفت، بلکه آن را به اصول و ضوابط خاصی مقید کرد. چنان که تقریبا می توان گفت چند زنی در اسلام، نوع و الگوی خاصی است که آن را از سایر موارد مشابه جدا می کند.
    نظام چند زنی، ضمن آن که نحوه خاصی از ازدواج می باشد از اصول و قوائد ازدواج اسلامی خارج نیست بلکه تحت همان ضوابط و اصول ازدواج اسلامی و مشمول احکام آنست.
    برخلاف تصور شابع یکی از ارکان این نوع از ازدواج ، زنی است که قرار است عقد نکاح با او برقرار شود به عبارت دیگر این زن ، همانند ازدواج معمولی ، قدرت قبول و یا رد این نکاح را دارد؛ یعنی بدون اذن واجازه او چنین عقدی برقرار نمی شود.
    زن اول پیش از عقد خود می تواند شرط کند که همسرش غیر از او هیچ زن دیگری را به عقد ازدواج خود درنیاورد .
    از این رو در دین اسلام چنان نیست که هر مردی بتواند با تشخیص خود با هر زنی ازدواج کند و با دستاویز قرار دادن آیات قرآن و سنت پیامبراکرم (ص) عمل خود را موجه جلوه دهد و به این وسیله موجب ایجاد خلل و هرج و مرج خانوادگی و اجتماعی شود و این اصل اسلامی را با عملکرد خام و نارسای خود زیر سوال ببرد و کاری بکند که بهانه جویان غیرمنصف ، دلیلی برای نقد و سرکوب این حکم شرعی به دست بیاورند.
    شکی نیست که اصل مسئله «تعدد زوجات» یا چند زنی، مورد قبول شریعت اسلام است و این دین بنا به اصول و ضوابط خاص خود آن را تشریع نموده است. از این رو مانند هر حکم شریعی دیگر، برای اجرای بهتر و کارآمد نیازمند فراهم شدن زمینه های لازم است که بدون وجود آن ها اجرای آن سازنده و بجا نخواهد بود . علاوه بر این در صورتی که اجرای آن بدون در نظر گرفتن اهداف و مقاصد و شرعی موجب پدید آمدن خلل در نظام اجتماعی و ... بشود یا مضرت خاصی را به بار بیاورد ، حاکم شرع یا متولیان و کارگزاران دینی واجد شرایط می توانند از انجام و اجرای آن جلوگیری نمایند.

    قسمتی از کتاب زن، دین، اخلاق از دو نظرگاه مختلف
    mahsali
    سلام ، درصورتی که یک مرد بتواند عدالت را در مورد چهار زن رعاعیت کند باز هم عدالت نیست . آیا اگر یک زن عدالت را بین 4مرد رعایت کند می تواند چنین ازدواجی داشته باشد؟
    انسان چیزی جز آزادی نیست، به همان اندازه که آزادتر، انسان تر

  7. #39
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    زری گل همیشه بهار آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    محل سکونت
    ژاپن
    نوشته ها
    212
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    327
    پسند کرده
    70

    Re: حقوق زن در خانه

    زن و مسايل حقوقی در خطابات قرآنی
    زن و حقوق مدنی يا خانواده
    زن و حقوق اقتصادی
    زن و حقوق اجتماعی و سياسي

    زن و حقوق مدنی يا خانواده:
    1ـ حقوق زن بر عهده شوهر

    الف) حق رفتار شايسته. قرآن كريم برخلاف ملل گذشته و اعراب جاهليت، كه با زنان رفتار بد و برخورد ناشايسته داشتند، خطاب مى‏كند با زنان رفتار خوش نماييد؛ اگرچه آنها را نمى‏پسنديد: «يا ايّها الّذين آمنوا... و عاشروهنّ باالمعروف فَاِنْ كرهتموهنّ».(11)

    ب) حق مسكن. قرآن كريم دستور مى‏دهد به هر جا كه خودتان سُكنى مى‏گزينيد به زنان همان‏جا سكنى بدهيد: «اسكنوهنّ من حيث سكنتم من وَجدكم».(12)

    ج) حق نفقه. قرآن كريم برخلاف اعراب جاهليت به زنانش نفقه نمى‏دادند، مى‏گويد به زنان‏تان نفقه بدهيد: «الرّجال قوّامون على النّسآء بما فضّل اللّه بعضهم على بعضٍ و بما انفقوا من اموالهم».(13)

    د) حق مهر. قرآن كريم برخلاف عادات جاهليت كه به زنانش مهر نمى‏دادند دستور مى‏دهد به زنان‏تان مهرش را به عنوان هديه تقديم نماييد: «و آتُوالنّسآء صدقاتهنّ نحلة».(14)

    2- حقوق زن بر عهده فرزندان

    قرآن كريم بر همه اين ايده‏ها و باورها و فرهنگ‏هاى غلط، مُهر بطلان مى‏زند و حقوق بس بزرگ براى مادران در كنار حقوق پدران بيان مى‏كند، كه به طور اجمال، به مهم‏ترين آنها اشاره مى‏شود.

    الف) حق احسان. قرآن كريم در آيات متعدّد در كنار دعوت به يكتاپرستى و نهى از پرستش غير نيكى به پدر و مادر را پيش مى‏كشد و به آن فرمان مى‏دهد، گويى نيكى به اين رو در دومين مرحله از اهميت قرار دارد:

    «و اعبد و اللّه و لاتشركوا به شيئاً و باالوالدين احساناً».(19)

    «قل لو تعالَو اَتلُ ما حرّم ربّكم عليكم الاّ تشركوا به شيئاً و باالوالدين احساناً».(20)

    «و اذ اخذنا مثاق بنى اسرائيل لاتعبدون الّا اللّه و باالوالدين احساناً».(21)

    احسان، يك مفهوم وسيع و دامنه‏دار است كه محدود و منحصر به يك يا چند چيزى نمى‏شود و هر كار نيك و شايسته انسان براى كسى انجام دهد كه منفعت مادى و يا معنوى براى او در بر داشته باشد احسان براى او شمرده مى‏شود، پس انفاق و رسيدگى به امور مادى و معيشتى پدر و مادر احسان به آنها است، قرآن كريم به اين مطلب اشاره دارد: «يسئلونك ماذا يُنفقوا قُل ما انفقتم من خيرٍ فللو الدين و الاقربين»(22)

    ب) حق احترام. قرآن كريم احترام پدر و مادر را خصوصاً در دوران پيرى و شكستگى آنان واجب و لازم مى‏داند، از كلام درشت و برخورد ناشايسته با آنان نهى نموده «و قضى ربّك اَلاّ تعبدوا اِالاّ ايّاهُ و باالوالدين احساناً اِمّا يَبْلُغَنّ عند الكِبَر احدهما او كلاهما فلاتقل لهما اُفٍّ و لاتنهرهما».(23)

    نيز به برخورد شايسته و گفتار كريمانه با آنان، امر مى‏نمايد: «و قل لهما قولاً كريما»(24) اين حق احترام به درجه‏اى است كه قرآن دستور مى‏دهد در مقابل آنان متواضع باشيد و به آنان لطف و محبّت نماييد: «و اخفض لهما جناح الذُّلِّ من الرّحمة».(25)

    ج) حق دعا و طلب آمرزش. قرآن كريم ما را فرمان مى‏دهد براى پدر و مادرتان دعا بكنيد و از خداوند براى آنها طلب آمرزش نماييد: «قُل ربّ ارحمهما كما ربّيانى صغيرا»(26) دعا در حق پدر و مادر اختصاص به زمان حيات آنها ندارد و پس از درگذشت آنها نيز در ياد آنها بود و برايشان طلب مغفرت و آمرزش كرد، قرآن كريم مى‏فرمايد: «ربّ اغفرلى و لوالدىّ».(27)«ربّنا اغفرلى و لوالدىّ و للمؤمنين يوم يقوم الحساب».(28)
    زن و حقوق اقتصادی
    براى هرچه بيشتر روشن شدن ريزه‏كاريهاى مطلب مى‏توان منابع دارايى زن را در امور زير خلاصه كرد كه قرآن كريم نسبت به همه آنها براى زن استقلال و مالكيت تام داده است.

    1- كار و دستمزد: قرآن كريم به خلاف دوران جاهليت كه براى زن هيچ گونه حق كار و دستمزد قائل نبودند تمام دست‏رنج او را پدر يا شوهرش تصاحب مى‏كرد. اعلان مى‏دارد زنان مانند مردان مالك بهره كار و زحمت‏شان مى‏باشد، «للرّجال نصيبٌ ممّا اكتسبوا و للنّسآء نصيبٌ ممّا اكتسبن».(34)

    2- مهر: در جاهليت مهر نيز به زنان تعلُّق نمى‏گرفت، و اگر در بعض قبايل چيزى شبيه مهر مرسوم بود در واقع قيمت زن بود كه اوليآء زن آن را تصاحب مى‏كردند، امّا قرآن با صراحت و قاطعيت دستور مى‏دهد كه به زنان‏تان مهرش را بدهيد «و آتوالنّسآء صدقاتهنّ نحلة».(35)

    3- ارث: در عصر جاهليت زن هيچ‏گونه سهم از ارث نداشت. اعراب زنان و دختران را لايق ارث‏برى نمى‏دانستند و مى‏گفتند: لايرثنا الّا من يحمل السّيف و يحمى البيضة، يعنى آن كسى كه نمى‏تواند شمشير كشد و از قبيله دفاع كند نبايد ارث برد، تنها پسران و در نبود آنها برادران و يا مردان فاميل وارث متوفّى بود.(36) اين منحصر به اعراب نبوده در قوانين قديم هندى و ژاپنى و رومى و يونانى و ايرانى بيعيضهايى ناروا در مسأله ارث زياد وجود داشته است.(37)

    امّا قرآن كريم بر همه اين باورها و اعتقادات و قوانين ظالمانه خط بطلان كشيده و اعلان مى‏دارد مردان سهمى از اموالى كه پدر و مادر و نزديكان بجاى مى‏گذارند دارند، و زنان هم سهمى، خواه كم باشد يا زياد، بنابراين هيچ‏يك حق ندارند سهم ديگرى را غصب بكند. «للرّجال نصيبٌ ممّا ترك الوالدان و الاقربون و للنّسآء نصيبٌ ممّا ترك الوالدان و الاقربون ممّا قل منه او اكثر نصيباً مفروضاً».(38)

    زن و حقوق اجتماعی و سياسی
    اسلام همان‏طور كه در ساير امور براى زن شخصيت حقوقى قائل است و در مسائل اجتماعى و سياسى نيز براى زن شخصيت حقوقى قائل است، دخالت زن را مانند مرد در تمام فعاليت‏هاى اجتماعى و شئون سياسى جايز مى‏داند و هيچ فرق بين آن دو از اين جهت نمى‏گذارد، و اهم مسائل سياسى و اجتماعى مسئله انتخابات و حق رأى و تعيين سرنوشت است كه قرآن كريم اين را به عنوان نمونه و سنبل از فعاليت‏هاى اجتماعى و سياسى براى زن ذكر نموده است، آيه 12 از سوره ممتحنه حاكى از اين است كه زنان مؤمن بعد از فتح مكّه با پيغمبر اكرم بيعت كردند و ايشان به فرمان خداوند رعايت شروط را مبناى اين بيعت قرار داده است.

    «يا ايّها النّبى اذا اجاءك المؤمنات يبايعنك على اَنْ لايشركْنَ با اللّه شيئاً و لايَسرقْنَ و لايزنين و لايقْتُلن اولادهنّ و لايأتين ببهتانٍ يفترينه بين ايديهنّ و ارجلهنّ و لايعصينك فى معروف فبايعهنّ و استغفر لهنّ اللّهَ انّ اللّه غفورٌ رحيم».(41)

    اى پيامبر: هنگامى كه زنان مؤمن نزد تو آيند و با تو بيعت كنند كه چيزى را شريك خداوند قرار ندهند، دزدى نكنند، آلوده زنا نشوند و فرزند خود را نكشند و تهمت و افترايى پيش خود نياورند، و در هيچ كار شايسته‏اى مخالف فرمان تو را نكنند، و با آنها بيعت كن و براى آنها از درگاه خداوند طلب آمرزش نما زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است.

    امّا كشورهايى كه امروز داد از حقوق زن مى‏زند و شعار دخالت زنان در مسائل اجتماعى و سياسى را سرمى‏دهند قرن‏ها بعد از اسلام حق رأى براى زنان را در انتخابات پارلمانى آن‏هم بعد از سالها مبارزه و تلاش توسط جنبش زنان و آزادى‏خواهان تصويب كردند.

    بالاخره براى اوّلين بار حق رأى براى زنان و نمايندگى آنان در مجلس در دو كشور نيوزيلند در سال 1893 و استراليا در سال 1902 برسميت شناخته شد، و آنجا هم اين حقوق براى گروه خاص از زنان تعلّق گرفت كه زنان اروپايى تبار باشد، در سوى ديگر جهان در سوئد اين جنبش در سال 1862 شروع و در سال 1918 به ثمر رسيد و زنان توانستند در رأى‏گيرى در سطح محلّى و ملّى شركت كنند، و بالاخره در سال 1920 اين موارد در قانون ملحوظ شد، در ايالات متحده آمريكا در 26 آگوست سال 1920 بود اين حق رأى در قانون اساسى منظور شد، در فنلاند در 20 جولاى 1906 زنان از حق رأى برخوردار شدند، بين سالهاى 1907 و 1915 زنان نروژ، دانمارك و ايسلند نيز راه آنان را دنبال كردند.(42)
    [HIGHLIGHT=#ccc1d9]اللهم عجل لولیک الفرج[/HIGHLIGHT]

  8. #40
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    زری گل همیشه بهار آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    محل سکونت
    ژاپن
    نوشته ها
    212
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    327
    پسند کرده
    70

    Re: حقوق زن در خانه

    مقالات برگزیده جشنواره شیخ طوسی - شخصيت و حقوق زن در اسلام
    [HIGHLIGHT=#ccc1d9]اللهم عجل لولیک الفرج[/HIGHLIGHT]

صفحه 5 از 8 نخستنخست ... 2345678 آخرینآخرین
  • مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •  

    محاسبه ي شاخص توده ي بدني

    وزن به کيلـو گـرم
    قد به سانتي متر

    شاخص توده ي بدني
    بازه ي وزني مناسب شما