نظر سنجی 76 امین مسابقه عکاسی مکمل
شارژ کلوب هاي مامي سايت
بازارچه کالاي دست دوم رسانه مامي سايت
Like Tree1543Likes

موضوع: روز عشق(روز سپندار مذگان)

نمایش نتایج: از 537 به 544 از 854
صفحه 68 از 107 نخستنخست ... 586566676869707178 ... آخرینآخرین
  1. #537
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۹/۰۳/۰۹
    نوشته ها
    4
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    3
    پسند کرده
    2

    Re: روز عشق(روز سپندار مذگان)

    [/quote]
    بچه ها كسي نميدونه ازين شكلات قلبي ها كجا ميشه خريد؟ فله اي نميفروشن؟؟؟واي كمكم كنين ديكه وقت ندارم[/



    ما تهران نو هستیم . اینجا فله ای داره کیلویی 18 تومن ... خیابون بلال حبشی . نبش چهار راه باباطاهر ]

  2. بانک بند ناف
  3. #538

    Re: مسابقه آشپزی بهمن ماه ღ شام عاشقانه ღ

    سعادتی که هیچ کس نمی تواند از شما بگیرد ،
    سعادتی است که کسی به شما نبخشیده باشد...

  4. #539
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    (*مرضیه*) آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    نوشته ها
    707
    میزان امتیاز
    52
    پسند شده
    279
    پسند کرده
    36

    Re: روز عشق(روز سپندار مذگان)

    سپندارمذگان 5 اسفند است نه 29 بهمن!

    چند سالی است که با ایده جشن سپندارمذگان اسفندگان به جای ******* به عنوان روز عشق و زن و مادر آشناتر شدیم اما عجیب است که هرچه بیشتر می شنویم که جشن اسفندگان را می خواهند در بهمن ماه به ما قالب کنند و چه خوب می پذیریم و اینجاست که دیگر حرجی نداریم بر آنان که پذیرفتند نماز جمعه را چهارشنبه بخوانند.
    اینکه اسم جشن اسفندگان را بیشتر به عنوان سپندارمذگان بخوانیم برای آنست که از خود نپرسیم چطور جشن روز اسفند از ماه اسفند که همان 5 اسفند است را به بهمن انداخته اند؟
    دوستان، امسال بیش از هر سال پیام آفلاین و پیامک در باب جشن نگرفتن ******* به ما می رسد (که ایده ای نیکوست چرا که اصولاً ******* را به تقلید از اسفندگان ما ساختند و داستان پشت آن به نظر صحیح نیست) لیکن اگر آن را به 29 اسفند بیندازید، خیانتی بزرگتر در حق تقویم خود که بهترین تقویم جهان و تنها تقویم هماهنگ با فصول سال است روا داشته اید پس همان بهتر که ******* را جشن بگیرید.
    به من ارتباطی ندارد که چرا زرتشتیان علاقه دارند بگویند 5 اسفند در تقویم مذهبی آنها روزی 29 بهمن بوده است، مشکل خودشان است اما این تحریف را نباید ما به این تقویم ارزشمند راه دهیم. تقویم ما عمر صدساله ندارد که بگوییم کسی صد سال پیش آنرا دستکاری کرده باشد.
    دوستان، این حرفها را برخی از شما پارسال هم از من شنیدید اما امسال تقاضا می کنم لینک این صفحه را به همه دوستانتان هم بفرستید و جلوی دستکاری تقویم باستانی ایرانی که افتخار ماست را بگیرید. چطور می پذیرید که روز اسفند از ماه اسفند ممکن است در ماه بهمن باشد؟!
    خوشبختانه قبل از ارسال این پیام نوشته ای از استاد مرادی غیاث آبادی یافتم که چه علمی و چه شیوا سخنی که این بنده از سر درد نوشت را با استدلال به قلم تحریر در آوردند لذا بخشی از آنرا اینجا کپی می کنم:
    همانگونه که نوشته اید، جشن اسفندگان یا سپندارمذگان برابر است با پنجمین روز از ماه اسفند در همه گاهشماری*های ایرانی. اما در باره پرسش شما از وجود دوگانگی*ها باید گفت که جشن*ها و فاصله*های میان آنها در متون کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه*های مشخصی است که به مانند دانه*های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند. تغییر جای یکی از آنها، موجب گسست کل این رشته خواهد شد.

    چنانکه در منابع ایرانی آمده است، جشن سده پس از 40 روز از شب یلدا یا چله، و پس از 100 روز از اول آبان قرار دارد. همچنین جشن سده، پیش از 25 روز از جشن اسفندگان است.

    این اندازه*ها و فاصله*های تعریف شده در متون و منابع کهن ایرانی، تنها با گاهشماری ایرانی با ماه*های سی و یک روزه (مبدأ هجری خورشیدی فعلی) که بزرگترین دستاورد دانش گاهشماری در جهان است، مطابق است؛ ولی با کتابچه*ای نوساخته که در چند سال اخیر در ایران با نام سالنمای دینی زرتشتیان چاپ می*شود، مطابقت پیدا نمی*کند. چرا که در این کتابچه، فاصله 100 روزه از اول آبان تا جشن سده به 106 روز، فاصله 40 روزه شب یلدا تا جشن سده به 46 روز، و فاصله 25 روزه جشن سده تا اسفندگان به 19 روز رسیده است. این فاصله*ها با هیچکدام از اسناد و منابع و تاریخ*نامه*های ایرانی هماهنگی ندارد.

    اینها نمونه*هایی از آشفتگی*هایی است که منتشرکنندگان این کتابچه در ذهن نوجویان ایجاد کرده و نه تنها نظام قانونمند گاهشماری ایرانی را مخدوش کرده*اند، بلکه اختلال*هایی نیز در تقویم سنتی یزدگردی زرتشتی که در میان بسیاری از زرتشتیان ایران و عموم زرتشتیان هند و جهان رواج دارد، به وجود آورده*اند.

    معدودی که از این شبه تقویم نوساخته دفاع می*کنند، عملاً در نوشته های خود از این فاصله*های 100 روزه و 40 روزه و 25 روزه یاد می*کنند، اما گفتار خود را بگونه*ای با توصیف*های زیبا و شعر و ترانه ترتیب می*دهند که خواننده غیردقیق متوجه نشود این اعداد و ارقام با آن سالنما هیچگونه انطباقی ندارد.

    همانگونه که می*دانید، من و دیگران در این زمینه بارها نوشته*ایم و پرسش*هایی را در رسانه*های گوناگون خطاب به تهیه*کنندگان ناشناس آن مطرح کرده*ام. این پرسش*ها تاکنون بدون پاسخ مانده است. چرا که هرگونه پاسخی می*تواند موجب افشای قدمت بیست ساله این تقویم، دستکاری*های فراوان در گاهشماری ایرانی و زرتشتی، نبود هیچگونه سامانه کبیسه*گیری و تعریف مشخص از طول سال، مبدأ سالشماری ساختگی و نیز اختلاف*های فراوان با دیگر زرتشتیان جهان شود که چنین دستکاری*هایی در قواعد سنتی و دینی را نادرست می*شمارند.

    از این رو، زمان درست شب یلدا برابر با شامگاه 30 آذر، جشن سده در 10 بهمن و جشن اسفندگان در 5 اسفند است. کسانی که از روز دیگری نام می برند، می**باید بجای کوشش برای انحراف ذهن خواننده، به توجیه و توضیح این فاصله*های منطقی و تعریف شده که خود نیز به آن باور دارند، برآیند و سپس دست بکار تغییر روزهای جشن های ملی ایران که در طول هزاران سال در گستره پهناور سرزمین*های ایرانی تثبیت شده*اند، بشوند.
    همچنین در خبرگزاری میراث فرهنگی به خبری برخوردم از جمع آوری نظر اساتید گرامی دیگری که همگی متفق القول آنچه را که بدیهی بود و در این نوشته از نظرتان گذشت تأیید کرده اند که آنرا نیز در تکمیل مطلب کپی می کنم:
    خبرگزاری میراث فرهنگی_ گروه میراث فرهنگی_ هر ساله به هنگام جشن*های ملی، تفاوت نظرهایی در باره زمان درست آنها پیش می*آید. با توجه به نظر استادان ایران شناس که همگی متفق*القول هستند، مشخص می شود که زمان جشن*ها می*باید با گاهشماری ملی و رسمی ایران تعیین شود و بکارگیری گاهشماری یزدگردی درست نیست.

    استاد جلیل دوستخواه با نقل نظر شادروان استاد ابراهیم پورداوود می*نویسد:
    در چندین دهه پیش از این، به پیشنهاد استاد ِزنده یادم «ابراهیم پورداوود»، روز پنجم اسفند به عنوان روز پرستار شناخته شده بود و به طور رسمی برگزار می شد و در این روز، برای ارج گزاری خدمت ارزنده ی پرستاران، آیین هایی به اجرا در می آمد که در آنها با پیشکش شاخه های گل بیدمشک (گل ویژه ی امشاسْپَند بانو اسپندارمذ در اسطوره های کهن)، پرستاران میهنمان را می نواختند.

    یادآوری می شود که برخی از دوستان، با استناد به دیگرگونی گاه شمار خورشیدی کنونی نسبت به گاه شمار باستانی، زمان برگزاری جشن ِ اسپندارمَذگان را شش روز بازپس می برند و در روز 29 بهمن ماه می شناسند. اما همان گونه که پیشتر هم روشنگری کردم، روز ِدرست و سزاوار ِ این جشن، همان پنجم اسفندماه است.

    در پاسخ به دوستانی كه 29 بهمن را جشن اسفندگان شمرده و با پیام های مهرآمیزشان آن را «فرخنده باد !» گفته اند، نوشتم:

    جشن اسپندارمذگان (اسفندگان) در پنجم اسفندماه (و نه 29 بهمن)، بر شما فرخنده باد !

    همچنان بر این باورم كه كاربرد گاهشماری خیامی (مشهور به جلالی)، نباید ما را از پاسداشت یادگار نیاكان ارجمندمان بازدارد.
    برماست که همه ی جشن های یازده گانه ی با پسوند «- گان» از ماه دوم تا دوازدهم را هم، مانند ماه یكم در همان روزهای اصلی (روزهای یكی شدن ِ نام روز و ماه) برگزاریم و به روزهای دیگری منتقل نكنیم تا انگیزه ی بنیادین برگزاری آن ها از یاد نرود.

    ما هم اكنون، جشن های نوروز، فروردینگان (فروردگان)، یلدا و سده را به درستی در همان زمان های تعیین شده برای آن ها در روزگار باستان (یكم فروردین، سی ام آذر و دهم بهمن)، برمی گزاریم. پس چرا در مورد جشن های یازده گانه ی اردیبهشتگان تا اسفندگان، دچار این آشفته كاری و سامانْ شكنی شده ایم؟

    منبع: وبلاگ شخصی دکتر دوستخواه

    استاد دکتر جلال خالق مطلق می*نویسد:

    ابوریحان بیرونی در کتاب آثارالباقیه که در سال 391 هجری تألیف کرده است، آنجا که درباره ی جشن های ایرانی سخن می گوید، از جشنی نام می برد که در روز اسفندارمذ در ماه اسفندارمذ، یعنی در پنجم اسفند برگزار می شد.
    در ایران کهن، یک جشن بهاری زنان بوده که در آن روز زنان از آزادی بیشتری برخوردار بودند و بویژه دختران «دم بخت» به همسرگزینی تشویق می شدند و از این رو این جشن را «مردگیران» می نامیدند.
    سپس تر با نفوذ بیشتر مذهب این جشن نخست تغییر ماهیت داده و جشن زنان شوهردار شده و این دسته زنان در آن روز از شوهران خود به پاس یکسال پارسایی و خانه داری و شوهردوستی هدیه می گرفتند، تا اینکه همین نیز رفته رفته فراموش شده است.
    روز این جشن پنجم اسفند بود. پر بیراه نیست اگر بانوان روشنفکر ایرانی دست کم، کنگره ها و جلسات ویژه ی مسایل زنان را در این روز برگزار کنند تا یاد آن جشن دوباره زنده گردد.
    منبع: جشن مردگیران در سایت ادبی نوف
    دکتر تورج پارسی نیز در این باره نوشته*اند:

    در سالشمار ما، ماه سی روز بوده و هر روز هم نامى داشته است. براى نمونه روز پنجم هر ماه به سپندارمذ نامور بوده كه در ماه اسفند این روز را به نام زنان جشن مى گرفتند. (اوستا زن را «ریته سیه بانو» می نامد كه به معنای مهر وفروغ و روشنایی است. به همین دلیل هم جشن سپندارمذ مى باید در همان روز پنجم اسفند برگزار بشود و نه روز ?? بهمن. امید دارد كه جشن ها كه داراى اصول نجومى هستند، دستخوش آشفتگى بیش ازاین نشده ودر برگزاریشان كه بسیار پسندیده است، اصول نجومى آنها رعایت بشود.
    منبع: جشن سپندارمذگان 29 بهمن است یا 5 اسفند؟

    استاد دکتر رضا مرادی غیاث آبادی در پاسخ پرسشی نوشته است:

    جشن اسفندگان یا سپندارمذگان برابر است با پنجمین روز از ماه اسفند در همه گاهشماری*های ایرانی. در باره وجود دوگانگی*ها باید گفت که جشن*ها و فاصله*های میان آنها در متون کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه*های مشخصی است که به مانند دانه*های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند. تغییر جای یکی از آنها، موجب گسست کل این رشته خواهد شد.
    چنانکه در منابع ایرانی آمده است، جشن سده پس از 40 روز از شب یلدا یا چله، و پس از 100 روز از اول آبان قرار دارد. همچنین جشن سده، پیش از 25 روز از جشن اسفندگان است.
    این اندازه*ها و فاصله*های تعریف شده در متون و منابع کهن ایرانی، تنها با گاهشماری ایرانی با ماه*های سی و یک روزه (مبدأ هجری خورشیدی فعلی) که بزرگترین دستاورد دانش گاهشماری در جهان است، مطابق است؛ ولی با کتابچه*ای نوساخته که در چند سال اخیر در ایران با نام سالنمای دینی زرتشتیان چاپ می*شود، مطابقت پیدا نمی*کند. چرا که در این کتابچه، فاصله 100 روزه از اول آبان تا جشن سده به 106 روز، فاصله 40 روزه شب یلدا تا جشن سده به 46 روز، و فاصله 25 روزه جشن سده تا اسفندگان به 19 روز رسیده است. این فاصله*ها با هیچکدام از اسناد و منابع و تاریخ*نامه*های ایرانی هماهنگی ندارد.
    از این رو، زمان درست شب یلدا برابر با شامگاه 30 آذر، جشن سده در 10 بهمن و جشن اسفندگان در 5 اسفند است.
    منبع: سخنی در باره زمان جشن اسفندگان در سایت شخصی

    با توجه به نظر همه این استادان لازم است که ترتیبی دهیم تا از ناهماهنگی و آشفتگی های فعلی دست کشیده شود و همه جشن ها مطابق با گاهشماری ملی و رسمی ایران که شکل تکامل یافته گاهمشاری یزدگردی و در ایران و همه جهان شناخته شده است، برگزار شود.
    خواهش من به عنوان مدیر همسفر این است که بیایید جلوی این تحریف آشکار را بگیریم و اگر شک دارید تحقیق کنید و تا آن زمان همان ******* را جشن بگیرید اما با جشن گرفنن 29 بهمن به اسم اسفندگان به تقویم خود خیانت نکنید.

    به نقل از سایت همسفر(آقای ریاضی)
    ما صبر کردیم واسه فردایی بهتر
    ما صبر کردیم ولی فردا نمیشه...

    یه روزی توی تاریخ مینویسن
    یه جا این نسل مفقود الاثر شد...

  5. #540
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    (*مرضیه*) آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    نوشته ها
    707
    میزان امتیاز
    52
    پسند شده
    279
    پسند کرده
    36

    Re: روز عشق(روز سپندار مذگان)

    ما صبر کردیم واسه فردایی بهتر
    ما صبر کردیم ولی فردا نمیشه...

    یه روزی توی تاریخ مینویسن
    یه جا این نسل مفقود الاثر شد...

  6. #541
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    (*مرضیه*) آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    نوشته ها
    707
    میزان امتیاز
    52
    پسند شده
    279
    پسند کرده
    36

    Re: روز عشق(روز سپندار مذگان)

    روز اسپندارمزد ز اسفندماه
    دوستت دارم بگو با هر نگاه
    دوستت دارم ز دریا بیشتر
    از زمین و از کهکشان*ها بیشتر
    دوستت دارم تو در جان منی
    پاره*ای از جان ایران منی

    شاخه*ای گل پیش دلدارت ببر
    بوسه*ای از گونه*ی یارت بخر
    سیب سرخی هم فراهم آوریم
    هر یکی یک بوسه بر رویش زنیم
    کین نمادی گشته از اسفندگان
    دوستت دارم فراوان تر ز جان

    دلبرم ای ماه ایرانی*نژاد
    سرزمینت را مبر هرگز ز یاد
    کین زمین جای سپند مهر بود
    جای نیکویان روشن چهر بود
    اینچنین کن تا که چون بی*مایگان
    ره نپویی بر ره بی*گانگان
    سرزمیت را بکوش آباد کن
    روز و شب از فر ایران یاد کن
    ما صبر کردیم واسه فردایی بهتر
    ما صبر کردیم ولی فردا نمیشه...

    یه روزی توی تاریخ مینویسن
    یه جا این نسل مفقود الاثر شد...

  7. #542
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    (*مرضیه*) آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    نوشته ها
    707
    میزان امتیاز
    52
    پسند شده
    279
    پسند کرده
    36

    Re: روز عشق(روز سپندار مذگان)


    آش اسفندی
    این آش حدود یک ماه مانده به نوروز پخته می شود و به همین دلیل اسفندی نام گرفته است.

    مفصل ترین نوع آش اسفندی را در محلات می پزند که به آن آش ترش نیز می گویند. مواد آن شامل: بلغور، نخود لوبیا، چغندر، گردو، بادام، آلوچه خشک، برگه ی زرد آلو، لواشک، تنده (هسته ی زرد آلو، که اگر تلخ باشد آن را در آب می جوشانند و بهد چند روز در آب سرد می گذارند و آبش را عوض می کنند تا شیرین شود)، سبزی (تره، جعفری، گشنیز) و سرکه و شکرکه به عنوان چاشنی آش به کار می روند.

    مواد لازم برای تهیه آش اسفندی که در روز جشن اسفندگان پخته می*شود و غذای ویژه این روز است.......

    آب گوجه فرنگی 6 پیمانه

    برنج 5/1 پیمانه

    لوبیا قرمز 1 پیمانه

    عدس 1 پیمانه

    پیاز 2 عدد متوسط

    کشک به میزان لازم

    نعنا خشک به میزان لازم

    روغن به میزان لازم

    سبزی آش 250 گرم (تره/جعفری/گشنیز/اسفناج)

    ادویه به میزان لازم (نمک/ فلفل سیاه/زردچوبه)



    دستور پخت

    برنج را از شب قبل بدون نمک خیس کرده-لوبیا قرمز را جدا گانه پخته و آب آن را جدا کنید. برنج و عدس را هم پخته و سبزی را به آن اضافه کنید سپس لوبیا را که از قبل پخته شده است به آن اضافه کرده همچنین آب گوجه فرنگی را اضافه کنید و اجازه دهید که آش غلیظ شود سپس پیاز داغ را که از قبل با زرد چوبه تف داده ایم به آن اضافه میکنیم و نمک و فلفل سیاه را اضافه کرده . توجه داشته باشید که هر چه آش تند تر باشد خوشمزه تر است. در انتها نعنا داغ و کشک را به آن اضافه میکنیم.
    ما صبر کردیم واسه فردایی بهتر
    ما صبر کردیم ولی فردا نمیشه...

    یه روزی توی تاریخ مینویسن
    یه جا این نسل مفقود الاثر شد...

  8. #543
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    (*مرضیه*) آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۰/۰۷/۰۳
    نوشته ها
    707
    میزان امتیاز
    52
    پسند شده
    279
    پسند کرده
    36

    Re: روز عشق(روز سپندار مذگان)

    ● اختلاف در زمان برگزاری

    هم اکنون در برخی جاها، به جای روز سپندارمذ (پنجم) از ماه سپندارمذ (اسفند)، روز بیست و نهم بهمن را روز جشن سپندارمذگان می دانند. در باره پرسش بخاطر وجود دوگانگی ها باید گفت که جشن ها و فاصله های میان آنها در نوشته های کهن ایرانی دارای تعریف و اندازه های مشخصی است که به مانند دانه های یک زنجیر در پیوستگی کامل با یکدیگر هستند. تغییر جای یکی از آنها، موجب گسست همه این رشته خواهد شد.

    چنانکه در منابع ایرانی آمده است، جشن سده پس از ۴۰ روز از شب یلدا یا چله، و پس از ۱۰۰ روز از اول آبان قرار دارد. همچنین جشن سده، پیش از ۲۵ روز از جشن اسفندگان است.

    این اندازه ها و فاصله های تعریف شده در نوشته ها و ریشه نامه های کهن ایرانی، تنها با گاهشماری ایرانی با ماه های سی و یک روزه (مبدأ هجری خورشیدی کنونی) که بزرگترین دستاورد دانش گاهشماری در جهان است، همسان است؛ ولی با کتابچه ای نوساخته که در چند سال گذشته در ایران با نام سالنمای دینی زرتشتیان چاپ می شود، هماهنگی ندارد. چرا که در این کتابچه، فاصله ۱۰۰ روزه از اول آبان تا جشن سده به ۱۰۶ روز، فاصله ۴۰ روزه شب چله (یلدا) تا جشن سده به ۴۶ روز، و فاصله ۲۵ روزه جشن سده تا سپندارمذگان (اسفندگان) به ۱۹ روز رسیده است. این فاصله ها با هیچکدام از اسناد و منابع و تاریخ نامه های ایرانی هماهنگی ندارد.

    اینها نمونه هایی از آشفتگی هایی است که منتشرکنندگان این کتابچه در ذهن نوجویان ایجاد کرده و نه تنها نظام قانونمند گاهشماری ایرانی را مخدوش کرده اند، بلکه اختلال هایی نیز در تقویم سنتی یزدگردی زرتشتی که در میان بسیاری از زرتشتیان ایران و عموم زرتشتیان هند و جهان رواج دارد، به وجود آورده اند.

    قدمت بیست ساله این تقویم، دستکاری های فراوان در گاهشماری ایرانی و زرتشتی، نبود هیچگونه سامانه کبیسه گیری و تعریف مشخص از طول سال، مبدأ سالشماری ساختگی و نیز اختلاف های فراوان با دیگر زرتشتیان جهان باعث شده که زرتشتیان نیز چنین دستکاری هایی در قواعد سنتی و دینی را نادرست شمارند.

    از این رو، زمان درست شب یلدا برابر با شامگاه ۳۰ آذر، جشن سده در ۱۰ بهمن و جشن سپندارمذگان (اسفندگان) در ۵ اسفند است[۱].

    ● آئین ها و دیگر نام ها

    این جشن را با نام های جشن برزیگران هم نامیده اند [۲]. در روز اسفندگان چند جشن با مناسکی به خصوص برگزار می شده است. نخستین جشن مردگیران یا جشن مژدگیران بود که اختصاص به زنان داشت. در این روز مردان زنان را هدیه ای خریدندی و از ایشان قدردانی کردندی. [۳] امروزه نیز بیشترین جنبهٔ مورد تأکید در اسفندگان قدردانی از زنان است. در زمان گذشته [چنان که ابوریحان روایت کرده است] عوام کارهای دیگری هم انجام می دادند چون آئین های جادوی برای دورکردن خرفستران اما ابوریحان این آئین ها را تازه و نااصیل خوانده است.[۴]
    ما صبر کردیم واسه فردایی بهتر
    ما صبر کردیم ولی فردا نمیشه...

    یه روزی توی تاریخ مینویسن
    یه جا این نسل مفقود الاثر شد...

  9. #544
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    ostooreh آواتار ها
    عضویت: ۱۳۸۹/۱۲/۱۳
    محل سکونت
    خراسان شمالی بجنورد
    نوشته ها
    1,448
    میزان امتیاز
    144
    پسند شده
    4246
    پسند کرده
    5300

    Re: روز عشق(روز سپندار مذگان)

    بچه ها كسي نميدونه ازين شكلات قلبي ها كجا ميشه خريد؟ فله اي نميفروشن؟؟؟واي كمكم كنين ديكه وقت ندارم[/



    ما تهران نو هستیم . اینجا فله ای داره کیلویی 18 تومن ... خیابون بلال حبشی . نبش چهار راه باباطاهر ][/quote]

    وای چقدر گرون .......من بجنورد هستم وسه چهارروز پیش خریدم کیلویی 8500.......همین مارک بارز هم هست.
    یه لفمه نون حلال
     
    بهشت از دست آدم رفت از اون روزی که گندم خُورد
    ببین، چی میشه اون کس که یه جو، از حَق مردم خُورد

صفحه 68 از 107 نخستنخست ... 586566676869707178 ... آخرینآخرین
  • مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •  

    محاسبه ي شاخص توده ي بدني

    وزن به کيلـو گـرم
    قد به سانتي متر

    شاخص توده ي بدني
    بازه ي وزني مناسب شما