نظر سنجی 76 امین مسابقه عکاسی مکمل
Like Tree15Likes
  • 1 Post By مستانه
  • 2 Post By Homaa
  • 4 Post By Homaa
  • 2 Post By Homaa
  • 1 Post By Homaa
  • 4 Post By mina14
  • 1 Post By موش خرما

موضوع: آموزش مهارت های زندگی به فرزندان

نمایش نتایج: از 1 به 8 از 8
  1. #1
    مدیر بازنشسته

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۵/۰۲
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    48
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    48
    پسند کرده
    0

    آموزش مهارت های زندگی به فرزندان

    زندگی با قانون زندگی

    به دلیل گستردگی و پیچیدگی زندگی شهری و روابط در این زندگی، افراد شرایطی متفاوت با گذشته را تجربه می کنند. بنابراین باید مجهز به دانش و آگاهی هایی شوند، جز آنچه که در محیط خانواده تحت عنوان تربیت و آنچه که در مدرسه تحت عنوان دانش می آموزند.
    مهارت های زندگی یعنی که یاد بگیریم زندگی جمعی داشته باشیم. برای کودکان، نوجوانان و جوانان ما لازم است که تیپ های مختلف شخصیت ها را بشناسند، نوع برخورد با آن ها را یاد بگیرند و بیاموزند که در شرایط مختلف چه طور باید عمل کنند.
    روش های مقابله با خشم، کنترل و ابراز هیجان ها، توانایی "نه" گفتن، خلاقیت، سازگاری با تغییر، شناسایی توانایی *ها، عزت نفس، خوب گوش کردن، مدیریت زمان، مهارت *های مکالمه، ابراز احساسات، ابراز خود، ارائه انتقاد، تصمیم*گیری، تعادل کار و استراحت، تعیین اهداف، حل تعارض، حل مساله و... همه و همه، زیر مجموعه هایی هستند که مهارت های زندگی را تشکیل می دهند.
    قدرت سازگاری اشخاص در مواجه با استرس ها، مشکلات زندگی شخصی و معضلات اجتماعی برابر نیست. در شرایط مشابه اجتماعی، بعضی از اشخاص توانایی مقابله با مشکلات و موقعیت های چالش برانگیز را خیلی زود از دست می دهند و در دام انزوا، افسردگی، رفتارهای ضد اجتماعی و حتی اعتیاد و خودکشی می افتند. در حالی که عده ای دیگر به راحتی قادرند از پس این مشکلات برآیند و بدون عارضه خاصی مشکل را برطرف کرده و یا آن را پشت سر بگذارند.
    کسانی که به طور موفقيت آميز با مشکلات مقابله می کنند، افرادی هستند که خود را به مجموعه ای از مهارت های مقابله ای مجهز کرده اند. افراد موفق در اين زمينه، از انعطاف پذيری، یعنی توانايي استفاده از راه حل های مختلف، دور انديشی و توانایی تفکر منطقی برخوردارند و با تکیه بر این مهارت ها و دست یابی به سازگاری، با مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، تنهايی، طرد شدگی، کمرويی، خشم، تعارض در روابط بين فردی، شکست و فقدان، مبارزه می کنند.

    نصیحت های مکتوب
    در دنیایی که روان شناسانش تجربه ریش سفیدها را برای در افتادن با روزگار و تربیت بزرگ تر ها را برای حل مشکلات و ارتباط با آدم ها کافی نمی دانند، کتاب می شود مدرس مهارت های زندگی و نوشته ها، همان نصیحت های رنگ و لعاب داری که دیگر گوینده آفتاب لب بوم شان، دلیل دل زدگی نیست. نصیحت ها از پشت ویترین کتاب فروشی ها، زیباتر به نظر می رسند.
    طبق تحقیقات انجام شده، متوسط زمانی که خانواده ها برای گفتمان و برقراری ارتباط کلامی صرف می کنند، کمتر از 30 دقیقه است. با این حساب جایی برای تعجب از فروش بالای کتاب های روان شناسی خودیاری، با عناوین فریبنده ای که شما را از یک شبه ثروتمند شدن، تا ده روزه به اعتماد به نفس رسیدن می کشانند، نمی ماند. موجی که نه با این سرعت و نه با این سطح نازل از کیفیت، اما با همین شیوه مکتوب به مدارس هم کشیده شده است.

    آموزش مهارت* هاي زندگي در مقطع ابتدايي از اهميت خاصي برخوردار است، زيرا رشد كودك در مراحل اوليه زندگي صورت مي*گيرد و مواردي مثل عادات، موفقيت *ها، شكست *ها، توانمندي ها و رفتارها در سنين كودكي كسب مي*شود. هدف از اجراي اين طرح در مدارس ابتدايي، افزايش سطح آگاهي، توانمندي هاي رواني و اجتماعي، بهداشت، يادگيري، و ايجاد توان "نه" گفتن در دانش*آموزان است.
    آموزش های این زمینه با کتاب منتقل نمی شود. دانش آموزان باید به طور میدانی و تجربی مهارت ها را بیاموزند. باید با یکدیگر در گروه های ورزشی، تفریحی و ... تعامل داشته باشند، از طریق اردوهای مسافرتی با اقوام دیگر آشنا شوند و مهارت های زندگی را به طور عملی بیاموزند.
    چیزی شبیه همان شیوه ای که در مدارس ویتنام با همکاری دانش آموزان در بهداشت و پاکسازی محیط زیست، در زیمبابوه با مطالعه در مورد وظایف و مسئولیت ها و حقوق زنان و مردان و بچه ها و در مصر با برخورد با گروه ها و اقوام مختلف برای اشاعه صلح و از بین بردن تعصبات قومی در میان دانش آموزان به کار بسته شده است.

    مهارت های زندگی در پیشگیری از اعتیاد
    جامعه ای که 70 در صد جمعیت آن زیر 30 سال هستند و عنوان جوان ترین جامعه دنیا را یدک می کشد، شاید به صرف نیرویی چند برابر در آموزش مهارت های زندگی به اعضایش نیاز داشته باشد. خصوصا زمانی که پای گروه همسالان به میان کشیده می شود و زمان انتخاب از میان ارزش های آموخته شده و ارزش های گروهی فرا می رسد. این جا است که گاهی نون مفتوح، نون ندامت می شود بر سر فعل های خواستن و توانستن و گاه، یک کلمه دو حرفی برای بد شدن ذغال خوب و...
    قرار گرفتن تحت تاثیر گروه های هم سال، اتفاقی است که در تمام جوامع و برای همه نوجوانان می افتد. اما سطح پذیرش قوانین این گروه ها متفاوت است. بیشتر نوجوانان و جوانانی که تسلیم قواعد گروه های هم سال می شوند، به دلیل کمبود اعتماد به نفس و تلاش برای کسب جایگاه در گروه، تن به خواسته های بعضا خطرناکی می دهند که از چهارچوب ارزشی جامعه و خانواده خارج اند. آموزش مهارت های زندگی اعتماد به نفس، قدرت نه گفتن و توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران را در افراد تقویت می کند و مانع از صدمه دیدن نوجوانان و جوانان می شود.
    سوء مصرف مواد مخدر و الکل، خودکشی، بزهکاری و بی بند و باری جنسی در بین جوانان و نوجوانان، با عزت نفس و توانایی در برقراری ارتباط با خانواده و همسالان نسبت معکوس دارد. در حالی که اعتماد به نفس، احساس خودکار آمدی و توانایی در مواجهه صحیح با اطرافیان، با پیشرفت تحصیلی و کسب موفقیت های اجتماعی نسبت مستقیم دارد.
    بر همین اساس بود که ستاد مبارزه با مواد مخدر با دستور العملی تمام دستگاه های متولی و مسئول در امر پیشگیری از مصرف مواد مخدر را موظف کرد تا در قبال دریافت بودجه های تعیین شده، اقدامات خود را در محورهای آموزش مهارت های زندگی، تقویت اعتماد به نفس، آموزش مهارت های ارتباطی و مهارت حل مساله، مهارت ابراز وجود و تفکر خلاق، آموزش مقابله با فشار و استرس و همچنین آموزش تفکر نقادانه به نوجوانان و جوانان جهت تجزیه و تحلیل مشکلات متمرکز کنند. چرا که طبق اعلام کارشناسان این ستاد، تحقیقات صورت گرفته نشان می داد که این عوامل در گرایش جوانان به مواد مخدر بیشترین نقش را دارند.
    اکثر جوانانی که به مصرف مواد مخدر گرایش پیدا می کنند یا در مورد خطرات مصرف این ماده اطلاعی ندارند و یا اینکه اعتماد به نفس کافی برای دادن پاسخ منفی به درخواست غیر معقول گروه دوستان را ندارند. بنابراین به نظر می رسد که نقش دستگاه های فرهنگی و آموزشی جامعه در آگاه سازی و کمک به جوانان جهت شناخت مهارت های اجتماعی از دوران کودکی تا جوانی بسیار مهم باشد. طرح *‏های موفق برای پیشگیری از اعتیاد طرح*‏ هایی است که منجر به تغییر زندگی معتادان شود. اگر طرح*‏ های جمع*‏ آوری و ساماندهی معتادان، زندگی آن ها را تغییر ندهد، اجرای آن ها سودمند نخواهد بود. بنابراین باید از آموزش های مهارت های زندگی به طور ویژه برای معتادان استفاده کرد.
    ayd این نوشته را پسندیده.
    مستانه

  2. #2
    مدیر انجمن
    Homaa آواتار ها
    عضویت: ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    نوشته ها
    1,000
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    777
    پسند کرده
    1103

    Re: آموزش مهارت های زندگی به فرزندان

    از جمله مهارت های لازم برای مصون ماندن نوجوانان و جوانان در مقابل رفتارهای پرخطر نظیر موادمخدر و روان گردان ها،مهارت جرأتمندی و ابراز وجود است.
    جرأتمندی مهارتی است که به فرد اجازه می دهد تا بدون بهره گیری از هرگونه خشونت، پرخاشگری و تجاوز به حقوق دیگران، بتواند ضمن احترام به حقوق دیگران در قالبی بسیار معقول، آرام، آزادانه، با اعتماد به نفس کامل، نسبت به ابراز مستقیم و صادقانه افکار، احساسات، خواسته ها و ارزش های خود درباره یک موقعیت مبادرت کند و از حقوق خود دفاع کند. بدون اینکه به شأن فردی و اجتماعی اش لطمه ای وارد شود.
    [JUSTIFY] افراد جرأتمند:[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY] ۱) به آسانی می توانند آنچه درونشان است، صادقانه بیان کرده و ابراز عقیده کنند بدون اینکه آسیب و لطمه ای به روابط آنها با دیگران وارد شود.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][/JUSTIFY]
    [JUSTIFY] ۲) بدون هرگونه رودربایستی و تهدید از دیگران تقاضا می کنند تا رفتار نامطلوب شان را تغییر دهند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][/JUSTIFY]
    [JUSTIFY] ۳) در صورتی که دیگران از آنها تقاضا و درخواست غیرمنطقی از جمله مصرف سیگار، موادمخدر، روان گردان ، الکل، روابط سوءجنسی و... داشته باشند، خود را ارزان نمی فروشند، بلکه با قاطعیت و صراحت جواب رد می دهند و توان «نه گفتن» آنها بالاست. به عبارتی نگران ناراحت شدن دیگران نیستند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][/JUSTIFY]
    [JUSTIFY] ۴) به راحتی احساسات مثبت و منفی خود را ابراز می کنند و دغدغه ای در این خصوص ندارند، به گونه ای که احساس گناه نمی کنند زیرا کاملا می دانند که وظیفه آنها خوشنود نگه داشتن همه دوستان شان نیست.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][/JUSTIFY]
    [JUSTIFY] ۵) از توان کافی برای برقراری ارتباط و تعاملات اجتماعی برخوردار هستند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][/JUSTIFY]
    [JUSTIFY] ۶) صریح هستند یعنی در مواقع لزوم دیدگاه خود را به صورت ساده، قابل فهم، مستقیم، مختصر و بدون هرگونه واسطه بیان می کنند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][JUSTIFY] ۷) در صورت نیاز تصمیمات قبلی خود را تغییر می دهند به گونه ای که اگر به تقاضای دوست شان قبلا پاسخ مثبت داده اند، اما امروز اگر مصلحت نباشد، به راحتی «نه» می گویند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY]8) نسبت به خود احساس خوبی دارند و برای خود احترام قایل اند[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY]9) در موقعیت های مختلف روزانه تسلط کافی دارند. بر این اساس تصمیمات منطقی می گیرند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][JUSTIFY] ۱۰) برای دیگران نیز احترام و ارزش قائل اند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][JUSTIFY] ۱۱) به طور مستمر عملکرد خود را ارزیابی می کنند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][JUSTIFY] ۱۲) در صورت عصبانیت، خشم خود را ابراز و دلیل آن را به طرف مقابل بیان می کنند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][JUSTIFY] ۱۳) در صورت نیاز و ابهام از دیگران سوال می کنند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY][JUSTIFY] ۱۴) در زمان سخن گفتن با قدرت و صلابت صحبت می کنند.[/JUSTIFY]
    [JUSTIFY]برای دستیابی به مهارت جرأتمندی و ابراز وجود، ضرورت دارد والدین عزیز از دوران کودکی نکات لازم را به فرزندان خود آموزش دهند تا آنها بتوانند در ایام نوجوانی با تسلط بر این مهارت از آسیب پذیری مصون بمانند.[/JUSTIFY]
    [/JUSTIFY]
    [/JUSTIFY]
    [/JUSTIFY]
    [/JUSTIFY]
    [JUSTIFY]
    [/JUSTIFY]
    [/JUSTIFY]
    [/JUSTIFY]
    [JUSTIFY]
    [/JUSTIFY]
    ayd و *سایه روشن* این نوشته را پسندیده.
    و چقدر دنیا زیبا میشد اگر عمل میکردیم به:
    آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند
    و انچه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند

  3. #3
    مدیر انجمن
    Homaa آواتار ها
    عضویت: ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    نوشته ها
    1,000
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    777
    پسند کرده
    1103

    Re: آموزش مهارت های زندگی به فرزندان

    چطور به کودک خردسال آموزش دهیم اسباب بازی*هایش رامرتب کند؟
    تمیز کردن اتاق و مرتب کردن اسباب بازی*ها بعد از یک روز شاد و مفرح و پر از بازی، احتمالا یکی از کارهایی است که کودک تمایلی به انجام آن ندارد. اما کودک باید اسباب بازی*ها و ریخت و پاش*هایش را جمع کند.



    یکی از مهمترین قسمت*های پیشرفت و رشد یک جوان، مسئولیت پذیری است که همین مرتب کردن اسباب بازی*ها در دوران کودکی ، به شکل گیری مسئولیت پذیری در آینده وی کمک می*کند. چگونگی آموزش کودک در مورد مرتب کردن اسباب و لوازم*اش، زمینه ساز مسئولیت پذیری او در بزرگسالی، و ساختن شخصیت وی برای مواجهه با کارهای سخت و مهم است.

    اگر در دوران کودکی، بعد از بازی فرزندتان، شما ریخت و پاشهایش را جمع کنید در بزرگسالی هم توقع دارد کسی کارهایش را برایش ساماندهی کند.

    در اینجا چگونگی این آموزش را با هم بررسی می*کنیم:


    در انتخاب کلمات خود دقت کنید
    هیچگاه نگویید " جمع و جور کن" زیرا یک به هم ریختگی وسیع به راحتی می*تواند کودک خردسال را دست پاچه کند. به او طوری فرمان دهید که در آن راهنمایی نهفته باشد مثلا بگویید " اول ماشین*ها رو جمع کن، بعد سراغ کتابها برو" بدین ترتیب با شکستن کارها و تقسیم آنها به کارهای کوچک*تر، یک کار به ظاهر بزرگ و بی انتها تبدیل به مجموعه*های کوچک و قابل کنترل می*شود.



    برای کودک توضیح دهید چرا مرتب کردن لوازم ضروری است
    ضرورت نظم و ترتیب برای شما روشن است اما برای کودک خردسال انجام این کار بیهوده و مضحک به نظر می*رسد.



    برای کودک انبارهایی جذاب ایجاد کنید
    برچسب*های تصویری برای روی کشوها و درهای کمد کودک تهیه کنید تا بدین ترتیب به کودک کمک کنید جای لوازم را بهتر و راحت*تر پیدا کند. برای این کار می*توانید از نقاشیهای خود کودک یا تصاویری که از مجلات در می*آورید استفاده کنید. زیر هر تصویر هم با خط خوانا و درشت طوری که خواندن آن برای کودک راحت باشد، نام لوازمی که باید در آن قسمت قرار گیرد را بنویسید.



    آواز بخوانید و موزیک پخش کنید
    خواندن آواز هنگام مرتب کردن یا انجام این کار همراه با موزیک باعث می*شود کسالت کار از بین رفته و این کار تبدیل به کاری شاد و مفرح شده ضمن این که سرعت انجام کار هم در این شرایط افزایش پیدا می*کند.



    جمع و جور کردن را تبدیل به یک بازی کنید
    مثلا یک زمان ده دقیقه*ای را با ساعت تنظیم کنید و به کودک بگویید "بیا ببینیم تا ده دقیقه*ای که این ساعت زنگ می*زند می*توانی تو تکه*های پازل را جمع کنی و من هم لباس*های عروسک را جمع کنم؟"



    کارهای کودک را اصلاح نکنید
    وقتی کار مرتب کردن اتاق کودک انجام شد،*کارهایی که به نظر شما به خوبی انجام نشده را دوباره خودتان انجام ندهید.
    رو تختی صاف نیست؟ نباید شما آن را صاف کنید.
    عروسک*ها و لوازم*شان به خوبی در قفسه مرتب نشدند؟ نادیده بگیرید.
    مطمئن باشید در سایه تکرار این کارها، کودک می*آموزد که به خوبی از عهده انجام آنها بر آید. مسلم است یک کودک 4 ساله نمی*تواند به خوبی یک آدم بزرگسال از عهده انجام کارها برآید.



    برای کارهای صحیح به کودک پاداش بدهید
    یک نمودار تهیه کنید و هر وقت که کودک کارش را تکمیل کرد و به خوبی آن را انجام داد، یک برچسب روی این نمودار به او جایزه دهید، با این شرط که مثلا تعداد برچسب*ها به 10 عدد رسید برای کودک جایزه*ای تهیه کنید.



    گردآوری : گروه سبک زندگی *****
    مر جان, *سایه روشن*, ayd و 1 کاربر دیگر این نوشته را پسندیده.
    و چقدر دنیا زیبا میشد اگر عمل میکردیم به:
    آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند
    و انچه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند

  4. #4
    مدیر انجمن
    Homaa آواتار ها
    عضویت: ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    نوشته ها
    1,000
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    777
    پسند کرده
    1103

    Re: آموزش مهارت های زندگی به فرزندان

    چطور خردسالان را در مرگ عزیزان همراهی کنیم ؟!
    اگر طفل شما در این شرایط به شما چسبید و از شما جدا نشد یا سبک سخن گفتن وی به شکل سخن گفتن زمان کودکی*اش برگشت یا ...




    مرگ بخشی غیر قابل گریز از زندگی است و کودکان باید آن را درک کنند و راههایی را آموزش ببینند تا بتوانند این پدیده کاملا طبیعی را بپذیرند.

    کودکان هر قدر هم که کم سن و سال باشند نسبت به مرگ بی اطلاع نیستند. و در باره آن در داستان*ها شنیده*اند یا در تلویزیون دیده*اند، یا اینکه با جسم بی جان حشرات یا پرندگان در اطراف محل زندگی برخورد کرده*اند. یا حتی ممکن است مرگ یک حیوان خانگی یا یکی از اعضای خانواده را تجربه کرده باشند.


    علاوه بر اینها، جنبه*های دیگری از مرگ هم وجود دارد که کودکان خردسال نمی*توانند درک کنند. برای مثال، آنها نمی*فهمند که مرگ ابدی است و اجتناب ناپذیر و برای همه اتفاق می*افتد. خردسالان نمی*توانند درک کنند که "مرده" یعنی کسی که بدنش دیگر فعالیت*های عادی زندگی را ندارد.


    شاید کودکان فکر می*کنند کسی که مرده هنوز می*خورد، می*خوابد و کارهای عادی*اش را انجام می*دهد، فقط این کارها را در آسمان*ها یا اعماق زمین انجام می*دهد و در ذهن خود همیشه منتظر بازگشت کسی هستند که از دنیا رفته است و به مرگ به عنوان یک اتفاق موقتی نگاه می*کنند.


    به خصوص وقتی مرگ والدین یا خواهر و برادر یک کودک خردسال فرا می*رسد، او نمی*تواند مرگ آنها را باور کند و درک نمی*کند که این پدیده می*تواند برای آنها هم اتفاق بیفتد.


    کودکان خردسال در مقابل مرگ واکنشهای متفاوتی نشان می*دهند. اگر طفل شما در این شرایط به شما چسبید و از شما جدا نشد یا سبک سخن گفتن وی به شکل سخن گفتن زمان کودکی*اش برگشت یا ناگهان از رفتن به مهد کودک سابقش امتناع ورزید، یا واکنش*هایی نظیر آن از خود نشان داد هرگز تعجب نکنید.


    حتی ممکن است تمام برنامه متداول روزانه وی مختل شود و همه چیز در نظرش بد و آزار دهنده شود و در واقع با خود در ستیز می*افتد تا بفهمد چرا بزرگ*ترها تا این اندازه اندوهگین هستند.


    برخی کودکان هم هستند که نسبت به مرگ هیچ واکنشی نشان نمی*دهند.


    کودکانی هم هستند که واکنش*های متناوب بروز می*دهند یعنی نوعی مواجهه با مرگ، با شادمانی و بازیهای روزمره آنان ترکیب می*شود. این نوع واکنش هم کاملا طبیعی است.


    درک این موضوع و واکنش کودکان نسبت به مرگ به گونه*ای است که هر کودکی به اندازه ظرفیت و تحمل خود از آن برمی*دارد. و این شرایط دردناک و تالم آور آن قدر طول می*کشد تا کودک احساس کند می*تواند با امنیت خاطر این احساس را از وجودش بیرون کند. به خصوص در مواردی که متوفی والدین یا خواهر و برادر کودک باشند، توجه داشته باشید که این پروسه ممکن است ماهها یا حتی سالها طول بکشد.


    گاهی هم در مرگ نزدیکان، کودکان رفتارهای عجیبی نشان می*دهند که بیشتر نشان از بیماری دارد، اما بدانید که این واکنش*ها هم کاملا طبیعی هستند و از همراهی و کمک به او غافل نشوید تا بتواند از این مسیر سخت عبور کند و پدیده مرگ را هم درک کند و هم با آن کنار بیاید.



    گردآوری : گروه سبک زندگی *****
    hastiye mamani و ayd این نوشته را پسندیده.
    و چقدر دنیا زیبا میشد اگر عمل میکردیم به:
    آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند
    و انچه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند

  5. #5
    مدیر انجمن
    Homaa آواتار ها
    عضویت: ۱۳۸۹/۱۰/۰۵
    نوشته ها
    1,000
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    777
    پسند کرده
    1103

    Re: آموزش مهارت های زندگی به فرزندان

    چطور کودکان را در انجام امور خانه سهیم کنیم؟
    هدف شما این نیست که از او یک خانه دار کوچک بسازید بلکه کم کم فهماندن عادت*های خوب و درست به کودک است.




    همیشه کارهای ساده*ای در منزل وجود دارند که بتوان انجام آنها را به کودکان محول کرد. با این کار شما پیام بسیار مهمی به فرزند خود می*دهید، به او می*گویید که عضوی مفید از خانواده است و در کارها مشارکت دارد.
    به همین دلیل واگذاری انجام این کارها به کودکان بهترین شیوه برای واگذاری مسئولیت به آنان است.



    چرا واگذاری کارها به کودکان اهمیت دارد؟
    واگذاری انجام کار به کودکان فواید بسیاری دارد که هم این فواید متوجه کل خانواده است و هم برای رشد شخصیت خود کودک موثر است.

    وقتی کودکان انجام کارهای ساده را به عهده می*گیرند، این احساس را دارند که در انجام کاری مفید برای خانواده مشارکت می*کنند. وقتی کودک خردسال شما میز غذا را می*چیند و اعضای خانواده برای صرف غذا دور میز می*نشینند، او احساس می*کند که برای این وعده غذا کار مهمی انجام داده است. یا وقتی که کودک شما جوراب*ها را مرتب کند و مثلا پدر یکی از همان جوراب*ها را می*پوشد کودک درمی*یابد که کمک وی مهم و موثر بوده است.


    کودک با انجام کارهای ساده منزل می*آموزد که مسئولیت بپذیرد و به کارهایی که انجام می*دهد افتخار*کند،* ضمن اینکه به مرور زمان این مسئله برای وی یک امر عادی و معمول می*شود و بدون این که نیازی به تذکر باشد یا وحشتی از انجام آنها داشته باشد، کارهایی را که از عهده انجام آنها برآید انجام می*دهد. اما باید دقت داشته باشیم با افزایش دامنه کارهایی که انجام می*دهند نیاز آنها به تشویق را فراموش نکنیم .



    چگونه این واگذاری وظایف باید انجام شود؟
    باید با کارهای کوچک و ساده شروع کنیم. طبیعی است که اگر مثلا کودک با یک اتاق کاملا به هم ریخته و شلوغ مواجه شود، دست پاچه شده و نتواند از عهده مرتب کردن آن برآید. اغلب در این مواقع کودک نمی*داند از کجا باید شروع کند و در نتیجه تسلیم شده و از انجام آن منصرف می*شود. حتی ممکن است عصبانی شود و شروع به غرو لند کند. شما به جای اینکه به او بگویید" این اتاق را تمیز کن" به او مسیرها و کارهای معینی را واگذار کنید. مثلا بگویید " لطفا ماشیناتو جمع کن" و وقتی یک کار تمام شد سراغ کار بعدی بروید. "مثلا حالا نوبت جمع کردن مداد رنگی*هاست".


    به این ترتیب کارها یکی پس از دیگری به پایان می*رسند. به خاطر داشته باشید که کلید کار "سادگی کار" است. کودکان خردسال عادت دارند به محدوده کوچکی توجه کنند بنا بر این شما باید انجام کارهایی را به او بسپارید که در یک محدوده کوچک باشد تا وی را خسته نکنید.

    اگر کاری را که بالاتر از توانایی کودک است به او بسپارید، ممکن است او احساس ناامیدی و بیهودگی کند. اما اگر کارها طوری باشند که کودک از عهده انجام آنها به خوبی بر آید، این احتمال وجود دارد که کودک تشویق شده و بخواهد کارهای بیشتری انجام بدهد.
    یا اگر کاری که به کودک واگذار می*کنید، مثل تمیز کردن خانه بزرگ است، حتما به او کمک کنید. صرف نظر از تمام مواردی که گفته شد، کودک شما تمایل دارد که با شما باشد. ضمنا بچه*ها دوست دارند با یک نفر دیگر کار کنند تا کارها زودتر تمام شود.


    همینطور که مشغول انجام کارها هستید در باره آنها با کودک صحبت کنید مثلا در حال غذا دادن به حیوانات بگویید" ما به حیوانات غذا می*دهیم تا بزرگ و قوی بشوند".



    این یک سفر است که مقصد در آن بی اهمیت است
    با وجود این که کودکان خردسال از عهده انجام خیلی کارها بر می*آیند اما به خاطر داشته باشید که در این مراحل ، مهم تلاشی است که کودک برای انجام کار می*کند نه نتیجه کار.

    هدف شما این نیست که از او یک خانه دار کوچک بسازید بلکه کم کم فهماندن عادت*های خوب و درست به کودک است. کودک کم کم که بزرگ می*شود خود به اهمیت سعی و جدیت در انجام کارها پی می*برد.


    گرچه ممکن است دشوار باشد اما کارهای کودک را تصحیح نکنید مثلا اگر او تختخوابش را درست کرد و کج و ناصاف بود هرگز آن را صاف و مرتب نکنید که اگر این کار را بکنید به او پیام می*دهید که تلاشش به اندازه کافی خوب نبوده است. در عوض تلاش او را ستایش کنید. با گذشت زمان و همینطور که بزرگ و بزرگ*تر می*شود و در کارهایش تکرار و تمرین پیدا می*کند،* تکنیک*هایش را بهبود بخشیده و از عهده انجام کارها بهتر برمی*آید.



    کارهایی را که به خوبی انجام می*دهند تشویق کنید
    یک روش خوب برای اینکه کودک شما بتواند کارهای روزانه*اش را خودش پیگیری کند و نیاز به تکرار هر روزه و یادآوری آنها نباشد، ایجاد یک جدول است که وظایف وی را نشان دهد. اگر کودک شما خیلی کوچک است می*توانید در این چارت به جای کلمات، از تصاویر استفاده کنید. مثلا اگر آبیاری باغچه را می*خواهید به وی محول کنید از تصویر یک آب پاش یا شیلنگ استفاده کنید.

    بعد از انجام هر کار، به شیوه ای او را تشویق کنید. مثلا برچسب*هایی روی جدول نمودار بچسبانید یا اینکه ظرفی بگذارید و برای انجام هر کار صحیح یک لوبیا داخل آن بیندازید تا مثلا به یک تعدادی که رسید برای او هدیه*ای بخرید. اگر کودکان آنقدر بزرگ هستند که مفهوم پول را بدانند می*توانید با افزایش میزان پول توجیبی، تشویق و توجه خود را نشان دهید.


    مهم نیست که به چه روشی قدر دانی خود را نسبت به عملکرد مثبت او نشان می*دهید. گاهی وقت*ها حتی در آغوش کشیدن کودک و بوسیدن وی نیز می*تواند روشی برای نشان دادن قدرشناسی شما باشد.



    گردآوری : گروه سبک زندگی *****
    ayd این نوشته را پسندیده.
    و چقدر دنیا زیبا میشد اگر عمل میکردیم به:
    آنچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند
    و انچه برای خود نمیپسندی برای دیگران هم نپسند

  6. #6
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    154
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    544
    پسند کرده
    3215
    مراقب این نشانه خطرناک در دخترتان باشید


    یک مادر موفق، باید حتماً در آنها از دختر خود، جلوتر باشد تا دختری ممتاز، تربیت کند. در این بخش، سه بخش نهایی، بیان خواهند شد. حسود نباشید!
    خیلی ها فکر می کنند حسادت، در زنان بیشتر از مردان وجود دارد. چه این عقیده، درست باشد، چه نادرست؛ خوشبختانه حسادت را می توان در هر دو جنس، به خوبی حل کرد. و این کار نیز با استفاده از دو روش زیر انجام می گیرد:
    ۱. فکر کردن : به موضوعاتی فکر کنید که برای خودتان، اقوام یا دوستانتان، درباره حسادت، رخ داده است. آیا شما نیز مصداق این حدیث بوده اید که:« حسود زود خشمگین مى شود و دیر کینه از دلش مى رود. » به این آثار و ضررهای آن ( در خودتان و دیگران) خوب بیندیشید. امام علی (ع) می فرمایند: « حسادت نتیجه اى جز زیان و ناراحتى که دلت را سست و تنت را بیمار مى گرداند به بار نمى آورد. » ۲٫ مطالعه: داستان هایی درباره ی اینکه حسادت سبب بروز چه مشکلاتی شده است، بخوانید. آیا تا به حال به این موضوع، دقت کرده بودید که اولین گناه، حسادت بوده است؟ آنگاه که شیطان بر آدم حسد ورزید و به او سجده نکرد! خودتان را دراین باره، مدام چک کنید و به محض دیدن نشانه ای از حسادت در خود، آن را رفع کنید! چون «شیطان به سپاهیانش مى گوید: میان مردم حسد و تجاوزگرى بیاندازید چون این دو، نزد خدا برابر با شرک است. » مراقب نشانه های حسادت در دخترتان هم باشید! اگر می بینید دخترتان به چیزهایی که دوستانش دارند، حسودی می کند، این احساس را پیش از آنکه زندگی او را نابود کند از بین ببرید. می توانید با خواندن داستانهایی کودکانه دراین باره برای او، این کار را بکنید. البته یادتان باشد که شخصیت دخترتان را زیر سؤال نبرید! برای دخترتان، قصه بگویید
    قصه های خوب می*تواند به دخترتان، دید مثبتی از زندگی بدهد.تأکید می کنیم: قصه های خوب! وقتی برای دخترتان داستانی را تعریف می کنید که قهرمانش فردی مثبت و دارای خصوصیت مثبتی است، دخترتان از ویژگی مطلوب و مثبت او الگوگیری می کند. همچنین وقتی دخترتان میبیند قهرمانش علیرغم مشکلات فراوانی که در طول قصه داشته، ولی در نهایت پیروز می شود، صبر، بردباری، امیدواری، خسته نشدن و جا نزدن در مسیر خوب، و … را به طور عملی می آموزد. قرآن کریم در ضمن بیان داستانهای متعدد، بارها بر این نکته تأکید کرده است که در شنیدن داستان، نشانه ها و عبرتهایی نهفته است. علاوه بر این، گوش دادن قصه سبب می شود کودک، دوستان بیشتری پیدا کند. دوستانی که ویژگی های خوبی دارند و با او مهربان هستند. فایده مهم دیگر قصه گویی برای فرزندتان این است که او کم کم به مطالعه نیز علاقه مند میشود و وقتی بزرگتر شود از شما میخواهد که برایش کتاب داستانی بخرید تا خودش آن را بخواند. علاقه به دانستن و مطالعه، با قصه گویی های خوب شما می تواند در دخترتان، نهادینه شود. و نتیجه ی مهم آخر از قصه گویی، ایجاد زمان و فرصتی مناسب برای کنار هم بودن شماست. عادت به خلوت مادر و دختر همراه با خاطراتی شیرین و به یاد ماندنی! که در کودکی با قصه گویی همراه است و بعد ها که دختر نوجوانی شد، به راحتی مشکلات ناشی بلوغ یا مسائل عاطفی و احساسی اش را با شما مطرح خواهدکرد. زیرا یاد گرفته با مادرش خلوت کند و در این لحظات، همراهی شیرین او را حس کرده است. نق زدن کافی است
    به شوهرتان غر نزنید، به ویژه جلوی دخترتان! غر زدن نتیجه ی ذهنی مشغول و پریشان است، زیرا مسائل کوچک و جزئی را بی جهت بزرگ می کنید. آن وقت یک کاه، کوه می شود! درباره ی مسائل، درست فکر کنید. به گذشته نگاهی بیندازید و به ترس ها و نگرانی های بی موردی که داشته اید، بیندیشید. اگر مشکلی، راه حلی دارد، آن راه حل را بیابید و با تمام توان، به کار ببرید. اما اگر راهی ندارد، اجازه ندهید که ذهنی آشفته و زبانی ناله کننده، اول روح شما را نابود کند و بعد احترام و ارزشتان را در مقابل دخترتان! قرآن کریم به کسانی که به مصیبت و گرفتاری دچار می شوند، صبر و توکل را پیشنهاد می کند. و اینکه بدانیم خداوند مراقب ماست و روزی همگی از این دنیا کوچ می کنیم. تصمیم*گیری را به او بیاموزید
    سرتاسر زندگی، تصمیم گرفتن است! اینکه چه موقع از خواب بیدار شویم. چه لباسی بپوشیم. چه چیزی بخوریم. کجا برویم. با چه کسی دوست شویم. چگونه حقمان را بگیریم. چگونه رابطه ای را تمام کنیم و … . بسیاری از ما با حمایت بیش از اندازه از دخترمان، به او ظلم می کنیم و آسیب می رسانیم. مادران باید درباره ی اینکه چه مقدار پول یا چه حد آزادی به دخترشان بدهند با همسر خود مشورت کرده و تصمیم بگیرند. به طور کلی، هیچ راه کلی یا ساده ای وجود ندارد. یکی از روش هایش این است که وقتی دخترتان به اندازه کافی بزرگ شد برای خرید یا انجام برخی امور منزل او را به بیرون بفرستید. گاهی هم او را همراه خود بیرون ببرید تا نحوه ی خرید کردن و تصمیم گیری های مختلف شما را به چشم ببیند. انتخاب لباس، وسایل منزل، خانه، یخچال و بسیاری از چیزهای کوچک و بزرگ دیگر بر عهده ی زنهاست. اگر به دخترتان کمک کنید تا از همان سنین کودکی تصمیماتی بگیرد، احتمالاً در بزرگسالی تصمیمات بهتر و عاقلانه تری خواهد گرفت. این تصمیمات، شاید در کودکی بسیار جزئی و ساده باشند (مثلاً از بین چند مورد لباس مناسب، خودش یکی را برای مهمانی فردا شب، انتخاب کند) ولی تمرینی برای تصمیم گیریهای مهم او در آینده خواهند شد. شما به عنوان مادر یک دختر، باید برخی گامهای مهم را بدانید تا بتوانید در تربیت او موفق تر عمل کنید.
    .
    .
    .
    وهمیشه یادمون باشه که اگر بخواهیم ببینیم کردارمون چگونه است ببینیم کردار فرزندانمان به چه نحو است
    هستی ساغر, عطر سیب, Nicole68 و 1 کاربر دیگر این نوشته را پسندیده.
    ؟؟

  7. #7
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    موش خرما آواتار ها
    مریم
    عضویت: ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    240
    کالاهای من
    4
    میزان امتیاز
    19
    پسند شده
    4593
    پسند کرده
    2933
    بچه ها این لینک و ببین خیلی خوبه
    کمل (Komal)
    فیلمی کوتاه درباره ی آموزش به کودکان برای جلوگیری آن ها از آزار جنسی و کودک آزاری که به زبان فارسی دوبله شده است.
    *سایه روشن* این نوشته را پسندیده.

  8. #8
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    avida آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    نوشته ها
    81
    میزان امتیاز
    2
    پسند شده
    119
    پسند کرده
    188
    ....
    ویرایش توسط avida : ۱۳۹۳/۱۲/۱۸ در ساعت ۰۲:۴۱ بعد از ظهر

  • مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •  

    محاسبه ي شاخص توده ي بدني

    وزن به کيلـو گـرم
    قد به سانتي متر

    شاخص توده ي بدني
    بازه ي وزني مناسب شما