نظر سنجی 76 امین مسابقه عکاسی مکمل
Like Tree19Likes

موضوع: مهد کودک؛ خوب یا بد؟

نمایش نتایج: از 1 به 8 از 48
صفحه 1 از 6 1234 ... آخرینآخرین
  1. #1
    مدیر بازنشسته

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۵/۰۲
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    48
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    48
    پسند کرده
    0

    مهد کودک؛ خوب یا بد؟

    تمرين زندگي در مهد كودك
    شبيه سازي يك زندگي حقيقي




    مهد كودك ها در دنياي امروز، سهمي بيش از پرستار بچه دارند. سهمي كه شايد بيش از هر چيز، در آموزش و پرورش كودكان معنا پيدا مي كند و آماده كردن آنها در ماراتن جامعه.
    کودکی که به مهد می رود، توجه هایی را دریافت می کند كه موجب ساماندهي و افزايش ظرفیت های بدنی و ذهنی او می شوند و به نوعی جنبه های هوش را در او متبلور می کنند. این کودک شاید در خانه و در کنار یک مادر با حوصله هم بتواند از این توجه ها و آموزش ها بهره مند شود، اما قطعا فرصت تجربه محیط اجتماعی کامل در خانه وجود ندارد و ارزش هایی مثل همكاری، تعاون، رعایت حقوق دیگران، دفاع از حقوق خود و… در سنین قبل از دبستان و در یک محیط اجتماعی حقیقی بهتر از هر زمان دیگری در کودک تثبیت می شوند.
    كودك با ورود به مدرسه یك دفعه اجتماعی نمی شود، بلكه پایه های روابط كودك با مدرسه در 2 یا 3 سال قبل پی ریزی می شود. در مهدكودك بچه ها با همسالان خود ارتباط مستمر دارند و فرصت دارند تا مشكلات ارتباطی خود را حل كنند و در مدرسه مشكل دوست یابی نداشته باشند. از طرف دیگر، در سنین بالاتر، كودكانی كه با آموزش های پیش از دبستان، آمادگی بدنی و ذهنی و اجتماعی بهتری کسب کرده اند، مرحله انتقال خانه به مدرسه را بهتر می گذرانند. در نتیجه ترك تحصیل و مردود شدن بچه ها كمتر دیده می شود.

    تمرين زندگي
    توصیه روانشناسان برای استفاده مادران از مهد کودک نه فقط به جهت گذران ساعاتی از روز و صرف نگهداری و مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای کودک است، بلکه هدف عمده استفاده از مهد کودک، رشد و تربیت اجتماعی و آموزش های ویژه ای است که به صورت غیر مستقیم به کودکان داده می شود و تنها مادرانی قادرند از عهده آن برآیند که خود آموزش های لازم را دیده باشند و علاوه بر آن امکانات متنوع آموزشی نیز در اختیار داشته باشند. مهد کودک با داشتن امکانات متنوع تر، فرصت های بیشتری برای رشد خلاقیت، استقلال ، سازگاری های فردی و اجتماعی ، رشد حواس و.... می تواند فراهم کند و از وابستگی های بین مادر و کودک بخصوص در خانواده های تک فرزند می کاهد.
    ارتقای سلامت کودکان، به ویژه میزان امید به زندگی و سلامت روان آنها یکی از اصلی ترین شاخص های توسعه یافتگی یک کشور است. در حال حاضر اغلب سرگرمی ها و بازی کودکان کامپیوتری است و این نوع از بازی ها فشار روانی و استرس زیادی به بچه ها وارد می کند و از سوی دیگر به دلیل ایستایی و عدم تحرک به هنگام بازی، سلامت جسمانی کودکان را مورد تهدید قرار می دهد بنابراین برای افزایش مهارت های ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی کودکان، لازم است تا فضاهای جدیدی به وجود آید.
    در انتخاب نوع بازی و اسباب بازی باید به کسب مهارت های زندگی از طریق آن توجه کرد و با توجه به اینکه جامعه از سوی انواع آسیب های اجتماعی تهدید می شود باید به استفاده ابزاری از اسباب بازی ها برای ایمن سازی کودکان در برابر آسیب های اجتماعی توجه داشت. بنابراين، کسب مهارت های آموزشی- حرکتی در محیطی با نشاط از جمله اهداف مهد كودك ها به شمار مي رود.
    تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد زندگي در محيطي با محرك هاي تفريحي و آموزشي كم براي شش ماه تا سه سال، مي تواند ضريب هوشى يك كودك عادي را به اندازه يك كودك عقب مانده پايين بياورد. اما همين كودك اگر در محيط هاى آموزشى و پرورشى كه محرك هاى بيشترى وجود دارد قرار گيرد، به هوش عادي يا بالاتر از عادي دست پيدا مي كند.
    كودك در مهد كودك دست به انتخاب دوست مى زند و از خود خلاقيت هايى نشان مى دهد كه منجر به تشويق او مى شود و اعتماد به نفس او را بالا مي برد. علاوه بر اين، بچه ها در مهد كودك مفهوم قانون، هنجارها و ناهنجاري ها را درك مى كنند و در ارتباط با كودكان ديگر حدود و مرزهاى فردى را مى شناسند.



    به كي بسپاريم؟
    روان شناسان معتقدند کودک را از سن 3 ماهگی می توان به مهد کودک سپرد، با اين حال، اماي پشت اين ماجرا، دست و دل پدر و مادرها را براي سپردن كودكان خود به مهد، بيشتر مي لرزاند. شرط مهم اين است که خانواده دقت کافی در انتخاب مهد کودک مناسب برای فرزندش داشته باشد . برنامه های مفید و متناسب با ویژگی های رشدی کودکان، فضای کافی و خصوصا مربیان علاقمند و توانا و متناسب با تعداد کودکان از ویژگیهای یک مهد کودک خوب است.
    در ايران قوانين ابلاغ شده به مهدهاي کودک سراسر کشور، ضوابطي را تعيين مي كند که بر اساس آن دست اندركاران بهداشتي، نظارت هاي خود را به طور مستمر و در زمان بندي خاصي در همه مهدهاي فعال سراسر کشور اعمال مي کنند. اين ضوابط شامل بهداشت فردي کارکنان مهد کودک، ضرورت وجود کارت معاينه پزشکي، وجود حوله اضافي، شستشوي دست ها، بهداشت محيط و اغذيه مهدهاي کودک است.
    با اين حال، گاهي اگر حتي همه شرايط هم آماده باشد، اين كودكان هستند كه بايد و نبايد رفتن به مهدكودك را به والدينشان تحميل مي كنند.
    آمادگی رفتن به مهد را باید در کودک ایجاد کرد . خانواده و بخصوص مادر با فراهم کردن اوقاتی که کودک بتواند لحظاتی را بدون مادر سپری کند می تواند به آماده شدن کودک کمک کند. مثلا با تنها گذاشتن کودک در اتاقی برای بازی یا سپردن کودک به یکی از نزدیکان و خروج از منزل برای ساعاتی می تواند زمینه مناسب را ایجاد کند. البته آمادگی کودک در سنین مختلف معانی متفاوتی دارد. یعنی بسته به سن کودک باید یک سری آمادگی های ویژه را در او پرورش داد. به عنوان مثال یک کودک 4 ساله باید بتواند به تنهایی قاشق را به دست گیرد و غذا بخورد یا قادر به شستن دستهای خود باشد این کودک در صورت داشتن مهارتهای فوق با ورود به مهد کودک سریع تر و با آرامش بیشتری می تواند دوران سازگاری را طی کند.
    روانشناسان توصيه مي كنند بهترين راه اين است كه کودک در بدو ورود به مهد به همراه مادر تمام نقاط مهد را بگردد و ببیند و با محیطی که قرار است به آنجا سپرده شود آشنا شود. افرادی که در آنجا مشغول به کار هستند و کارهای مختلفی را که انجام می می دهند تماشا کند که این مشاهده ترس و نگرانی کو ک از محیط ناشناخته را از بین می برد و فضای مهد را به مکانی آشنا تبدیل می کند. این حضور در مهد کودک از ساعاتی کوتاه در روزهای اول شروع می شود و سپس هر روز ساعاتی به آن اضافه و همراهی مادر با کودک هم به تدریج کم می شود. کودک می تواند در این زمان در فعالیتی که خیلی برای او جذاب است، لحظاتی شرکت کند ولی این میزان نباید زیاد باشد بلکه باید قبل از اینکه اشتیاق کودک به حد اشباع برسد اتمام یابد و کودک با شوق انجام آن فعالیت مکان را ترک کند و به این طریق می توان انگیزه بازگشت به مهد را در کودک ایجاد کرد و یا زمانی که کودک به خانه باز می گردد یکی از موجود در مهد را به صورت امانت به او سپرد تا به خانه ببرد و به این طریق زمانی که کودک در مهد نیست یاد مهد در فکر کودک باقی بماند و ارتباط او و مهد قطع نشود. این مربی پیشنهاد می کند که حتی کودکانی نیز که به راحتی از مادر جدا می شوند نیز ترجیحا در روز اول ساعات کمتری را در مهد بگذرانند و به این طريق تجربه شیرین تری از ورود به مهد با خود ببرند.
    بهتر است كه والدين، به خصوص در روزهای اول ورود كودك به مهد، به هر ترتیب كه شده مانع از غیبت او شوند تا به تدریج كودك با همه برنامه های آنجا آشنا شود و كم كم رابطه عاطفی با دوستانش پیدا كند .
    اگر كودك بفهمد می تواند هر وقت كه نخواست از رفتن به مهد كودك امتناع كند، دیگر قاطعیت و نفوذ شما از بین خواهد رفت. در حقیقت این كودك است كه شما را تربیت می كند و فرمان می دهد. در مورد كودكان وابسته والدین باید قاطعیت داشته باشند. اول فكر كنند چه چیزی به صلاح فرزندشان است، بعد تصمیم آخر را بگیرند. در این مورد نباید والدین احساساتی شوند، باید بتوانند گریه های كودك را موقع ورود به مهد تحمل كنند. مثل زمانی كه گریه های كودك را موقع واكسن زدن تماشا می كنند. چرا كه واقعاً مهدكودك مانند واكسن عمل می كند و می تواند فرزند ما رادر برابر آسیب های بسیاری واكسینه كند.
    با اين حال، نوع اداره مهدكودك هم در بروز يا جلوگيري از اختلالات عاطفي كودكان بسيار موثر است. گاهي پذيرش كودكان بيش از تعداد استاندارد در مهدكودك*ها، با مربي*هاي كمتر از حد استاندارد و گاه كم تجربه و نداشتن رفتار صبورانه و مادرانه يكي از مشكلات و موانعي است كه بچه*ها در مهدكودك*ها از محبت عاطفي برخوردار نمي*شوند. مربيان مهدكودك بايد به شيوه*اي آموزش ببينند تا بتوانند خلاء عاطفي دوري از والدين را در سال*هاي اوليه زندگي براي كودكان پر كنند.
    متأسفانه گاهي وقت ها كار در مهدهاى ما تنها شامل يك سرى برنامه هاى آموزشى مدون بهزيستى مانند آموزش رنگ ها، فصول و... تحت عنوان واحد كار و برنامه هاى ديگرى نظير آموزش سفال، نقاشى و... مي شود. در اين آموزش توجه كمى به كشف استعدادها و خلاقيت هاى آنها شده و تنها بچه ها را در مسيرى مشخص قرار مى دهد، اين امر باعث مى شود فرصت رشد و شكوفايى از كودك گرفته شود. اين كودكان در سنين بزرگسالى هم بدون توجه به استعدادهايشان زندگى و كار مى كنند كه اين امر به مرور زمان باعث بروز مشكلات و فشارهاى روحى و روانى در فرد مى شود.
    مستانه

  2. #2
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۹/۰۴/۰۳
    نوشته ها
    4
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    0
    پسند کرده
    0

    Re: مهد کودک؛ خوب یا بد؟

    سلام من مجبورم كه بچه ام را مهد بگذارم. از 8 ماهگي اين كار را كرده ام. اما الان كه نزديك يك سالش ميشه خيلي به من وابسته شده. حتي تو خونه همه اش مي خواهد بغلم باشد . گاهي فرصت تعويض لباس يا دستشويي رفتن و آشپزي هم به من نمي دهد.
    آيا بايد روش خاصي پيش بگيرم.
    خداوند جبران همه نداشته هاي من است. دكتر علي شريعتي

  3. #3
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۵/۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    38
    میزان امتیاز
    2
    پسند شده
    5
    پسند کرده
    0

    Re: مهد کودک؛ خوب یا بد؟

    سلام به همه مامان های گل
    مستانه جون از مطلب خوبی که گذاشتید ممنون.
    من خودم از 3 ماهگی مهد می رفتم ، هیچ وقت هم با این مسئله مشکل نداشتم . در مدرسه و سال های بعد خیلی از مسائل که برای خیلی ها سریع الدرک نبود برای من خیلی بدیهی به نظر می رسید. که بعدها فهمیدم به خاطر آموزش های خوب و موثر در سال های اولیه زندگی بوده.( البته اصلاً منظورم تعریف از خود نیست بلکه منظورم بهرمندی از آموزش های خوب در سالهای اولیه مهد هستش)
    من خودم بسیار بسیار زیاد با مهد رفتن بچه ها موافقم. به نظر من رفتن به مهد از سنین کم مثل رفتن به مدرسه برای بچه ها واجبه.
    [HIGHLIGHT=#f2dcdb]خدا مهربونی کرد تو رو سپرد دست خودم ، دستات رو گرفتم و فهمیدم عاشقت شدم.[/HIGHLIGHT]

  4. #4
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۷/۲۸
    نوشته ها
    25
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    4
    پسند کرده
    0

    Re: انتخاب مهدكودك

    دوست جونا سلام . ببخشيد من نميدونم سوالم رو بايد اينجا مطرح كنم يا يه تاپيك ديگه باز كنم . اگه جاش اشتباهيه لطفاً بهم بگين .دوستان من پسرم رو يه هفته ميشه كه مهد ميفرستمش از ٧:30 صبح تا 3:30 عصر اما با اينكه مهدش خيلي خوبه و مربيهاي خوبي هم داره اصلاً اونجا رو دوست نداره و از صبح تا عصر لب به هيچ چيزي نميزنه و فقط بغض ميكنه و ريز ريز ناله ميكنه و اشك ميريزه .يكي از همكارام هم دو تا دختراش رو همون مهد ميبره اما اونها مهد رو خوب پذيرفتن و اصلاً اذيت نميكنن . با مدير و مربيش حرف زدم بهم ميگن كه يه كم وقت ميخواد ما بدتر از اينهم داشتيم اگه حوصله و تحمل كني درست ميشه . امروز يكي از همكارام بهم گفت : نكنه پسرت از گريه باد فتق بگيره . مواظب باش. دوستان خيلي نگرانم. من چاره اي بجز مهد ندارم. شما ميگين چيكار كنم؟ ميترسم با اين غصه خوردناش مريض بشه. از وقتي كه مهد هم ميره وابستگيش به من و پدرش هم بيشتر شده .اگه از حال تو اطاق خواب هم برم دنبالم مياد و مدام مراقبمه كه بيرون نرم. شما ميگين چيكار كنم؟

  5. #5
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۷/۲۸
    نوشته ها
    25
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    4
    پسند کرده
    0

    Re: انتخاب مهدكودك

    نقل قول نوشته اصلی توسط Maryam53
    nazi جان پسرت چند سالشه؟
    مريم جان ٣ سال و ١٠ ماهشه

  6. #6
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۹/۰۵/۱۵
    نوشته ها
    2
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    0
    پسند کرده
    0

    Re: مهد کودک؛ خوب یا بد؟

    سلام به همه
    واقعا ممنون از متن مفیدی که گذاشتید. دختر من 2 سال و 2 ماهشه ولی هنوز نمیتونه خوب صحبت کنه . میترسم اگر بزارمش مهد اذیت بشه یا بهش خوب نرسن و اونم نتونه به من بگه. شما چه پیشنهادی برام دارید؟

  7. #7
    مدیر بازنشسته

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۶/۳۰
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    1,264
    میزان امتیاز
    12
    پسند شده
    647
    پسند کرده
    0

    ویترین مدال ها

    Re: مهد کودک؛ خوب یا بد؟

    دورنا جان برای دیر به حرف اومدن کودک تاپیک ویژه داریم...اونو مطالعه کن لطفا...

    خداوند بزرگترین هدایا را به بندگان خود داده است.قدرت انتخاب و تعیین کردار خویش.

  8. #8
    کاربر میهمان

    Re: مهد کودک؛ خوب یا بد؟

    sghaffarydana عزيزم خيلي ممنون از پيشنهادت .آره غرب هستم و حتما ميرم بينمش.
    منم با مهد موافقم به خصوص براي بچه هاي ما كه اكثرشون تك فرزند هستند .حداقل تو مهد مي تونند گروهي بودن رو تجربه كنند.

صفحه 1 از 6 1234 ... آخرینآخرین
  • مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •  

    محاسبه ي شاخص توده ي بدني

    وزن به کيلـو گـرم
    قد به سانتي متر

    شاخص توده ي بدني
    بازه ي وزني مناسب شما