نظر سنجی 76 امین مسابقه عکاسی مکمل
Like Tree93Likes

موضوع: آداب و رسوم سیزده بدر...

نمایش نتایج: از 1 به 8 از 17
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
  1. #1
    مدیر انجمن
    Andrew آواتار ها
    عضویت: ۱۳۸۸/۰۶/۳۱
    نوشته ها
    686
    میزان امتیاز
    4
    پسند شده
    1174
    پسند کرده
    12499
    سلام دوستان نازنینم

    به پیشنهاد دوست خوب مون سمیه نازنین این تاپیک افتتاح شد.

    بیایید باهم درباره اشعار، داستان ها و روایات، آداب و رسوم، فرهنگ و سنن مناطق مختلف، باورهای عامه و خلاصه هر چه که به سیزده بدر مربوطه رو جمع آوری کنیم.

    امیدوارم با هم بکوشیم تا گنجینه ای برای آیندگان به یادگار بگذاریم
    Elsanaa و somayeh-b این نوشته را پسندیده.
    سلام ای به نعمت رسیده خدا با توست...

    All things are yours

    از خدا می خوام که عطر دلخوشی هرجا باشی به مشامت برسه...

  2. #2
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    somayeh-b آواتار ها
    سمیه
    عضویت: ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    4,033
    نوشته های وبلاگ
    7
    میزان امتیاز
    541
    پسند شده
    22717
    پسند کرده
    14782
    وای میریام جان ممنون واقعا خیلی لطف کردی بهم خیلی دوست داشتماین تاپیک افتتاح بشه
    دوستای عزیزم سیزده بدر نزدیکه لطف کنید از مراسماتون غذاهاتون رسم و رسوم خاصتون برامون اینجا بنویسید اگه عکس از سالهای قبل داریید برامون بذارید برای سال جدید هم عکس بگیرید و اینجا بذارید که هرسال کجا میرید چقدرشلوغه !چقدر خلوته!
    سیزده بدر رفتن رو واجب میدونید ؟چرا؟و هرچی و هرچی که به نظرتون مفید میاد
    پیشاپیش ممنون
    Elsanaa, mariiya و Andrew این نوشته را پسندیده.
    السلام علیک یا اباعبدالله (ع)
    السلام علیک یا ابالفضل العباس (ع)

  3. #3
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    soozii آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    محل سکونت
    ایران 16
    نوشته ها
    605
    میزان امتیاز
    13
    پسند شده
    3694
    پسند کرده
    1262
    من فقط از 13 بدر اون تیکه سبزه گره زنی دوست دارم. قبلا که شوشو نداشتم کلی این سبزه های بدبخت رو گره میزدم. هرجایی که مسافرت بودیم هم علف و شاخه درختو و غیره رو گره میزدم.آخرش شد

    درنهایت
    سیزده بدر سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. در تقویم*های رسمی ایران این روز (سیزده بدر) روز طبیعت نامگذاری شده*است و از تعطیلات رسمی است.برخی بر این باورند که در روز سیزده بدر باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به در کنند. بعد از سیزده به در، جشن های نوروزی پایان می پذیرد.
    در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال «نحس» و «بدیمن» یا «شوم» شمرده نشده، بلکه چنانچه می دانیم هر یک از روزهای هفته و ماه نام هایی زیبا و در ارتباط با یکی از مظاهر طبیعت یا ایزدان و امشاسپندان داشته و دارند، و روز سیزدهم هر ماه خورشیدی در گاهشماری ایرانی نیز «تیر روز» نام دارد که از آن ِستاره ی تیشتر، ستاره ی باران آور می باشد و ایرانیان از روی خجستگی، این روز را برای نخستین جشن تیرگان سال، انتخاب کرده اند.
    همچنین در هیچ یک از متون کهن و هیچ دانشمند و نویسنده ای، از این روز (سیزده بدر)به بدی یاد نکرده اند بلکه در بیشتر نوشتارها و کتاب ها، از سیزدهم نوروز با عنوان روزی فرخنده و خجسته نام برده اند.
    اما پس از نفوذ فرهنگ اروپایی در زمان حکومت صفویان رسید که در این فرهنگ نیز عدد 13 را نحس می دانستند، و هنوز هم با پیشرفت های علمی و فن آوری پیشرفته اروپا، این خرافات عمیقا در دل بسیاری از اروپاییان وجود دارد که در مقایسه با خرافات شرقی، شمارگان آن ها کم نیست و مثال های بسیار دیگری مانند «داشتن روزی بد با دیدن گربه ی سیاه رنگ»، «احتمال رویدادی شوم پس از رد شدن از زیر نردبام» یا «شوم بودن گذاشتن کلید خانه روی میز آشپزخانه»،«خوش شانسی آوردن نعل اسب» و بسیاری موارد خرافی دیگر که خوشبختانه تا کنون وارد فرهنگ ما نشده اند و برای ما خنده آور هستند.

    اما تنها چیزی که در فرهنگ ایرانی می توانیم درباره ی عدد سیزده پیدا کنیم، «بد قلق» بودن عدد 13 به خاطر خاصیت بخش ناپذیری آن است.(این خود نشانه ای از دانش بالای ایرانیان از ریاضی و به کارگیری آن در زندگی روزمره است.)

    اما وقتی درباره ی نیکویی و فرخندگی این روز بیشتر دقت می کنیم منابع معقول و مستند با سوابق تاریخی زیادی را می یابیم.همان طور که گفته شد سیزدهم فرودین ماه که تیر روز نام دارد و متعلق به فرشته یا امشاسپند یا ایزد سپند (مقدس) و بزرگواری است که در متون پهلوی و در اوستا تیشتر نام دارد و جشن بزرگ تیر روز از تیر ماه که جشن تیرگان است به نام او می باشد.
    تاریخچه ی سیزده بدر
    همانطور که پیشینه ی جشن نوروز را از زمان جمشید می دانند درباره ی سیزده به در (سیزده بدر) هم روایت هست که :
    «... جمشید، شاه پیشدادی، روز سیزده نوروز (سیزده بدر)را در صحرای سبز و خرم خیمه و خرگاه بر پا می کند و بارعام می دهد و چندین سال متوالی این کار را انجام می دهد که در نتیجه این مراسم در ایران زمین به صورت سنت و آیین درمی آید و ایرانیان از آن پس سیزده بدر را بیرون از خانه در کنار چشمه سارها و دامن طبیعت برگزار می کنند ...»

    اما برای بررسی دیرینگی جشن سیزده بدر از روی منابع مکتوب، تمامی منابع مربوط به دوران قاجار می باشند و گزارش به برگزاری سیزده بدر در فروردین یا صفر داده اند، از همین رو برخی پژوهشگران پنداشته اند که جشن سیزده بدر بیش از یکی دو سده دیرینگی ندارد اما با دقت بیشتر در می یابیم که شواهدی برای دیرینگی جشن سیزده بدر وجود دارد.

    همانطور که پیش از این گفته آمد، تنوع و گوناگونی شیوه های برگزاری یک آیین، و دامنه ی گسترش فراخ تر یک باور در میان مردمان، بر پایه ی قواعد مردم شناسی و فرهنگ عامه، نشان دهنده ی دیرینگی زیاد آن است.

    همچنین مراسم مشابه ای که به موجب کتیبه های سومری و بابلی از آن آگاهی داریم، آیین های سال نو در سومر با نام «زگموگ» و در بابل با نام «آکیتو» دوازده روز به درازا می کشیده و در روز سیزدهم جشنی در آغوش طبیعت برگزار می شده. بدین ترتیب تصور می شود که سیزده بدر دارای سابقه ای دست کم چهار هزار ساله است.
    شیوه های برگزاری و مراسم سیزده بدر
    سیزدهم فروردین تیشتر روز می باشد و آغاز نیمسال دوم زراعی، و مردمان ایرانی برای نیایش و گرامیداشت تیشتر، ایزد باران آور و نوید بخش سال نیک به کشتزارها و مزارع خود می رفتند و در زمین تازه روییده و سرسبز و آکنده از انبوه گل و گیاهان صحرایی به شادی و ترانه سرایی و پایکوبی می پرداختند و از گردآوری سبزه های صحرایی و پختن آش و خوراکی های ویژه غافل نمی شدند.
    بخشی دیگر از آیین های سیزده بدر را هم باورهایی تشکیل می دهند که به نوعی با تقدیر و سر نوشت در پیوند است.برای نمونه فال گوش ایستادن ،فال گیری (به ویژه فال کوزه)، گره زدن سبزی و گشودن آن ،بخت گشایی (که درسمرقند و بخارا رایج است)و نمونه های پرشمار دیگر ...از مراسم های روز سیزده بدر هستند.

    از آئین های دیگر سیزده بدر که مانند مراسم چهارشنبه سوری و نوروز، پر شمار، زیبا و دوست داشتنی است،بازی های گروهی، ترانه ها و رقص های دسته جمعی، گردآوری گیاهان صحرایی، خوراک پزی های عمومی، بادبادک پرانی، سوارکاری، نمایش های شاد، هماوردجویی جوانان، آب پاشی و آب بازی بخشی از این آیین هاست که ریشه در باورها و فرهنگ اساطیری دارند. از جمله شادی کردن و خندیدن به معنی فروریختن اندیشه های پلید و تیره، روبوسی نماد آشتی، به آب سپردن سبزه ی سفره ی نوروزی نشانه ی هدیه دادن به ایزد آب «آناهیتا» و گره زدن علف برای شاهد قرار دادن مادر طبیعت در پیوند میان زن و مرد، ایجاد مسابقه های اسب دوانی که یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشک سالی است.

    علف گره زدن یکی از مراسم سیزده بدر
    افسانه ی آفرینش در ایران باستان و موضوع نخستین بشر و نخستین شاه و دانستن روایاتی درباره ی «کیومرث» دارای اهمیت زیادی است، در «اوستا» چندین بار از کیومرث سخن به میان آمده و او را نخستین پادشاه و نیز نخستین بشر نامیده است.
    گفته های «حمزه ی اصفهانی» در کتاب «سِنی ملوک الارض و الانبیاء» صفحه های 23 تا 29 و گفته های «مسعودی» در کتاب «مروج الذهب» جلد دوم صفحه های 110 و 111 و «بیرونی» در کتاب «آثار الباقیه» بر پایه ی همان آگاهی است که در منبع پهلوی وجود دارد که :

    «مَشیه» و «مَشیانه» که دختر و پسر دو قلوی کیومرث بودند، روز سیزدهم فروردین برای نخستین بار در جهان با هم ازدواج کردند. در آن زمان چون عقد و نکاحی شناخته نشده بود ! آن دو به وسیله ی گره زدن دو شاخه ی «موُرد»، پایه ی ازدواج خود را بنا نهادند و چون ایرانیان باستان از این راز به خوبی آگاهی داشتند، آن مراسم را به ویژه دختران و پسران دم بخت روز سیزده بدر انجام می دادند، امروزه نیز دختران و پسران برای بستن پیمان زناشویی، نیت می کنند و علف گره می زنند.این رسم (علف گره زدن در روز سیزده بدر)از زمان «کیانیان» تقریبا فراموش شد و در زمان «هخامنشیان» دوباره آغاز شد و تا امروز باقی مانده است.

    در کتاب «مُجمل التواریخ» چنین آمده است :

    «... اول مردی که به زمین ظاهر شد، پارسیان آن را «گل شاه» نامیدند، زیرا که پادشاهی او الا بر گل نبود، پس پسر و دختری از او ماند که مشیه و مشیانه نام گرفتند و روز سیزده نوروز با هم ازدواج کردند و در مدت پنجاه سال هیجده فرزند بوجود آوردند و چون مُردند، جهان نود و چهار سال بی پادشاه بماند.»

    همانگونه که شباهتی بین چارشنبه سوری و نوروز امروزی متداول در تهران و شهرهای بزرگ، با شیوه های اصیل و کهن آن وجود ندارد، سیزده بدر امروزی نیز تنها نامی از یک جشن کهن را برخود داشته و هیچ شباهتی به آیین کهن و یادگار نیاکان ما ندارد. نحوه ی اجرای جشن سیزده بدر ، مانند بسیاری از دیگر آیین های ایرانی، عمیقا از شیوه ی اصیل و باستانی خود دور شده است و به شکل فعلی آن، دارای سابقه ی تاریخی در ایران نیست.

    اگر در گذشته مادران و پدران ما، سبزه های نوروزی خود را در این روز به صحرا می برده و برای احترام به زمین و گیاه، آن را در آغوش زمین می کاشته اند، امروزه ما آن را به سوی یکدیگر پرتاب می کنیم و تکه تکه اش می کنیم.

    سیزده بدرِ پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، برای گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن، و زیست بوم مقدس آنان بوده است. در حالیکه امروزه روز ویرانی و تباهی طبیعت است!

    منبع:tebyan،wikipedia
    Andrew و somayeh-b این نوشته را پسندیده.
    آخر ای پرده نشین فاطمه کی رسی برداد دین فاطمه
    اللهم عجل لولیک الفرج

  4. #4
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    somayeh-b آواتار ها
    سمیه
    عضویت: ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    4,033
    نوشته های وبلاگ
    7
    میزان امتیاز
    541
    پسند شده
    22717
    پسند کرده
    14782
    سوزی جان ممنون از مطلب مفیدت
    اولا یه خواهشی ازت دارم به نظرم روی قسمتهای مهم و نکات مطلبت یه خط قرمز بکش که بیشتر مورد توجه قرار بگیره
    و اینکه من هم خودم عقیده دارم سیزده بدر باید از خونه برم بیرون اگه نرم وو هرسالی که نرفتم یه اتفاق بد افتاده برام و دیگه بهش اعتقاد پیدا کردم
    Andrew این نوشته را پسندیده.
    السلام علیک یا اباعبدالله (ع)
    السلام علیک یا ابالفضل العباس (ع)

  5. #5
    مدیر انجمن
    elmira.t آواتار ها
    المیرا
    عضویت: ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    محل سکونت
    اورمیه
    نوشته ها
    4,799
    میزان امتیاز
    639
    پسند شده
    48029
    پسند کرده
    50283

    ویترین مدال ها

    ما هر سال میرفتیم بیرون حتی تا 2 سال پیش که بابام با کپسول اکسیژن میومد میرفتیم باغ که ساختمون داشت تا بابام راحت باشه ولی از پارسال نمیشه بریم و من و داداش با خاله اینا عصر میریم یه دوری میزنیم و میایم. خیلی دلم برای 13 به درهای دسته جمعیمون تنگ شده.
    ماها آش دوغ و دلمه برگ کنار غذاهای دیگه حتما درست میکنیم.
    سبزه گره زدن هم که حتما هست. همه جوونا سر سبزه های بدبخت میوفتیم و 10تا 10تا گره میزنیمو میندازیم توی آب و کلی بگو و بخند.

    ارومیه اکثر میرن بند یا مارمیشو یا دره قاسملو. زمانهای قدیم که دریا خشک نشده بود کنار دریا هم خیلی میرفتن ولی الان اونقدر فاصله دریا با چی چست و ... زیاد شده که کمتر میرن اونجا. دلم برای 13 به درهایی که حتما عصرش میرفتیم کنار دریا هم تنگ شده.
    راستی یادم رفت بگم ماها روز 13 به در حتما با آب همدیگه رو خیس میکنیم. از بس گفتن شگون داره این رسم مونده هنوز برامون. صبح هر کی زود پاشد بقیه رو موش آب کشیده میکنه.
    mary524, Andrew, somayeh-b و 1 کاربر دیگر این نوشته را پسندیده.
    Ben dünyanın en büyük aşığı olabilirim

    Ben koynunda 100 sene 1000 sene durabilirim


  6. #6
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    romina joon آواتار ها
    عضویت: ۱۳۹۰/۱۲/۲۷
    محل سکونت
    همدان
    نوشته ها
    1,004
    میزان امتیاز
    84
    پسند شده
    6325
    پسند کرده
    6049
    رسم همدانی ها هم نسبتا نزدیک به شماست ما عصرونه سیزده بدرمون آش رشته و کوفته تبریزی هستش که اینجا یا مادر بزرگها درست میکنند یا تهیه غذاها که اینقدر شلوغ میشه که 1 هفته قبلش باید بری رزرو کنی . دیگه این که ما هم کوه و صحرا میریم و البته رسم زیبای سبزه گره زدنم هم داریم .
    mary524, Andrew و somayeh-b این نوشته را پسندیده.


  7. #7
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    بهار111 آواتار ها
    بهار
    عضویت: ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
    محل سکونت
    رشت
    نوشته ها
    2,558
    نوشته های وبلاگ
    18
    میزان امتیاز
    406
    پسند شده
    13204
    پسند کرده
    8382
    سیزده بدرامسال جنگل سراوان


























    بالا سرمون

    mary524, Elsanaa, shimakhoshdel و 3 کاربر دیگر این نوشته را پسندیده.

  8. #8
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت
    بهار111 آواتار ها
    بهار
    عضویت: ۱۳۹۰/۱۱/۰۶
    محل سکونت
    رشت
    نوشته ها
    2,558
    نوشته های وبلاگ
    18
    میزان امتیاز
    406
    پسند شده
    13204
    پسند کرده
    8382














    اینم ناهارمون که هول هولکی عکس گرفتم
    چون منقل کوچیک بوددوسری گذاشتیم



    mary524, Elsanaa, shimakhoshdel و 4 کاربر دیگر این نوشته را پسندیده.

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
  • مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •  

    محاسبه ي شاخص توده ي بدني

    وزن به کيلـو گـرم
    قد به سانتي متر

    شاخص توده ي بدني
    بازه ي وزني مناسب شما