نظر سنجی 76 امین مسابقه عکاسی مکمل
Like Tree20Likes

موضوع: اسباب بازی ها و بازی های کودکان

نمایش نتایج: از 1 به 8 از 320
صفحه 1 از 40 123411 ... آخرینآخرین
  1. #1
    مدیر بازنشسته

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۴/۲۸
    نوشته ها
    449
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    134
    پسند کرده
    0

    بازي كودكان

    اسباب آموزش
    آموزش- كودك از طريق بازي* با انواع اسباب*بازي، موفق به شناخت شكل*ها، رنگ*ها، اندازه*ها، جنس اشياء و اهميت آنها مي*شود و از بازيها و ورزش*ها، مهارت به دست مي*آورد.
    با اكتشاف و جمع*آوري اشيا اطلاعاتي را كسب مي*كند كه نمي*تواند در كتاب*هاي مدرسه*اش پيدا كند.
    مطالعه كتاب و ديدن فيلم مناسب، اطلاعات كودك را وسيع*تر مي*كند و به او شادي و لذت مي*بخشد.
    كودك به وسيله بازي دنيا را مي*شناسد، مي*فهمد و كنترل مي*كند و مي*تواند ميان واقعيت و تخيل فرق بگذارد، ميزان توانايي*هاي خود را با ديگران مقايسه مي*كند و يك مفهوم روشن*تر و واقع*گريانه*تر از خود به دست مي*آورد و مي*تواند مسئوليت كامل اعمال خود را برعهده بگيرد.
    در بازي نقش*هاي معيني را برعهده مي*گيرد و درمي*يابد كدام نقش بيشترين لذت را به وي مي*دهد و بازي او را قادر مي*سازد تا رضايت*بخش*ترين رابطه*ها را با ديگران برقرار كند.
    با كمك بازي، خوب و بد را درك مي*كند و مي*فهمد كه اگر بخواهد در بازي يك فرد قابل قبول باشد بايد درستكار و با حقيقت، مسلط به خود و عادل باشد.
    همچنين درمي*يابد دوستانش در بازي به نسبت والدين كمتر شكيبا هستند و ياد مي*گيرد كه اصول اخلاقي را هنگام بازي نسبت به محيط خانه و مدرسه به*طور كامل*تر رعايت كند.
    در دوران مدرسه علاقه به بازي نمايشي كم و به بازيهاي سازنده شروع مي*شود. در اين بازي كودك مي*تواند بدون همبازي مدت*ها بازي كند و لذت ببرد. متداول*ترين اين بازي كشيدن نقاشي، ساختن چيزهايي از گل، خمير، سنگ كاغذ و... مي*باشد.
    اين نوع بازي*هاي سازنده، قدرت تخيل كودك را تقويت نموده و موجبات بهداشت رواني و لذت حياتي مي*شود.
    بازي مناسب*ترين روش تربيتي است و وظيفه مربي است كه بازيهاي مناسب براي كودكان ترتيب دهد.
    مي*توان ادعا كرد اگر يادگيري اوليه از طريق بازي مورد غفلت قرار گيرد يا توجهي به آنها نشود، آموزش و پرورش در سن*هاي بالاتر آن*طور كه بايد نمي*تواند مفيد باشد.
    بازي آزاد در مدارس دو ويژگي* فكري انساني (غلبه بر مشكلات- يادگيري نظم و ترتيب) را آشكار مي*كند.
    بازي با شن و آب شرايطي را فراهم مي*كند كه كودك بازبان رياضي آشنا شود؛ مفاهيمي چون زياد، كم، پر، خالي و كوچك كه قبل از جمع بايد ياد گرفته شوند.
    بازي به صورت صحبت كردن با بچه*هاي ديگر باعث گسترش مفاهيم ذهني كودك مي*شود و نظرش مبتني بر واقعيت مي*شود.
    تفكر كودك به زبان او بستگي دارد و براي برخورداري از زباني غني و وسيع* بايد دامنه خزانه لغات كودك را افزايش داد تا ابزار لازم را براي طبقه*بندي و تعميم كه ساخت پيچيده*اي دارند به دست آورند و مفاهيم زمان، فضا و احتمال را درك كنند.
    يك بازي مطلوب براي كودكي كه در حالت لذت بردن از بيان كلمات است، نظر افكندن بر يك كتاب، تصوير يا مجله است.
    بازي با لغات و صداها براي كودك خيلي لذت بخش است، به شنيدن داستان، تعريف داستان، بازي سؤال و جواب، انتقال پيام به ديگران علاقه* نشان مي*دهد و با استفاده از اين علاقه مي*توان براي رفع مشكلات و آموزش دروسي مانند فارسي، اجتماعي، علوم و هديه*هاي آسماني و... استفاده كرد.
    مربيان مي*توانند قوانين و مقررات و اصول اخلاقي و رابطه صحيح با ديگران را در بازي به بچه*ها آموزش دهند.
    با دقت در بازي، مربيان مي*توانند كودكان را دقيق*تر شناسايي كنند و به وسيله بازي مشكلات عاطفي كودكان را تعديل نمايند.
    با استفاده از بازي مي*توان به بچه**ها آموخت كه چگونه مشكلات خود را حل كنند و در نهايت آنها را براي زندگي آينده آماده كرد.
    با تقويت رفتار هوشمندانه و استفاده از قوه تخيل در بازي، زمينه*اي بهتر براي تفكر كودك فراهم مي*شود. دوستان در مدرسه تكيه*گاه كودك هستند و به او احساس ايمني مي*دهند و براي او سرمشق رفتاري هستند. بنابر اين با كمك آنها مي*توان بعضي از مشكلات كودكان را برطرف كرد. (البته به صورت بازي)
    اگر قرار است پايه*اي محكم براي يادگيري رياضيات در دوران مدرسه ابتدايي در كودكان بسازيم كودك بايد انواع مختلف بازي آزاد را در سنين قبل از دبستان داشته باشد.
    پس بايد امكانات لازم براي گسترش مهارت زباني كودك فراهم شود تا مفاهيم ضروري براي تفكر رياضي را به دست آورند.
    همچنين موقعيت*هاي مناسب براي رشد بدني آنها را نيز بايد فراهم كرد و با وسايلي مانند تاب، سرسره، نرده*ها و ميله*ها در سنين قبل از دبستان و اوايل دبستان بازي كنند تا ماهيچه*هاي بزرگ بدني تقويت شوند.
    آموزش شنا اعتماد به نفس را در كودكان تقويت مي*كند. كودكان از وسايل ارتباطي ديگري از قبيل نقاشي و داستان نيز استفاده مي*كنند و نظريات و احساسات خود را بيان مي*كنند.
    كودكان توانايي*هاي زيادي دارند، اما همگي افرادي مستعد هستند و بايد به آنها اعتماد كنيم.
    :nini:
    زندگی کتابی است پر ماجرا ، هیچگاه آن را به خاطر یک ورقش دور نینداز

  2. #2
    مدیر بازنشسته

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۴/۲۸
    نوشته ها
    449
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    134
    پسند کرده
    0

    Re: بازي كودكان

    اسباب بازی های بی خطر

    توصیه های زیر را در انتخاب اسباب بازی متناسب با کودکان دبستانی ، به خاطر داشته باشید:

    - اگر برای فرزند خود دوچرخه، اسکیت، اسکوتر و... تهیه می کنید به علامت استاندارد یا سایر علائمی که بی خطر بودن و مناسب بودن وسیله را تأیید می کنند، دقت فرمایید. اقدامات ایمنی و پیشگیرانه مربوط به هر وسیله را حتماً رعایت کنید و به فرزند خود هم آموزش دهید. مثلاً هرگز به وی اجازه ندهید که بدون مچ بند ، زانو بند و کلاه ایمنی به اسکیت سواری بپردازد. نحوه پوشیدن و استفاده از چنین لوازم ایمنی را نیز به فرزندتان آموزش دهید. فرمان و ترمز دوچرخه را دائماً چک کنید. فروشگاه های لوازم ورزشی اطلاعات مفیدی درباره ی دنده های استاندارد، ترمز و فرمان استاندارد در اختیار شما قرار خواهند داد.


    - توجه داشته باشید که بادکنک ، یکی از عوامل ایجاد کننده ی مشکلات خفگی برای کودکان تا سنین هشت سالگی است. به فرزندتان اجازه ندهید که با تکه های ترکیده بازی کند یا سعی در ساختن بادکنک های کوچکتر از تکه های پاره شده ی بادکنک نماید. برخی کودکان در این سنین تکه های نایلونی را به دهان فرو می برند تا بالونهای کوچکی از آن بسازند. این کار سوانح خفگی زا در پی خواهد داشت.


    - تیر و کمان یا سایر بازیهای دارت . هدف ، بایستی از جنسی نرم و ملایم باشد یا درنوک تیز و انتها برچسبهای نرمی داشته باشند و هرگز نوک یا پیکان تیز نداشته باشند.


    - تفنگ های اسباب بازی بایستی از رنگ هایی تشکیل شده باشند که با تفنگ های واقعی و اسلحه شباهت نداشته و امکان اشتباه گرفتن آنها با اسلحه وجود نداشته باشد.

    - به فرزندتان آموزش دهید که هرگز تیر و کمان، تفنگ و... را نباید به سمت دیگران نشانه بروند. توجه داشته باشید که نه تنها تفنگ های ساچمه ای و بادی بلکه سایر انواع تفنگ های اسباب بازی که تیر از هر جنسی از آنها پرتاب می شود. می تواند کشنده باشد. سالیانه دهها مورد مرگ و میر از این دست گزارش می شود. کودکان کمتر از 16 سال نمی بایست از چنین وسایل استفاده کنند.

    - اسباب بازی های الکترونیکی بایستی از لحاظ سیم پیچی و ساختار، استاندارد و ایمن باشند. توصیه می شود این وسایل را دایماً از جهت ایمنی و سیم پیچی چک نمائید.

    - اسباب بازیهایی که در اثر استفاده یا به علت الکترونیکی بودن گرم می شوند، تنها برای کودکان بالای 8 سال توصیه می شود.





    اسباب بازی های خانه شما:
    مهم ترین و بهترین راه برای اطمینان حاصل نمودن از سلامت و ایمنی فرزندتان در خلال بازی کردن، این است که هنگام بازی کردن او را تحت نظر و مراقبت داشته باشید. حتی اگر وسیله بازی کاملاً مناسب سن کودک باشد یا اصول ایمنی لازم را مراعات کرده باشد. به خاطر داشته باشید که با استفاده از اسباب بازی های ایمن و نظارت درست و مناسب می توانید از آسیب دیدگی و جراحت کودک در حین بازی پیشگیری نمایند.



    راهکارهای زیر جهت حفظ ایمنی کودک در منزل توصیه می گردد:
    - به فرزندتان بیاموزید که پس از اتمام بازی ، اسباب بازیهای خود را از کف اتاق و یا از دسترس کودکان کوچک تر جمع کند. بسیاری از کودکان در اثر افتادن روی اسباب بازیها دچار آسیب دیدگی می شوند و کودکان خردسال تر هم ممکن است اسباب بازیهای پخش شده در دسترس را، به دهان فرو ببرند و یا از لبه های تیز و اسباب بازیهای مربوط به بزرگترها دچار زخم و خراش گردند.

    - هر از گاهی اسباب بازیهای فرزندتان را چک کنید تا از خراب شدن، شکستگی و... آنها مطلع گردید. اسباب بازیهای شکسته را در اولین فرصت به دور انداخته یا تعمیر نمائید. در مورد اسباب بازیهای چوبی دقت کنید که تراشه های آن جدا نشده باشند؛ بطوری که باعث زخم شدن دست کودک گردد یا خرده های آن در پوستش فرو روند. در این صورت، حتماً قسمت های مربوطه را سمباده بکشید. اسباب بازیهای مربوط به خارج از منزل را حتماً مرتباً چک کنید. مثلاً قسمتهای خراب دوچرخه یا اسکیت را سریعاً شناسایی و تعمیر نمائید.


    - حتی جعبه یا محل نگهداری و قراردادن اسباب بازیها هم دائماً بایستی چک گردد. اسباب بازیها را در قوطی ها و جعبه های سرباز و ترجیحاً پلاستیکی قرار دهید یا اگر برای این منظور از طبقه بندی و یا طاقچه استفاده می نمائید ،سعی کنید ارتفاع آن از سطح زمین اندک باشد و به راحتی در دسترس کودکان قرار گیرد.


    - تمیز نگه داشتن اسباب بازی ها نیز بسیار مهم است. در مورد بسیاری از اسباب بازیها طریقه شستشوی آنها بر روی بروشورهایشان درج شده است. در غیر اینصورت می توانید از صابون*های ضدباکتری (آنتی باکتریال) و یا مایع ظرفشویی به همراه آب داغ استفاده کنید.
    زندگی کتابی است پر ماجرا ، هیچگاه آن را به خاطر یک ورقش دور نینداز

  3. #3
    مدیر بازنشسته

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۴/۲۸
    نوشته ها
    449
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    134
    پسند کرده
    0

    Re: بازي كودكان

    اسباب*بازيهای مناسب هر سن
    اغلب والدين از تهيه اسباب بازي مناسب سن هاي مختلف ناتوان هستند. آنها وقتي وارد مغازه اسباب بازي فروشي مي شوند، از فروشنده مي خواهند که يک اسباب بازي براي دختربچه و يا پسرکوچولوي مثلا دوساله به آنان عرضه کند که البته ممکن است آنچه خريداري مي کنند موافق ذوق و سن طفلشان نباشد. به طور کلي براي هر سني، اسباب بازي هاي مناسب همان سن وجود دارد. به همين دليل در اين مبحث ليستي ارائه گرديده است که مي تواند شما را در مورد گزينش اسباب بازي براي اطفالتان از سن يک ماهگي تا سه سالگي راهنمايي کند. اما اگر فلان نوع اسباب بازي که در اين ليست براي اطفال همسن فرزند شما ارائه شده است باب طبع فرزندتان نبود نبايد بي درنگ نتيجه بگيريد که کودک شما غيرطبيعي است. احتمالا اسباب بازي هاي ديگري موردتوجه اش است که شما بعدها متوجه آن خواهيد شد.

    * اسباب بازيهاي مناسب از 1 تا 4 ماهگي: در اين دوره کودک صداها و رنگ ها را کشف مي کند. اين سن، سن جغجغه است. انواع جغجغه هاي بزرگ و دسته دار وجود دارد که البته به سختي مي تواند آن را در دست بگيرد و مناسب وي نيست. در مقابل جغجغه هايي هستند که بر روي آنها توپ هاي کوچکي به رنگ هاي سرخ و آبي و سبز و غيره وصل شده است و بيش از نوع قبلي مورد توجه کودک واقع مي شود. نوع ديگري از جغجغه به صورت توپ هاي کوچک وجود دارد که نخي از درون آنها گذرانده اند. اين نوع را مي توان به گهواره يا کالسکه کودک وصل کرد. اسباب بازي هايي را نيز که به شکل حيوانان مختلف هستند، مي توان به گهواره کودک وصل کرد که برايش جالب خواهد بود. توجه داشته باشيد که اسباب بازي ها از جنس پلاستيکي و قابل شستشو باشند، زيرا کودک خيلي زود آنها را به دهانش خواهد برد. همچنين اسباب بازي هايي به شکل ماهي، آدمک، پرنده و... وجود دارند که به وسيله نخي به سقف اتاق طفل وصل مي گردند که مورد توجه طفل قرار خواهند گرفت.

    * اسباب بازي هاي مناسب از 4 تا 8 ماهگي: در اين سن فرزند شما ياد گرفته است چگونه از دست هايش استفاده کند. مي تواند لمس بکند، چنگ بزند، فشار بدهد و بگيرد. به وي اسباب بازي هايي از جنس لاستيکي که در نتيجه فشاردادن صدايي از آنها خارج مي شود، بدهيد. او اينک سعي مي کند بنشيند. شب قبل از خواب عروسک کوکي اش را بالاي گهواره اش آويزان کنيد، وي به موزيک گوش داده و از آن لذت خواهد برد.

    * اسباب بازي هاي مناسب8 تا 12 ماهگي: در اين سن معمولا طفل اسباب بازي هايش را به دورترين نقطه اتاق پرت مي کند. اين امر بدين منظور نيست که وي بخواهد شما را ناراحت کند، بلکه فقط مي خواهد ببيند آنها به کجا مي افتند. بنابراين، توجه داشته باشيد که اسباب بازي هاي نشکن نظير; حيواناتي از پارچه ماهوتي و يا لاستيکي ، عروسک هاي پارچه اي، در اختيار او قرار دهيد. در روي ميز کوچکي که به صندلي اش وصل شده، جغجغه چرخان يا اسباب بازي کوکي قراردهيد. عروسک هاي نرمي هم که مي توان با دست آنها را تا کرد براي کودک بسيار جالب است. همچنين عروسک هايي که در آب شناور مي مانند براي هنگام استحمام کودک سرگرم کننده است.

    * اسباب بازيهاي مناسب 12 تا 18 ماهگي: بازيچه اي که کودک بتواند آن را پيشاپيش خود هل بدهد و راه ببرد، به او که تازه در حال راه افتادن است اعتمادبه نفس مي دهد و کمکش مي کند. هنگامي که کودک نشسته است مي تواند با دست هايش اسباب بازي ها را روي هم بچيند. در همين سن است که کودک به خاک بازي علاقه نشان مي دهد و بازيچه هايي که موسيقي از آنها پخش مي شود برايش جالب است.

    * اسباب بازي هاي مناسب 18 ماهگي تا 2 سالگي: در اين سن کودک به همه چيز دست مي زند، به هر طرف مي رود سر و صدا مي کند، همه چيز را در خانه جابه جا مي کند. براي برآوردن اين نيازهاي تازه اش مي توانيد اسباب بازي هايي چون حيوانات چرخدار، قطارچوبي و بازيچه هايي که با نخ به دنبال خودش مي کشد به او بدهيد. در اين سن او ياد مي گيرد که چگونه چيزي را به دنبال خودش بکشد. اين کار از هل دادن مشکل تر است. همچنين مي توانيد از انواع قرقره هاي زنگونه دار يا شيپور و يا هر بازيچه اي که توليد صدا مي کند به او بدهيد. اسباب بازي هايي مانند مکعب هاي پلاستيکي که بتواند روي هم بچيند يا ماشينش را پر از آن کند برايش جالب است.

    * اسباب بازي هاي مناسب 2 تا 2/5 سالگي: معمولا تا اين سن اسباب بازي هايي که به دختر و يا پسر داده مي شود يکي است. اما از اين به بعد بر اثر عادت و سنت و شرايط محيط و برداشت هاي اطرافيان، ميان دختر و پسر رفته رفته فرق گذاشته مي شود و در نتيجه به دختر عروسک و به پسر ماشين مي دهند. در مغازه اسباب فروشي نيز براي کودک دختر يا پسر بازيچه هاي متفاوتي ارائه مي شود، ماشين و آمبولانس و هواپيما و موتورسيکلت براي پسر، گردنبند و وسايل آشپزخانه پلاستيکي و عروسک براي دختر. اما اگر دختري اسباب بازي "پسرانه" خواست و يا برعکس، هيچ لزومي ندارد او را از اين کار منع کنيم. نبايد به پسري يا دختري که بازيچه جنس مخالف را مي خواهد بگوييم: "نه، اين مال دخترها يا پسرهاست!". البته در اين سن دختر و پسر اسباب بازيهاي مشترکي هم دارند، حيوانات و خانه هاي چوبي وآدمک هايي که اعضايشان از هم جدا مي شود.

    * اسباب بازي هاي مناسب 2/5 سالگي تا 3 سالگي: در اين سن کودکان از والدينشان تقليد مي کنند و مي کوشند اداي کارهاي آنها را در آورند; اتومبيل راني، تلفن کردن، مسافرت رفتن، غذا درست کردن، کارهاي منزل، خريدرفتن، گردش دادن عروسک در داخل اتومبيل و غيره. براي فعاليت بدني، در اين سن، کودک از سه چرخه و اسباب بازي هايي شبيه الاکلنگ خوشش مي آيد. وقتي خسته است ديدن کتاب هاي تصويردار، برايش مشغول کننده است. بازي با خمير مدل و خط خطي کردن با مدادهاي نرم نيز از جمله بازي هاي موردعلاقه او است. براي آنکه بتواند دست هايش را بهتر کار بيندازد از پيچ و مهره هايي به اندازه هاي مختلف که داخل هم فرو مي روند و يا قالب هايي که از هم جدا و سپس سوار مي شوند، مي توان سود برد.
    narrika این نوشته را پسندیده.
    زندگی کتابی است پر ماجرا ، هیچگاه آن را به خاطر یک ورقش دور نینداز

  4. #4
    مدیر بازنشسته

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۴/۲۸
    نوشته ها
    449
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    134
    پسند کرده
    0

    Re: بازي كودكان

    کودک و نیاز به بازی
    بازی یکی از شیوه های مناسب در ایجاد ارتباط بین کودکان است و در شکوفایی تخیل کودکان نقش چشمگیری دارد. بازی های مختلف گروهی به کودک امکان می دهد تا بتواند به راحتی واکنش های مناسب را نشان دهد و در این حالت هیجان و شوق انجام کار باعث می شود مشکلاتی چون اضطراب، انزواطلبی و عدم اعتماد به نفس (کمرویی) و نیز دیرجوشی او تحت تاثیر هیجان ناشی از تخلیه انرژی تعدیل یا حذف گردد.

    رابطه بازی با شناخت و آگاهی

    زندگی عبارت است از کشمکش مداوم و مستمر با محیط و مبارزه برای آگاهی و شناخت بیشتر محیط به منظور استفاده بهتر از آن. بدن وسیله ای برای ارتباط فکر و عقل با اشیای خارجی در محیط است. از طریق بدن، عقل و مغز می توانند وظایف خود را برای شناخت محیط، اصلاح یا تغییر آن، برای بهره برداری بیشتر و بهتر اقدام نمایند.

    برای تحقق این هدف، انسان از ابزارهای موجود و در دسترس خود که همان عقل و جسم است، بهره می گیرد. چه زمانی مناسب تر و بهتر از کودکی که این آموزش را از طریق بازی با تامین قسمتی از نیازهای جسمی و روانی کودک به او بیاموزیم و از ابتدای زندگی او را به این راه سوق دهیم که با استفاده از بدن به بهره برداری بیشتر از عقل بپردازد و فردی کارآمد و موفق شود.این حقیقت در احادیث، روایات و توصیه های بزرگان دینی و مذهبی به کرات آمده است در منطق اسلام، کودک در دوران اولیه زندگی برای بازی و ورزش آزاد است.

    رسول اکرم (ص) فرموده است؛ اگر کسی دارای طفل خردسالی بود، باید با او در جنبش های کودکانه و حالت بچه گانه اش همکاری و هماهنگی کند. مطابق روایات معتبر، خود حضرت پیامبر (ص) با فرزندان و کودکان همبازی می شوند و در جنبش های بچه گانه آنان شرکت می کردند و هیچ گاه مقام و موقعیت رسالت آن حضرت مانع از تایید و تشویق این همکاری ضروری با کودکان نگردید.

    بازی و کار

    کار یک نوع فعالیتی است که برای رسیدن به هدف خاصی انجام می شود و ممکن است به صورت اجباری یا دلخواه صورت پذیرد. از این رو کار فعالیتی است هدف دار که یک انسان جهت تبدیل عوامل محیطی انجام می دهد.بازی نوعی فعالیت است که برای تفریح و خوشی انجام می شود و نتیجه نهایی و رسیدن به هدف خاصی در آن مدنظر نیست.

    کودک داوطلبانه وارد فعالیت بازی می شود و هیچ نیروی خارجی یا اجباری در آن نیست. با آنکه سعی شده است فرق میان بازی و کار روشن گردد ولی فعالیتی را نمی توان یافت که به طور مطلق در یکی از این دو مقوله بازی یا کار قرار گیرد. به نظر روانشناسان نمی توان عمل یا فعالیتی را نام برد که برای همیشه و برای همه کس بازی محسوب شود. چون ممکن است عملی برای یک نفر کار محسوب شود در صورتی که همان عمل برای شخص دیگر بازی به شمار رود.

    مثلا ماهی گرفتن برای بسیاری از افراد تفریح و بازی و برای صیادان ، کار است. به نظر هارلوک هر نوع فعالیتی را که به جای لذت بردن صرف، به سوی یک هدف هدایت شود دیگر نمی توان بازی نام برد. وقتی بازی ها و ورزش ها جنبه رقابت آمیز و برنده شدن پیدا می کنند بیشتر کار محسوب می شوند تا بازی.



    طراحی بازی

    در طراحی بازی بایدوالدین به این مسائل توجه کنند. بازی برای کسب نوعی مهارت طراحی شود. برای مثال، در سنین دبستان، هنگامی که کودکان برای یک بازی خاص یارگیری می کنند، اول می پرسند که این بازی را بلد هستی یا نه. آنها حاضر نیستند یارانی را که توانایی دارند با آنهایی که فاقد توانایی هستند، در یک سطح قرار دهند. پس در طراحی بازی باید به توانایی و کسب مهارت ها توجه کرد. بازی باید قانونمند باشد. این امر از گرایش کودکان به منطق ناشی می شود. بازی باید گروهی باشد. کودکان دوست دارند همبازی داشته باشند. این امر از علاقه به جامعه پذیری و روابط اجتماعی ناشی می شود. بازی باید خلاقیت پذیر باشد. بهترین فرصت برای پرورش خلاقیت در کودکان، سنین ابتدایی است.





    فواید بازی

    بازی موجب رشد جسمی کودک است. عضلات را نیرومند و استخوان ها را محکم می کند.
    بازی باعث مهارت در حواس لامسه و بینایی کودک می شود.
    بازی حس کنجکاوی کودک را برمی انگیزد و قدرت ابتکار او را به حرکت وامی دارد.
    بازی کودک را در برابر مشکلات مقاوم می کند و به او اعتماد به نفس می بخشد.
    بازی موجب تعدیل تمایلات عاطفی کودک می گردد.
    بازی به کودک می آموزد که برای رسیدن به هدف چگونه نقشه بکشد، به چه صورت طراحی کند و چگونه از عهده حل مشکل برآید.
    بازی باعث می شود که کودک بتواند با دیگران رابطه صحیح برقرار کند.
    بازی موجب آموختن همکاری، فعالیت های گروهی، تعاون و تمرین این امور می گردد.
    بازی باعث می شود که کودک اصول انضباطی و اخلاقی را در زندگی جمعی فرا گیرد.
    بازی نشان دهنده افکار، تمایلات و عواطف کودک است.

    بنابراین مربیان می توانند کودک را هنگام بازی دقیق تر بشناسند. با توجه به این موارد، مربیان و والدین حق ندارند از شیطنت و بازیگوشی کودک جلوگیری کنند. بلکه باید با جهت دادن به بازی از این انرژی به نفع کودک استفاده کنند.

    امروزه تکنیک بازی درمانی، به طور فزاینده ای در دنیای پیشرفته، برای تشخیص مسائل و مشکلات کودکان و درمان آنها مورد استفاده قرار می گیرد.

    چگونه می توان بازی های کودکان را به سوی خلاقیت پروری سوق داد؟

    1 . کودکان باید در انتخاب بازی آزاد باشند و مربی و والدین برای آنان بازی را انتخاب نکنند. در این خصوص، باید به نحوی عمل شود که تمایل کودک به انتخاب بازی حفظ شود.

    2 . باید به فضای بازی توجه کرد. مشخصات فضای بازی عبارت است از رغبت، تخیل و تفکر و باید اینها را به گونه ای برای کودک فراهم آورد که برای رسیدن به زندگی سرشار از شادی و لذت (احساس نکردن زمان) مورد مساعدت قرار گیرد.

    3 . کودک باید به سوی بازی های تخیل برانگیز سوق داده شود و در این راه، باید با ظرافت و غیرمستقیم عمل کرد.

    4 . شرکت کردن کودک فکور و متفکر به منزله همبازی، خود به خود زمینه فکری بازی را گسترش می دهد و موجب نزدیکی بازی به خلاقیت می گردد.

    5 . بازی هایی که از قابلیت های نمایشی بیشتری برخوردارند و دارای ریتم و کلام و حرکاتی موزون هستند در علاقه مند کردن و به شوق آوردن و پرورش خلاقیت کودکان موثرند.

    چند توصیه به والدین و مربیان

    مربیان و والدین باید بازی کودک را یک تمایل طبیعی و نشانه ای از زندگی تصور کنند و آن را نشانه ای از طبیعی بودن و بازی نکردن را نشانه ای از غیرطبیعی بودن کودک تلقی کنند. بازی وسیله ای برای تجربه اندوزی و مهارت آموزی است.

    درست است که بازی هدف ندارد، غریزی است و ظاهرا حرکاتی غیرجدی است ولی در واقع کودک با بازی هم تجربه می اندوزد و هم مهارت می آموزد. تجربه آموزی در بازی برای یادگیری کودک آمادگی ایجاد می کند. قانون آمادگی یکی از قوانینی است که در یادگیری مطرح شده است. تجربه، باعث پرورش حواس و پرورش حواس موجب باهوش شدن می شود و باهوش شدن خود معلول بازی است.

    زیرا حواس را پرورش می دهد و تربیت حواس یکی از راه های تربیت هوش و حافظه است. توجه به بازی کودکان از نظر میزان بازی، برنامه ریزی در بازی، گرایش کودکان و همبازی های کودکان امری ضروری می باشد.

    به منظور توفیق هرچه بیشتر مربیان و والدین در امر آموزش از طریق بازی رعایت موارد زیر ضروری به نظر می رسد؛
    به کودک امر و نهی بی مورد نکنید.
    رو در روی کودک قرار نگیرید و دلیل انجام دادن و یا انجام ندادن کارها را به او توضیح دهید.
    کودکان را نه از طریق زبان والدین و مربیان، بلکه از طریق قرار و مدار و قانون از انجام دادن بعضی کارها منع کنید.
    رعایت آزادی و کنترل در بازی، متضاد هم نیست.
    زندگی کتابی است پر ماجرا ، هیچگاه آن را به خاطر یک ورقش دور نینداز

  5. #5
    مدیر بازنشسته

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۴/۲۸
    نوشته ها
    449
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    134
    پسند کرده
    0

    Re: بازي كودكان

    هر فرد براي رشد ذهني و اجتماعي خود نيازمند انديشه و تفكر است و بازي خمير مايه ي اين تفكر و انديشه است. آمادگي جسمي و روحي براي مقابله با مشكلات، بخشي از فلسفه بازي كودكان است. بنابراين، بازي هر چه گسترده*تر، پيچيده ترو اجتماعي*تر باشد كودك از مصونيت رواني بيشتري برخوردار مي شود. كشف دنياي اطراف بخش ديگري از فلسفه بازي است كه كودك حس كنجكاوي خود را از اين طريق ارضا مي*كند. پرونده اين شماره درباره همه نكاتي است كه بايد درباره دنياي بازي كودكان بدانيد.
    آب بازي
    كودكي كه با آب بازي مي كند، درحال يادگيري علت و معلول گرما و سرما، جاري شدن و فرو رفتن آب در زمين است. اين كودك پس از اينكه به عنوان موجودي كوچك در دنيايي بزرگ يك روز سخت را پشت سر گذاشته، با آب بازي آرامش پيدا مي كند. او لغات جديد مي آموزد، به خاصيت خيس بودن آب و جنس حباب ها فكر مي كند و شما تصور مي كنيد كه او فقط مشغول خراب كاري است. آب يك وسيله ي بازي است كه به طور طبيعي و دائم در خانه ها وجود دارد. بچه هاي كوچك آب بازي را دوست دارند و در مورد آن بسيار كنجكاو هستند. از آن جايي كه مي توان با آب، بازي هاي متنوعي را انجام داد، علاقه مندان فراواني در سطح جهان دارد. كودكان نوپادوست دارند از طريق حواسشان بخصوص حس لامسه به كشف بپردازند. آن ها از انجام هر گونه عملي كه حواس آنها را تحريك كند، لذت مي برند. آب بازي يكي از اين اعمال است. نحوه بازي كودكتان با آب به شما نشان مي دهد كه به چه چيزي علاقه مند است.
    اين كار ممكن است به سادگي تماشاي حباب هايي باشد كه از لابه لاي انگشتان او خارج شده و به همراه آب به سوي ظرفشويي سرازير مي شود. بچه ها دوست دارند دست هايشان را در دستشويي هاي كوتاه بشويند و در آن ها بازي كنند. يكي از مسئولان مي گويد:< ما آينه هاي بزرگي جلوي دستشويي و ظرفشويي*ها گذاشته ايم تا بچه ها بتوانند خودشان را ببينند. اشياء مختلف را در آب مي ريزيم تا كاوش كنند. در عين حال براي آن ها توضيح مي دهيم كه وقتي مثلا برگ ها خيس مي شوند چه اتفاقي مي افتد؟>!
    حتي بين آب بازي و كلماتي كه كودك مي گويد ارتباط وجود دارد.
    مي توانيد در مورد آب براي كودك داستان تعريف كنيد يا مطلبي بخوانيد و با كودك خود وارد آب بازي شويد. در يك گوشه با حوله ننشينيد و او را تماشا كنيد. با او آب بازي كنيد، هياهو راه بيندازيد. به او نشان دهيد كه از بازي با او لذت مي بريد. درتمام كارهايي كه در خانه با آب انجام مي دهيد كودكتان را سهيم كنيد. مثلا كودك شما مي تواند براي شما شربت درست كند. مي تواند فنجان هاي پلاستيكي را در ظرفشويي بشويد. مي تواند هنگام كار كردن ماشين لباسشويي، شاهد غوطه ور شدن لباس ها در آب باشد. آب بازي فقط مخصوص فصل تابستان نيست، گرچه اين فصل بسيار مناسب است ولي فصل بهار هم خوب است. اين فصل با خود گل وشل و گودال هاي آب همراه مي آورد . پوشاك مناسبي به تن كنيد و همراه كودك نوپاي خود از خانه بيرون برويد . حتي در فصل زمستان هم آب بازي را قطع نكنيد. مقداري برف به داخل خانه بياوريد و شاهد آب شدن آن باشيدو توجه او را به آب شدن قنديل هاي يخي و قطره هاي آبي كه از آن ها مي چكد جلب كنيد.قصل زمستان امكانات زيادي براي كشف و جستجو دارد مثلا برف آبكي و برف پوك براي خلاقيت بچه ها در اين فصل موجود است. كودكان مي توانند قنديل هاي كوچكي را در دست بگيرند و بشكنند. صدايي كه از شكستن آن ها ايجاد مي شود، شگفت انگيز است . از همه ي اين ها بهتر ، محكم قدم گذاشتن در چاله ي آبي است كه به وسيله يخ نازكي پوشيده شده است.
    نكات ايمني براي آب بازي
    يك كودك نوپا در آب بسيار كم هم ممكن است خفه شود. هميشه هنگام آب بازي كودكان كاملا مراقب آنها باشيد. حتي وقتي در يك وان كوچك آب بازي مي كنند. وان يا ظرف آب بازي را بعد از اتمام بازي همراه با كودك خالي كنيد. تميز كردن اين ظروف قسمتي از مكاشفه ي كودك است. همراه با او خالي شدن آب را ببينيد و شگفت زده شويد.
    مراقب باشيد كف حمام، ديوارها و يا علفزاري كه در آن آب بازي مي كنيد خيلي خيس و لغزنده نشده باشند. يك جفت حوله بزرگ دم دست داشته باشيد. اگر بيرون از خانه هستيد، محل بازي را تغيير دهيد تا يك جاي خاص خيلي خيس نشود.
    Niksalehi.com
    زندگی کتابی است پر ماجرا ، هیچگاه آن را به خاطر یک ورقش دور نینداز

  6. #6
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۴/۲۷
    نوشته ها
    892
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    83
    پسند کرده
    93

    اسباب بازي

    ماماناي مهربون بياين تو اين تاپيك در مورد اسباب بازي هاي سنين مختلف و ويژگي هاشون و حتل الامكان قيمت شون به همديگه اطلاعات بديم .
    پس اين تاپيك مخصوص معرفي اسباب بازي باشه . شامل :
    نام اسباب بازي
    مناسب چه سني هست ؟
    ويژگي هاش ؟
    عكسش
    و لطفا تو ايران قابل خريد باشه .
    مرسي
    barankhanoom.blogfa.com

  7. #7
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۵/۰۵
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    15
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    0
    پسند کرده
    1

    Re: اسباب بازي

    سلام بر مامانای گل
    می خواستم بدونم کسی از اون عروسکهایی که وقتی حرفی می زنی ، همون رو تکرار می کنه نخریده؟؟ اگه آره، از کجا و چه قیمت؟
    من می خوام انشاا... برای زمانی که دخترم زبون وا کنه براش بخرم تا کمک به حرف زدنش بشه.
    یکی از فامیلهای ما از دبی آورده بود نمی دونم اینجا (تهران) هم هست یا نه؟؟

  8. #8
    عضو خانواده بزرگ مامی سایت

    عضویت: ۱۳۸۸/۰۴/۳۱
    نوشته ها
    23
    میزان امتیاز
    1
    پسند شده
    0
    پسند کرده
    0

    Re: انواع بازيهاي كودكانه

    سلام برای کمک به بازی بچه ها در خانه می توانید از سایتhttp://berimbazi.persianblog.ir دیدن کنید

صفحه 1 از 40 123411 ... آخرینآخرین
  • مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •  

    محاسبه ي شاخص توده ي بدني

    وزن به کيلـو گـرم
    قد به سانتي متر

    شاخص توده ي بدني
    بازه ي وزني مناسب شما